Karbónovanie motora – prečo sa deje a ako mu predchádzať?

Karbónovanie motora – prečo sa deje a ako mu predchádzať?

Usadzovanie karbónu v sacom potrubí, ale aj samotnom spaľovacom priestore motora, je v dnešnej dobe priamovstrekových motorov často spomínaný problém. Prečo sa však karbónovanie motora deje a ako môžete svoj motor pred ním ochrániť?

Tzv. karbónovanie motora je označenie pre ukladanie uhlíkových sadzí na sacom ventile a v sacom potrubí motora. Benzín prirodzene obsahuje veľké množstvo uhlíka, ktorý sa pri spálení paliva premení na malé čiastočky sadzí. Tie by čisto teoreticky nemali mať nič spoločné so sacím potrubím, keďže idú z motora vonku cez výfukový ventil a výfukové potrubie. V reálnych moderných spaľovacích motoroch však dochádza k tomu, že sací ventil sa otvára trochu skôr, ako stihnú všetky výfukové plyny opustiť spaľovací priestor, a teda spaliny s uhlíkovými čiastočkami sa dostávajú aj do sania. V prípade nepriameho vstrekovania paliva by neboli vôbec žiadnym problémom. Ak je palivo vstrekované nepriamo, teda ešte pred sací ventil, automaticky čistí celé sacie potrubie a sací ventil, keďže benzín má obrovskú čistiacu schopnosť. Aj keď teda nejaké sadze vzniknú, ihneď sú očistené vstreknutým benzínom, vďaka čomu pri starších motoroch s nepriamym vstrekovaním paliva o pojme karbónovanie prakticky nikdy nepočujete.

Priamovstrekový motor = karbónovanie motora?

Karbónovanie motora

Problém s karbónovaním sa objavuje práve pri priamovstrekových motoroch, ktoré vstrekujú palivo priamo do spaľovacieho priestoru. Benzín tak nemôže plniť čistiacu funkciu, kedže vôbec neprechádza sacím potrubím a sacím ventilom. Cez sací ventil v tomto prípade prechádza len vzduch, ktorý nijako nezabráni ukladaniu uhlíkových usadenín. Tie postupne začínajú vytvárať nánosy, či už na samotnom sacom ventile, alebo v sacom potrubí. V dôsledku usadenín začne motor postupne strácať výkon, môže dochádzať k detonačnému horeniu, teda klepaniu motora, respektíve, zvýši sa spotreba. Naviac, usadeniny karbónu majú aj abrazívny charakter, ak sa časom dostanú aj do spaľovacieho priestoru, prispejú k rýchlejšiemu opotrebeniu stien valcov.

Aby toho nebolo málo, karbónovanie motora v moderných autách do veľkej miery podporuje aj EGR ventil, ktorý vracia výfukové plyny späť do sania. Všetky drobné uhlíkové sadze z výfukových plynov sa tak krásne usadzujú na sacom ventile a keďže ich nemá čo prirodzene čistiť, usadeniny sa rýchlo hromadia. V prípade mnohých priamovstrekových motorov je dokonca značné karbónovanie badateľné už po 50 000 najazdených kilometroch. Karbónovanie motora sa tak týka prakticky každého, kto vlastní moderný priamo-vstrekový agregát. Už pri novom aute je tak dobré podnikať kroky, aby ste karbónovaniu motora zabránili.

Ako obmedziť karbónovanie motora?

Karbónovanie motora

Základom je tankovanie kvalitného paliva. Pri tankovaní nekvalitných najlacnejších palív z neznačkových čerpacích staníc dochádza pri spaľovaní často k vyššej produkcii sadzí a zvyškov, ktoré sa začnú usadzovať v sacom trakte motora. Dôležité sú aj pravidelné výmeny oleja, ideálne pri 10 – 15 000 kilometroch. Totižto, okrem výfukových plynov je príčinou karbónovania motora aj systém odvetrania kľukovej skrine, vďaka ktorému sa do sania dostávajú malé čiastočky oleja. Ak je olej starý a špinavý, oveľa rýchlejšie začne v spojení s výfukovými plynmi vytvárať usadeniny.

Okrem základnej údržby však na karbónovanie motora vplýva aj jazdný štýl. Úplne najhoršie sú z hľadiska karbónovania krátke trasy so studeným motorom, kedy motor naviac držíte stále v nízkych otáčkach. Studený motor produkuje vyššie emisie ako zahriaty motor, teda aj jeho produkcia sadzí je vyššia. Ak je naviac podtočený, v spaľovacom priestore nevznikajú dostatočne vysoké teploty a vírenie, čo tiež podporuje tvorbu usadenín. Naopak, ideálnym spôsobom, ako motor pred usadeninami ochrániť, je pravidelne ho prevetrať vo vyšších otáčkach. Vyššie otáčky poriadne rozhýbu jednotlivé komponenty, zvýšia teplotu v spaľovacom priestore a motor sa tak celý poriadne premyje a prefúkne, pričom čiastočky karbónu sa spália a nevznikajú tak usadeniny. Inými slovami, ak priamovstrekový motor nie je raz za čas poriadne zaťažený a prefúknutý vo vyšších otáčkach, usadzovanie karbónu sa rýchlo stupňuje a po určitom čase sa ho už zmenou jazdného štýlu nezbavíte.

Ak motor dospeje do štádia, kedy sú usadeniny karbónu naozaj výrazné, už vám nepomôže nič, len dekarbonizácia motora. Tú v dnešnej dobe už ponúka mnoho firiem a dostupné sú rozličné technológie, vďaka ktorým je čistenie motora od karbónu jednoduchšie ako v minulosti. Samozrejme, platí, že prevencia je vždy výhodnejšia. Najmä, keď hovoríme o jednoduchej prevencii, ktorou je poriadne povozenie sa. 🙂

Aké máte s karbónovaním motora skúsenosti vy? Dajte ich vedieť v komentároch!

Zdroj a obrázky – Automotive Technology of West Islip, Humble mechanic, Carspec

Pozri tiež:

Zdieľať na Facebooku