V článkoch a videách motoristických médií sa často stretávame s pojmami ako „nižšia stredná trieda“, „stredná trieda“ a podobne. Kategórie automobilov sa môžu mnohým javiť ako poriadny chaos, pozrime sa teda na to, aké kategórie automobilov na Slovensku poznáme a aké autá do nich patria.
Tak ako notebooky, práčky, sušičky a iné spotrebiče, aj autá sa delia do kategórií, aby sme sa v nich vedeli lepšie orientovať. Keď ale z úst nejakého motoristického novinára počujete pojem ako „nižšia stredná trieda“, „C-čkový segment“, asi vám to veľa nehovorí. Aby ste od teraz už nemuseli tieto pojmy púšťať jedným uchom dnu a druhým von, je tu pre vás rýchla príručka, po ktorej vám kategórie automobilov snáď už nebudú pripadať nepochopiteľne ako oddelenie make-upov v miestnej drogérii. Každá krajina má svoje kategórie automobilov, ktoré sa síce podobajú, ale aj líšia, predstavme si teda kategórie áut na Slovensku tak, ako ich zadefinovalo Združenie automobilového priemyslu SR.
Segment A – mini autá
Ako napovedá názov, do tohto segmentu patria autá, ktoré by ste hravo na jedno parkovacie miesto zaparkovali aj dve, napríklad Smart ForTwo, Toyota Aygo, Fiat 500 a podobne.
Segment B – malé autá
Slovo malé vyjadruje o niečo viac ako mini, v segmente malých áut tak nájdeme autá ako Škoda Fabia, Volkswagen Polo, Toyota Yaris…
Segment C – nižšia stredná trieda
V tomto segmente sú zaradené autá ako Škoda Octavia, Volkswagen Golf, Renault Megane, Hyundai i30, teda autá, ktoré v dnešnej dobe ponúkajú mnoho technológií ako stredná trieda, ale do plnohodnotnej strednej triedy im ešte čosi chýba.
Segment D – stredná trieda
V našom peknom, jednoducho zapamätateľnom abecednom poradí pokračujeme ďalej. Stredná trieda je široká a zahŕňa veľké množstvo áut. Zaraďujeme sem autá ako BMW 3, Volkswagen Passat, Škodu Superb, Audi A4, Mazdu 6 a autá im podobné.
Segment E – vyššia stredná trieda
E-čkový segment snáď dostal názov podľa E-čkového Mercedesu, ktorý sem patrí, rovnako ako BMW 5, Audi A6, Jaguar XF…
Segment F – luxusné automobily
Kam chodia najväčší králi vyberať nové auto? Predsa do segmentu F, ktorý obsahuje kúsky ako BMW 7, Mercedes S, Audi A8, Jaguar XJ, Lexus LS, vzácny Volkswagen Phaeton a na viac si už asi nespomeniem 🙂
Segment G – športové automobily
Už názov segmentu napovedá, že tento súbor je pre nás, automobilových nadšencov, asi najzaujímavejší. Patrí sem všetko, čo je športové, od Subaru WRX STI, cez Ford Mustang, až po Ferrari 488 Pista, tento zoznam je jednoducho nekonečný. V zahraničí sa táto kategória často delí na kategórie Sports cars, Supercars a Hypercars.
SUV
Sport Utility Vehicle, segment, ktorý je dnes až mimoriadne rozšírený. Abecedný názov segmentu sa síce nepoužíva, svojho zástupcu v ňom má ale už pomaly každá automobilka, veľakrát nie len jedného. Škoda Karoq, Kodiaq, BMW X modely a veľa veľa iných. Keďže slovo SUV už dnes pomaly stráca na originalite, mnohé automobilky sa v prípade svojich malých SUV uchyľujú k pomenovaniu Crossover, ktoré ale znamená to isté, ako SUV.
Z ďalších kategórií netreba zabúdať na kategóriu čistokrvne terénnych vozidiel, kam patria autá typu Jeep Wrangler, ktoré zatiaľ nezmäkli natoľko, aby sa označili za SUV, MPV, kde patria autá ako Ford S-MAX, Galaxy, Opel Zafira a podobne a v neposlednom rade aj na kategóriu Pick-up, ktorú zastupuje Nissan Navara, Mitsubishi L200, po novom aj Mercedes X. Kategóriou Pick-up tento krátky lexikón automobilových kategórií končí, my sa už len nechajme prekvapiť, aké nové kategórie automobilov nám prinesie budúcnosť a dúfajme, že tá nevyhnutná kategória G tu s nami zostane navždy…
zdroj – Autoride
[…] sa im nič nemôže stať a, pekne povedané, nejazdia práve najopatrnejšie. Koniec koncov tak autá kategórie SUV nie sú až tak bezpečné, ako hovoria niektoré […]