Mazda SkyActiv-X – prečo je tak výnimočný?

Mazda SkyActiv-X – prečo je tak výnimočný?

Myšlienka “naftového motora na benzín”, ako mnohí zvyknú motor SkyActiv-X označovať, nie je práve najnovšia, zuby si na nej vylámali už veľké automobilky ako Mercedes-Benz, Nissan a mnohé iné. Mazde sa to ale podarilo a prednedávnom verejnosti ukázala svoj revolučný motor SkyActiv-X. Čo je to zač a prečo je tento motor tak ospevovaný?

Hlavný dôvod? Emisie!

Bohužiaľ, je to tak. Už začiatok roka 2018 jasne predpovedal, ako sa bude svet automobilov ďalej vyvíjať. Špekulácie so zákazmi naftových motorov vo veľkých európskych mestách, ktoré začínajú vyzerať čoraz reálnejšie a emisné limity nútia výrobcov čoraz viac špekulovať nad novými typmi motorov. A Mazda si na svoje plecia zobrala skutočne veľkú nálož – vyrobiť benzínový motor, ktorý bude pracovať na princípe vznetového motora, teda nebude na zapálenie zmesi vo valci potrebovať zapaľovaciu sviečku, ale zmes bude zapálená vysokou teplotou, ktorá vznikne extrémnym stlačením zmesi vo valci. Takýto typ spaľovania sa nazýva HCCI (Homogenous Charge Compression Ignition). Jednoduchá skratka, za ktorou sa ale skrýva mnoho výhod. Jednou z hlavných výhod je výrazné zníženie množstva oxidov dusíka, ktoré vznikajú počas spaľovacieho procesu. Oxidy dusíka vznikajú vo valci najmä na miestach styku iskry so zmesou vzduchu a benzínu, kde prudko narastie teplota. Keďže spaľovanie HCCI je založené čisto na vysokom kompresnom pomere motora, vďaka ktorému sa zmes vznieti, celá zmes sa vznieti naraz a bez iskry, produkcia oxidov dusíka je tak minimálna. Vysoký kompresný pomer má ešte jednu hlavnú výhodu – zmes môže byť chudobnejšia, iným slovom, nemusí byť tak bohatá na obsah benzínu, iným slovom, takýto motor má nižšiu spotrebu.

Ale nie je to také dokonalé…

Mazda zatiaľ svoj systém nedokázala vyladiť tak, aby dokázal bežať čisto ako HCCI, motor SkyActiv-X je tak akousi demo verziou HCCI motora a funguje na princípe zvanom SPCCI, čo je skratka anglických slov Spark Plug Controlled Compression Ignition. Problémom, ktorý princíp HCCI predstavoval, bola nemožnosť kontrolovať spaľovací proces a v určitých podmienkach, napríklad pri studených štartoch a nízkych otáčkach, sa nedokázala chudobná zmes, ktorú systém HCCI využíva, efektívne vznietiť, čo mohlo viesť k vážnym problémom. Mazda to ale vyriešila veľmi ladne – motoru SkyActiv-X ponechala zapaľovacie sviečky a ECU naprogramovala tak, aby sa na základe situácie rozhodla, či motor bude bežať ako bežný zážihový motor alebo ako motor HCCI, teda bez využívania zapaľovacích sviečok. Perfektné riešenie, čo poviete?

motor skyactiv-x
Na prvý pohľad sa motor SkyActiv-X od bežného spaľovacieho motora veľmi nelíši

Pár čísel na záver

Mazda už stihla zorganizovať novinárske jazdy na Mazde 3 s motorom SkyActiv-X a ohlasy novinárov boli veľmi dobré. Napriek tomu ale ešte mnoho informácií o sériovom motore neodhalila. Predpokladá sa, že to bude tradičný 2.0 štvorvalec, cieľom je dosiahnuť výkon 190 koní, nie sú ale vylúčené ani možné silnejšie varianty. A čo ten kompresný pomer? Už bežné zážihové motory SkyActiv sú známe tým, že pracujú s nevídane vysokými kompresnými pomermi 14:1. V prípade motora SkyActiv-X musel byť tento kompresný pomer, samozrejme, ešte o niečo navýšený, na kompresný pomer 15:1. Ale žiadny strach, napriek očividnému dieselovému naladeniu motora, je SkyActiv-X ešte jemnejší a tichší, ako doterajšie obyčajné zážihové SkyActive motory. Žiadne dieselové vibrácie a klepania sa teda nekonajú. Prvým sériovým modelom značky, ktorý bude motorom SkyActiv-X vybavený, bude nová Mazda 3, svoj debut by mal zaznamenať v roku 2019.

Mne už na záver neostáva nič iné, ako Mazde úprimne zatlieskať a držať jej palce, nech sa jej tento motor podarí presadiť. Stojí totiž naozaj zato! Čo vravíte na motor SkyActiv-X vy?

obrázky – Mazda, CNET 

Zdieľať na Facebooku

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *