fbpx
Audi Sport Quattro S1 Pikes Peak

V roku 1981 prinieslo Audi do Majstrovstiev sveta v rallye plnohodnotný pohon štyroch kolies. Audi neskôr započalo svoju kariéru aj v dnes už zakázanej skupine B, do ktorej poslalo Audi Sport Quattro, z ktorého sa postupne vykľula aj ťažko poddajná beštia Audi Sport Quattro S1 Pikes Peak.

Úplný počiatok Audi Sport Quattro S1 Pikes Peak bol prostý – ľudový automobil s pohonom 4×4. Myšlienka začala konštruktérom vŕtať hlavou už v r. 1977, a tak sa o dva roky neskôr predstavil funkčný prototyp. Ani svet motoršportu na seba nenechá dlho čakať a približne o rok je pohľadu divákov vystavený prvý závodný špeciál Audi Quattro, pilotovaný Hannu Mikkolaom na Rally Algarve, kde Audi Quattro naplno ukáže svoj potenciál. O rok sa Audi účastní aj svetového šampionátu a v r. 1982 získava továrny tým dvojité víťazstvo, kedy získava prvenstvo v individuálnom závode i v Pohári konštruktérov. Auto bolo neustále vylepšované a v r. 1984 zamieša kartami aj v skupine B.

Skupina B

Audi Sport Quattro S1 Pikes Peak
Audi Sport Quattro S1 Pikes Peak

V roku 1983 vydalo Audi 200 kusovú overovaciu sériu Sport Quattro kvôli homologizácii v skupine B. Bola osadené radovým prepĺňaným dvadsaťventilovým päťvalcom s objemom 2,1 l. Rázvor kolies sa skrátil o 320 mm a štvorica predných svetlometov bola nahradená dvoma. Pretekárska verzia dosahovala výkon 400 koní a využívala 5-st. manuálnu prevodovku, pričom šprint z 0-100 trval 4,3 s. Okrem Audi sa závodov účastnili aj Peugeot či Lancia. Tie však nakoniec nezabránili, aby si Sport Quattro na konci sezóny neodnieslo popredné miesta medzi jednotlivcami, ako aj medzi značkami. Potenciál Sport Quattra však stále nedosiahol maximum, a tak v r. 1985 z Ingolstadtu prichádza Sport Quattro S1, ktoré je už len o pár desiatok koní slabšie než pekelné Audi Sport Quattro S1 Pikes Peak, ktoré si v rallyovom svete len ťažko hľadá seberovného.

Posledná evolúcia – Audi Sport Quattro S1 Pikes Peak

Sport Quattro S1 bolo predposlednou evolúciou. Samotný motor, ukrytý v škrupine z kevlaru a karbónu, osadený v trubkovom ráme, ostal v podstate bezo zmien, ale dostal niekoľko vylepšení, napr. systém proti turboefektu, 6-st. poloautomatickú prevodovku so senzorom spojky či aerodynamickú karosériu v podobe mohutného predného spojleru a mohutné zadné prítlačné krídlo. Predposledná evolúcia disponovala výkonom 508 koní a zrýchlením za 3,1 s. Poslednou evolúciou bolo Audi Sport Quattro S1 Pikes Peak upravené pre špecifikácie závodu Pikes Peak International Hill Climb, ktorému konštruktéri dopriali neuveriteľných 598 koní, ktoré auto vystrelili z 0-100 za 2,3 s. Týmto monštrom tiež jazdci Michélle Moutonová a Walter Röhrl v r. 1985 a 1987 víťazia a stanovujú nový rekord trate. Skupina B bola nakoniec po mnohých tragédiách zakázaná a do podsvetia si so sebou vzala i Audi Sport S1 Pikes
Peak.

Zdroj a obrázky – Driversweb, Rallygroupbshrine, Ultimatecarpage

Pozri tiež: