fbpx

Pri výbere najspoľahlivejších benzínových motorov je zúžiť výber len na 3 najspoľahlivejšie benzínové motory celkom ťažký, pretože tých spoľahlivých a podarených kandidátov je predsa len viac, než by sa na prvý pohľad zdalo. Do trojice boli preto vybrané rôznorodé motory z rôznych častí sveta.

Našu trojicu tvorí jeden európsky, jeden americký a jeden ázijský najspoľahlivejší zážihový motor. Všetky tri vynikajú spoľahlivosťou, no poďme si bližšie rozobrať každý jeden z týchto osvedčených držiakov.

Fiat motor „Fire“ – 1.4 8V

Prvým z trojice bude Európan – motor Fiat 1.4 8V z radu tzv. motorov „Fire“. Motor sa začal vyrábať v roku 1993 a ponuka zahŕňala rôzne výkonové a objemové varianty od 0.8 až po 1.4 litra. Modernizáciou prešiel neskôr aj ventilový rozvod z pôvodného 8V na 16V, my však vyzdvihujeme práve jeho jednoduchšiu 8-ventilovú verziu, bez hydraulických zdvíhatiek. Ideálnou je práve objemová verzia 1.4 l, prípadne 1.2 l. Práve tieto motorizácie boli nasadzované do nami dobre známych Fiatov Punto, Fiatov 500, do „Pánd“ či do Lancií Y. Štvorvalec „Fire“ 1.4 8V 57 kW (77 k) disponuje rozvodom OHC a viacbodovým vstrekovaním paliva. Výhodou je napr. katalyzátor umiestnený hneď v motorovom priestore, čo prispieva k jeho rýchlemu ohriatiu a lepšiemu redukovaniu vylučovaných emisií do ovzdušia už pri studenom motore.

Starším typom motorov 1.4 8V „Fire“ taktiež nehrozí v prípade spadnutia alebo pretrhnutia rozvodového remeňa stret ventilov a piestov. Čo v preklade znamená, že ani pri zanedbanej výmene rozvodov nehrozí fatálne poškodenie motora, ako tomu býva pri iných motoroch. Tento fakt však platí len pre motory s emisnou normou Euro 4 alebo nižšou. Verzie Euro 5 a 6 majú už kvôli spĺňaniu limitov zvýšený kompresný pomer. Motor má najoptimálnejší priebeh krútiaceho momentu (115 Nm) v stredných otáčkach avšak ide o atmosférický motor, a preto ho treba pre maximálny výkon potiahnuť do vysokých otáčok. Pokiaľ mu zabezpečíte pravidelné výmeny oleja po 15 000 km a nezanedbáte včasné výmeny rozvodov, tak vám bude „Fire“ verne slúžiť veľmi dlhú dobu.

Američan „Rocam“ – Ford 1.3 8V Duratec

Druhým z trojice je americký motor od Fordu – 1.3 8V Duratec. Výroba motoru začala v roku 2001 a ukončená bola v roku 2008. Nasadzovaný bol do malých Fordov Ka 1. generácie a aj do obľúbeného Fordu Fiesta 6. generácie. Išlo o štvorvalcový atmosférický motor, ktorý sa konštrukčne podobal na svojho predchodcu, po ktorom zdedil liatinový blok. Predchodca však využíval rozvod OHV, na rozdiel od motoru Rocam, kde je už ventilový rozvod OHC. Ten je však stále poháňaný reťazou, ktorá je jednou z vecí, čo mu pridáva na spoľahlivosti. Rocam rozhodne nepatril k svižným motorom a svoj skromný výkon 44 kW (60 k) vám ponúkal až vtedy, ak ste ho poriadne vytočili. Ani krútiaci moment 99 Nm , ktorý bol dostupný pri 2500 ot./min, majiteľov nijako zvlášť neohúril. Nemožno mu však uprieť jeho jednoduchú konštrukciu ,vysokú spoľahlivosť a nízke prevádzkové náklady. Ak nepatríte medzi uponáhľaných vodičov, môže byť práve pre vás tou správnou voľbou.

Honda 1.8 i-VTEC – z „krajiny vychádzajúceho slnka“

Trojicu tri najspoľahlivejšie motory za posledných 30 rokov uzatvára japonský motor od Hondy. Je ním atmosférický štvorvalec 1.8 i-VTEC, vybavený šestnástimi ventilmi s variabilným časovaním. K jeho pohonu je využívaná rozvodová reťaz, ktorá je aj v tomto prípade zárukou spoľahlivosti. Motor zažil svoj debut v roku 2005 v Civicu 8. generácie. Neskôr prišla jeho verzia pre 9. generáciu Civicu, spĺňajúca normu Euro 5. V súčasnej generácii už však motor v ponuke nefiguruje. Existovala aj verzia s objemom 1.6 litra, ktorá sa ale montovala do sedanov (u nás nebola v ponuke). Výkon 1.8 litrovej verzie činí 103 kW (138 k), pričom motor zaberá veľmi slušne už od nízkych otáčok. Jeho krútiaci moment 174 Nm je dostupný pri 4300 ot./min. Aj napriek jeho výkonu nejde vyložene o športový motor. Väčším benefitom je však jeho spotreba, ktorú aj napriek jeho výkonu možno držať tesne nad 6 litrami. Zo začiatku výroby motory trápilo palivové čerpadlo a zvýšená spotreba oleja, no väčšina motorov podstúpilo ešte v záruke potrebné opravy.

Náš výber troch najspoľahlivejších benzínových motorov z rôznych kútov sveta. Každý z nich je odlišný, no všetky sú zárukou spoľahlivosti, a to už či sa rozhodnete pre svižný 1.8 i-VTEC od Hondy, alebo pre jednoduchý 1.3 8V „Rocam“ od Fordu.

Zdroje a obrázky: Auto.cz, AutoDriven.cz, Autoride.sk, Autorevue.cz, Pinterest, Automart, VidiAuto