Najväčšie mýty o autách – týmto štyrom neverte!

Najväčšie mýty o autách – týmto štyrom neverte!

Automobilový svet je opradený mnohými mýtmi, legendami a krčmovými príhodami. Takéto mýty o autách sú často nepravdivé a ak im veríte, môžete sebe a svojmu autu zbytočne škodiť. Toto sú 4 najväčšie mýty o autách, ktorým by ste veriť rozhodne nemali! 

1. Používanie mobilného telefónu na pumpe

mýty o autách mobil

To, že používanie mobilného telefónu na čerpacej stanici spôsobí výbuch, patrí v dnešnej dobe medzi najväčšie mýty o autách, ktorým stále veľa ľudí verí. Áno, zákaz používania mobilov na pumpe mal svoj význam, ale iba v minulosti. Staré telefóny, ktoré ešte mali anténu, mohli byť potenciálnym rizikom, keďže v oblasti antény mohla teoreticky vzniknúť malá iskra, ktorá mohla za určitých okolností zapáliť nejakú kvapku paliva a spôsobiť tak výbuch. V dnešnej dobe moderných smartfónov je však takmer nemožné, aby sa niečo takéto stalo. Teda, pokiaľ nemáte nejaký rozbitý smartfón, ktorý hádže iskry… V taktom prípade ho na čerpacej stanici radšej nevyťahujte 🙂

2. Auto s manuálnou prevodovkou má menšiu spotrebu ako auto s automatom

automatická prevodovka mýty o autách

Ďalší mýtus, ktorý v minulosti platil, dnes však už nedáva až taký veľký zmysel. Staré automaty boli skutočne neefektívne, pracovali s veľkými stratami a dosť výrazne zvyšovali spotrebu auta v porovnaní s manuálom. V dnešnej dobe supermoderných CVT, dvojspojkových, ale aj tradičných automatov s hydrodynamickým meničom, ktoré však majú modernú konštrukciu, nie sú rozdiely v spotrebe medzi manuálom a automatom až také zásadné. Ak ste skúsený šofér, s manuálnou prevodovkou možno viete jazdiť úspornejšie, ako s moderným automatom. Pri priemerných a menej skúsených vodičoch vie však moderný automat pomôcť k zníženiu spotreby, keďže je nastavený tak, aby radil v tých správnych otáčkach a prispôsoboval svoju činnosť aktuálnym podmienkam. Navyše, moderné 7 a viac stupňové automaty môžu ponúknuť veľmi zaujímavé prevodové pomery, ktoré taktiež pomáhajú zníženiu spotreby. V konečnom dôsledku je tak moderný automat minimálne rovnako úsporný, ako rovnaké auto s manuálnou prevodovkou.

3. SUVčka sú bezpečnejšie ako menšie autá

svu jeep mýty o autách

Áno, na začiatok treba povedať, že v niektorých situáciách sú SUVčka skutočne bezpečnejšie ako autá iných kategórií. Pri priamej kolízii Smartu s nejaký BMW X5 je asi jasné, kto vyviazne lepšie. Bezpečnosť však nie je len o kolíziách, ale najmä o samotnom jazdení, to predsa každej nehode predchádza. A v tejto oblasti práve SUVčka nejako špeciálne nevynikajú. Sú veľké, ťažké a väčšinou horšie ovládateľné ako autá menších rozmerov s nižším podvozkom. To, čo pri krízovej situácii s malým autom ubrzdíte, prípadne, čomu sa vyhnete, tomu sa s veľkým SUVčkom vyhnúť nemusíte. Nehovoriac o tom, že SUVčka často navodzujú falošný pocit bezpečia, veľa vodičov takýchto áut si tak myslí, že sa im nič nemôže stať a, pekne povedané, nejazdia práve najopatrnejšie. Koniec koncov tak autá kategórie SUV nie sú až tak bezpečné, ako hovoria niektoré mýty.

4. Zahrievanie motora pred jazdou v zime

mýty o autách zima motor

A na záver je tu snáď najväčší mýtus o autách, respektíve mýtus, pri ktorom len málokto reálne vie, aká je pravda. Čítajte tak pozorne! Väčšina majiteľov áut v zime príde ráno k autu, naštartuje ho a nechá ho niekoľko minút bežať v domnení, že tým autu pomáhajú, aby sa zahrial motor. Opak je však pravdou. Áno, naštartovanie auta a nechanie ho bežať niekoľko minút, kým oškrabete ľad z okien, je výhodné pre vás, keďže interiér auta sa vám zatiaľ pekne zohreje a môžete mať zapnuté vyhrievanie zadného, prípadne predného okna. Autu však takýmto “zahrievaním” motora na voľnobehu nijako neprospejete, dokonca mu môžete uškodiť.

Pri nízkych teplotách, kým sa motor nezahreje, je motorový olej hustejší a má horšie mazacie vlastnosti. Navyše, pri voľnobežných otáčkach motora nepracuje olejové čerpadlo na svoj plný výkon a má tak problém takto hustý olej distribuovať do všetkých častí motora, steny valcov a súčasti motora tak nie sú dobre premazávané a dochádza tak k zvýšenému opotrebúvaniu. To však nie je všetko. Nízke teploty spôsobujú aj to, že palivo v motore nedokáže byť efektívne spálené. Keď riadiaca jednotka vidí, že palivo sa dobre nespaľuje, vyhodnotí, že zrejme bude potrebná bohatšia zmes. A tak začne vstrekovať paliva ešte viac, aby motor udržala pri chode. Ako iste viete, benzín je veľmi silným prostriedkom na odstránenie mastnoty a oleja. Takto bohatá zmes, ktorá je vstreknutá do valca, sa tak spoľahlivo postará o zmytie vrstvy oleja, ktorá sa tam už sama o sebe horko-ťažko dostala. Na to, aby olej v motore dobre cirkuloval a mazal všetky potrebné časti, musí ísť v prvom rade olejové čerpadlo na svoj plný výkon, ktorý dosahuje až pri otáčkach vyšších, ako sú tie voľnobežné a v druhom rade musí mať samotný olej ideálnu teplotu, ktorú dosiahne až pri zahriatom motore. Riešenie je tak jednoduché – po naštartovaní auta v zime čo najskôr začať jazdiť. Aj pri nízkych otáčkach a pomalej jazde sa vie motor veľmi rýchlo dostať do svojej prevádzkovej teploty a fungovať tak optimálne.

Čo by ste však v ŽIADNOM PRÍPADE robiť nemali, je snažiť sa urýchliť zahrievanie motora jazdou na vysokých otáčkach. Týmto motoru uškodíte ešte viac, ako keď ho necháte bežať na voľnobehu. Vysoké otáčky hneď od rozjazdu v spojení so studeným motorom, nezahriatym a hustým motorovým olejom, sú jednoducho vražedná kombinácia pre motor. Ak máte potrebu vytnúť svojmu autu hneď pri rozjazde plné bomby, radšej si pred tým, ako v zime do auta nastúpite, dajte 10 klikov a 20 drepov, aby ste do auta nastupovali plne pokojní a pripravení jazdiť prvých pár minút s ľahkou nohou 😀 .

Ktoré najväčšie mýty o autách poznáte vy? Podeľte sa s nimi v komentároch! 😉

 

Zdieľať na Facebooku

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *