fbpx

Časy, kedy konštruktéri Audi mohli prísť za šéfom so slovami: „Šéfe, čo keby sme do nového Audi RS6 dali ten hlučný motor z Lamba?“ a ten im na to povedal: „Do toho chlapci a nezabudnite ho upraviť tak, aby bol ešte brutálnejší!“ sú už dávno preč. Poďme si tak na ne trochu zaspomínať…

Je to drsné, no je to tak. V dnešnej dobe prísnych eko noriem už čítame len o kadejakých hybridoch, mild hybridoch, elektromobiloch a preplňovaných malých motoroch, z ktorých dokážu konštruktéri vydolovať niekedy až neuveriteľné výkony. Na jednej strane je zaujímavé sledovať, ako rýchlo vývoj technológií napreduje a čo všetko dokážu inžinieri vymyslieť, aby splnili prísne normy. Na druhej strane, ak ste zarytý milovník áut a veľký petrolhead, neraz sa pristihnete pri tom, že z tohto moderného automobilového sveta je vám neraz tak trochu zle. Uchýliť sa tak musíme k starším autám, ktoré nám dokážu poskytnúť presne to, po čom túžime – priamy a ničím nerušený akustický, zrakový, hmatový, ale aj čuchový zážitok. Jedným z takých áut, ktoré petrolheadovi navodia zimomriavky na celom tele, je práve Audi RS6 C6.

Hlavne nenápadne

audi rs6 c6 avant
audi rs6 c6 avant

Fascinujú ma autá, ktoré dokážu veľké veci, no na prvý pohľad vyzerajú mimoriadne nenápadne. Presne takým autom je Audi RS6 C6. Jeho výroba, bohužiaľ, dlho netrvala. Začala v apríli 2008 a skončila už v novembri 2010. Zaujímavosťou je, že v ponuke bola aj verzia sedan, ktorá už v ďalšej generácii C7 dostupná nebola. Každopádne, Avant je mojich očiach jednoznačne krajší. RS6-ka je po vzhľadovej stránke podobná modelu S6, prináša však širšie podbehy kolies, pod ktorými sú napratané 19 alebo 20 palcové kolesá. Upravený bol aj predný nárazník, v ktorom svoje miesto nenájdu hmlové svetlomety – tie totiž uvoľnili priestor väčším „náduchom“ pre intercoolery a chladiče. Zadnej časti auta zas dominujú dve obrovské oválne koncovky výfukov. Na niektoré časti karosérie – predné blatníky a kapotu, bol síce použitý odľahčený hliník, no aj napriek týmto úpravám sa hmotnosť RS6-ky nedostala pod 2 tony a ustálila sa na 2025 kg. Kým pozorné oko dokáže rozoznať Audi RS6 od bežnej A6-ky, neskúsený človek si nemá šancu uvedomiť, na akú beštiu sa pozerá. Teda, kým nenaštartuje. Aj to je jeden z pekných znakov doby, kedy Audi RS6 C6 vzniklo – všetky úpravy, ktoré na ňom boli prevedené, sú maximálne funkčné. Žiadne fejkové výfuky, náduchy a spojlery. Len decentný a funkčný dizajn. V dnešnej dobe je to vo väčšine prípadov presne naopak.

Niečo tu zarachotalo…

audi rs6 c6 avant motor
audi rs6 c6 avant

Motor V10 z dielne Lamborghini, konkrétne z modelu Lamborghini Gallardo. To hovorí za všetko. Výhodou Audi A6 C6 je dlhočizná predná kapota, pod ktorú sa inžinierom Audi podarilo tento motor napratať. Mimochodom, podobný desaťvalcový motor sa okrem Gallarda montoval aj do Audi S6 a S8. V týchto modeloch však bol plnený atmosféricky, kým v RS6-ke ho dopujú ešte dve turbá. Po konštrukčnej stránke sa jedná o 5.0 litrový vidlicový desaťvalec s 90° zovretím valcov, priamym vstrekovaním benzínu FSI, 2xDOHC rozvodom a variabilným časovaním ventilov. Nie je to teda žiadna zastaralá technika. Táto obrovská továreň na výkon potrebuje aj adekvátne chladenie, o ktoré sa stará 7 chladičov a 4 elektrické ventilátory. Takmer ako chladiaci systém jadrovej elektrárne. 😀 Vás však asi najviac zaujímajú výkonové parametre – tie sú na úrovni 579 koní pri 6 250 až 6 700 ot./min a 650 Nm pri 1 500 do 6 250 ot/min. Na dnešnú dobu to nie je nič dychberúce, no o to tu ani tak nejde. Hlavné je to, že ten výkon pochádza z DESAŤVALCA. A to nič nenahradí. Naviac, ak si výkonové parametre porovnáte s obdobným BMW M5, ktoré malo pod kapotou taktiež V10 motor, zistíte, že RS6-ka má o 71 koní a 150 Nm viac. Tu však treba dodať, že desaťvalec v BMW je atmosférický.

Bordel v Auparku

audi rs6 c6 avant interiér
audi rs6 c6 avant

Na famóznom V10 motore v Audi RS6 C6 vidím len jednu chybičku – zvuk. Ono to nie je ani tak chyba, ten zvuk je totiž skvelý. Akurát by som možno čakal niečo výraznejšie po vzore Gallarda. Treba však uznať, že RS6-ka je dostatočne hlučná a prináša onen typický, hutný zvuk, ktorými sú veľké RS Audiny známe. Keď s ňou pôjdete ako s pravým rodinným autom na nákupy do Auparku, v podzemných garážach sa ani nebudete musieť veľmi snažiť, aby ste spustili alarmy všetkých okolitých áut a naštvali SBS-károv. RS6-ka je v prvom rade veľkou diaľničnou stíhačkou, ktorá pokojne odvezie celú rodinu. Treba si však dávať pozor. Zrýchlenie z 0-100 za 4,6 sekundy žalúdky vašej manželky a detí pravdepodobne len tak ľahko nepredýchajú… Verzia sedan tento čas o desatinku sekundy zlepšuje. Mimochodom, dvestovku dá už za 12,3 sekundy. Áno, opäť nič extrémne, no na tú dobu to bol vrchol možností. O efektívny prenos hnacej sily na kolesá sa stará 6-stupňová automatická prevodovka Tiptronic s hydrodynamickým meničom, ktorá však bola upravená, aby dosahovala čo najkratšie časy preradenia. Samozrejmosťou je stály pohon všetkých štyroch kolies Quattro, ktorý bol v tomto prípade vybavený medzinápravovým diferenciálom Torsen T-3. Ten pri bežnom jazdení rozdeľuje hnací moment v pomere 40:60 v prospech zadnej nápravy, na zadok však v prípade potreby dokáže poslať až 100% výkonu, na predok maximálne 80%.

Dinosaurus snov

Mohol by som sa donekonečna rozpisovať o super-výkonných brzdách alebo nastaviteľnom pružení Dynamic Ride Control, ktoré zaistí slušný komfort na bežné jazdenie a tvrdosť pri športovom jazdení. Audi RS6 C6 je jednoducho o technike. A tá nie je nijako limitovaná emisnými normami či inými pravidlami. Euroúradníkom sa doslova smeje do očí s emisiami C02 na úrovni 333 g/km, ktoré pľuje zo svojich obrovských výfukov. Áno, nie je to superšport – hmotnosť a veľkosť robí z RS6-ky diaľničnú zbraň, nie športiak na rezanie úzkych serpentín. No s desaťvalcom pod kapotou vám bude asi jedno, kade budete jazdiť. Budete pridávať a brzdiť, až kým to ostatní členovia rodiny nevzdajú a neopustia vás. A potom sa budete voziť ďalej. Až kým vás nákladmi na potravu a servis táto beštia neoberie o všetky úspory. No a potom v nej môžete pokojne zostať bývať – myslím, že 565 litrový kufor Avantu v spojení so sklopenými zadnými sedadlami predstavuje celkom pohodlné miesto na spanie. 😀

Audi RS6 C6 je vymierajúci dinosaurus z čias, kedy boli autá o výkone. O technike. O WAU faktore. Dokazujú to aj všetky testy tohto auta, ktoré nájdete na internete. V žiadnom teste nenájdete dlhočizné opisy výbavy, multimediálneho systému či jazdných asistentov. Naopak, všade sa dočítate o špičkovej technike a následne jazde. Boli to pekné časy. Inak, keby ste sa do nich chceli vrátiť, pokojne môžete. Audi RS6 C6 viete zohnať za celkom dobré ceny, napriek tomu, že v ponuke ich veľa nie je, dokonca ani v nemeckých bazároch. Možno vás však prekvapia nájazdy, ktoré neraz prekračujú 200 000 kilometrov. To je len ďalší dôkaz toho, že Audi RS6 C6 nie je napriek svojím parametrom a technike žiadnym pozérom, ale plnohodnotným rodinným autom. Bože, mať tak tisícky eur na servis a tankovanie, bral by som ho hoc aj hneď!

Pozri tiež:

Zdroj a obrázky – Carmagazine, Caradvice, Driversweb, Wikipedia

One thought on “Audi RS6 C6 Avant – hlučná spomienka na staré dobré časy”

Comments are closed.