V roku 1989 Peugeot na frankfurtskom autosalóne predstavil svoju novú vlajkovú loď, ktorá stavila na využitie najmodernejších technológií svojej doby a v kombinácii s elegantným dizajnom mala v pláne rozvíriť vzduch hlavne v nemeckej prémiovej trojke BMW, Audi a Mercedes-Benz. Peugeot 605 však nemal na ružiach ustlané a počas svojho života sa musel vysporiadať s množstvom problémov.
Peugeot 605 bol nástupcom 604, no nemal s ňou takmer nič spoločné a upustilo sa aj od klasickej koncepcie s pohonom zadných kolies. Peugeot 605 bol dostupný ako štvordverový sedan s pohonom predných kolies, no existovali aj štúdie na kupé či kabriolet, ale tie sa do sériovej produkcie nedostali.
Spolupráca s Pininfarinou
Mnoho automobilových značiek pri tvorení významných áut spolupracuje práve s italskými dizajnérmi a inak tomu nebolo ani v tomto prípade. Dizajnéri z PSA vyvinuli vzhľad karosérie v spolupráci s Pininfarinou. Peugeot 605 mal karosériu v tvare klinu s nízko položenou prednou časťou a so stupňovitou zadnou časťou. Vďaka veľkým oknám bol z „francúzskeho Mercedesu“ veľmi dobrý výhľad. Pri pohľade z bočnej strany autu dominoval výrazný prelis, smerujúci od predných svetlometov až po tie zadné.
Vysoký cestovný komfort
Oproti konkurenčnému Citroenu XM nebol Peugeot 605 vybavený podvozkom s hydropneumatickými tlmičmi. Predná náprava využívala zavesenie typu McPherson s priečnymi trojuholníkovými ramenami. Zadná disponovala dvojicou trojuholníkových ramien so zvislými vinutými pružinami a teleskopickými tlmičmi. Obe nápravy mali tiež stabilizátory. O bezpečnosť sa staralo ABS, ASR a kotúčové brzdy na všetkých kolesách. Pri sinejších verziách bol k dispozícii posilňovač, či nastavenie tuhosti tlmičov v dvoch režimoch. Samotná výbava vozidla bola pomerne vysoká a zvoliť ste si mohli napr. centrálne zamykanie, digitálne hodiny, elektrické predné sedadlá, elektrické vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá alebo elektricky sťahovateľné okná. Najvyššia výbava obsahovala airbag vodiča, kožené čalúnenie, výkonný audiosystém či palubný počítač. Vysoký cestovný komfort však sprevádzala vysoká poruchovosť elektroinštalácií, čo bol jeden z hlavných neduhov vozidla.
Široká paleta motorizácií
Ponuka motorov bola prakticky zhodná s motormi ponúkanými v Citroene XM. Bol to napr. 2.1 litrový turbodiesel s výkonom 80 kW (109 k), neskôr pribudol 2.0 litrový zážihový štvorvalec s osemventilovou technikou s výkonmi od 79 do 94 kW (107-128 k), ktoré boli vybavené vstrekovaním paliva, niektoré však aj klasickým karburátorom. Tento motor neskôr disponoval aj turbodúchadlom. Vrcholom ponuky bol vidlicový šesťvalec vyvinutý v spolupráci s Citroenom a Volvom. Mal objem bol 3 litre a štyri ventily na valec, pričom sa pýšil výkonom až 147 kW (200 k), zrýchlením z 0-100 za 8,6 s a maximálnou rýchlosťou 235 km/h. Slabšia verzia mala 123 kW (167 k) a dva ventily na jeden valec. Posledný do ponuky pribudol atmosférický naftový štvorvalec s výkonom 66 kW (90 k). Motory boli štandardne spriahnuté s 5-stupňovými manuálnymi prevodovkami, no niektoré boli vybavené aj č-stupňovými meničovými automatmi. V roku 1994 dostala 605-ka facelift, ktorý priniesol okrem zmien interiéru a exteriéru aj zmeny pod kapotou. Napr. zážihový dvojliter dostal 16-ventilový rozvod. Zvýšený bol aj výkon 8-ventilového zážihového preplňovaného štvorvalca a to na 108 kW a jeho atmosférická verzia dostala 16-ventilový rozvod výkon tak narástol na 97 kW.
Koniec kariéry
Aj napriek tomu, že šlo o elegantný a krásny sedan, sa Peugeot 605 stretával s mnohými problémami, spravidla šlo o problémy s elektroinštaláciami, kvôli ktorým automobilka robila aj veľké zvolávacie akcie. Objavovali sa problémy aj s výfukovou sústavou či praskanie hliníkového uloženia predných ramien. Mnohé problémy boli zažehnané príchodom prvých modifikácií v roku 1992, no povesť o poruchovosti ostala až do konca jeho kariéry. Výroba bola ukončená v roku 1999, kedy bol Peugeot 605 nahradený úspešnejšou 607-kou.
Zdroje a obrázky: Auto.cz, Topspeed, Secret Classics, Zoomautoblog