fbpx

Ak by ste sa slovenského motoristu opýtali, akú overenú “jazdenku” za rozumné peniaze by vám odporučil, s veľkou pravdepodobnosťou by jeho voľba padla na Škodu Fabiu 1. generácie. Dostupná bola s mnohými motormi, niektoré z nich sú dobré, iné zasa nemusia byť najlepšou voľbou. V nasledujúcich odstavcoch vám preto poradíme, s akým motorom ju kúpiť a ktorým sa radšej vyhnúť.

O tom, že Škoda Fabia 1. gen. je podarené auto, asi netreba veľa diskutovať. O stále sviežom dizajne (aj po toľkých rokoch), vynikajúcej protikoróznej ochrane či o solídnom spracovaní interiéru s mäkkými plastami sa dnes však baviť nebudeme. Dnes si posvietime práve na motorizácie “jedničkovej” Fabie.

1.4 MPi 44/50 kW

V prvých rokoch výroby bol najdostupnejším a najrozšírenejším motorom “jedničiek” práve atmosférický benzínový celohliníkový škodovácky štvorvalec s 8-ventilovou technikou OHV. Jeho koncepcia s trikrát uloženým kľukovým hriadeľom pochádza z polovice 60. rokov. Oproti motoru z Felicie má zväčšený objem a disponuje hydraulickým vymedzovaním vôle ventilov. Motor je síce už na súčasné pomery nekultivovaný, no vyniká veľmi slušnou spoľahlivosťou a robustnosťou. Problémy zvyklo robiť jedine praskajúce tesnenie pod hlavou, avšak drvivá väčšina motorov je už po jeho výmene. Rozvody sú poháňané reťazou, ktorá je naopak dlhoveká. K dlhovekosti mu stačia pravidelné výmeny oleja a občasná kontrola tesnenia pod hlavou. Ponúkaný bol najprv s výkonom 50 kW (68 k) a krútiacim momentom 120 Nm, neskôr pribudla slabšia verzia so 44 kW (60 k) a 118 Nm. Zrýchlenie z 0-100 zdolá za 15,8 s (resp. 16,5 s), pričom kombinovaná spotreba neprekračuje 7,5 l (resp. 7 l). Oba motory boli dodávané s 5-st. manuálnou prevodovkou. Motor síce neohúri dynamikou, no je spoľahlivý. Odporúčame skôr jeho slabšiu verziu, rozdiel vo výkone je prakticky neciteľný, no v priemere o pol litra nižšia spotreba hrá slabšej verzii do kariet.

1.0 MPi 37 kW

Motor 1.0 MPi bol ponúkaný len v “oholenej” verzii Junior a vznikol znížením objemu motora 1.4 MPi, s ktorým je konštrukčne zhodný. Jeho výhody sú podobne ako u 1.4 MPi spoľahlivosť a odolnosť. Veľkou nevýhodou je však jeho prinízky výkon len 37 kW (50 k) a malý krútiaci moment len 84 Nm. To všetko mu dovoľuje zrýchlenie z 0-100 za dlhých 21,6 s. Kombinovaná spotreba je okolo 6,7 – 7 l. Dodávaný bol s 5-st. manuálnou prevodovkou. Motor je celkovo spoľahlivý a v celku raritný (vyrábal sa len 3/4 roka), no je veľmi slabý. Odporúčame sa mu skôr vyhnúť.

1.4 16V 55/74 kW

Ďalším je atmosférický štvorvalec 1.4 16V, ktorý už pochádza z dielne VW, ako všetky zvyšné motory. Má liatinový blok a hliníkovú hlavu s rozvodom 2x OHC, kde k pohonu rozvodov slúžia ozubené remene. Motor vyniká veľmi kultivovaným chodom a slušným výkonom. Dostupný bol v dvoch verziách: 55 kW (74 k) s krútiacim momentom 126 Nm a 74 kW (99 k) so 126 Nm. Výkon silnejšej verzie sa však prejavoval až vo vyšších otáčkach, krútiaci moment bol zhodný, no slabšia verzia ho dosahovala skôr. Zrýchlenie z 0-100 bolo 13,8 s (resp. 11,5 s pri silnejšej verzii). Kombinovaná spotreba je 6,5 l (resp. 6,8 l). Motor je veľmi spoľahlivý, netreba zabúdať na olejový servis (po 15 000 km) a výmeny rozvodov (cca po 90 000 km). Občas je vhodné vyčistiť škrtiacu klapku, spravidla u slabšej verzie, ktorá disponuje EGR ventilom a skontrolovať ,prípadne vymeniť hydraulické zdvihátka ventilov.

Pri väčších nájazdoch sa pri silnejšej verzii objavuje zvýšená spotreba oleja, menej často pri slabšej. Pri správnej základnej starostlivosti vám však bude tento motor dlho a bez problémov slúžiť. Obe verzie boli dodávané s 5-st. manuálnou prevodovkou, pričom slabšia verzia sa dodávala aj so 4-stupňovým automatom. Ide o motor s najlepším pomerom cena – výkon – spotreba. Celkovo však odporúčame brať 55 kW verziu, ešte lepšou je potom jej vylepšená verzia s 59 kW (vyrábaná po roku 2006 bez EGR ventilu), naopak 74 kW verzii sa skôr vyhnúť, ale záleží na prioritách.

1.2 HTP 40/47 kW

Atmosférický trojvalec 1.2 HTP 40 kW v roku 2002 nahradil 1.0 MPi 37 kW a jeho 12V verzia s 47 kW neskôr nahradila aj dosluhujúce 1.4 MPi 44/50 kW. Motor skutočne spĺňa to, čo v názve sľubuje (vysoký krútiaci moment už od nízkych otáčok), pretože ten dosiahne takmer o 1000 otáčok skôr než štvorvalce 1.4 MPi a 1.4 16V, no vo vyšších otáčkach na nich opäť stráca. V spodných otáčkach tak pôsobí živšie než podobne výkonné štvorvalce. Verzia so 40 kW (54 k) má rozvod OHC a 106 Nm, výkonnejšia má 2x OHC a výkon 47 kW (63 k) s krútiacim momentom 112 Nm. V nízkych otáčkach sa obe verzie správajú takmer rovnako, silnejšia ukáže svoj výkon až vo vyšších otáčkach. Slabšia verzia potom zrýchľuje z 0-100 za 18,4 s, silnejšia za 16 s. Kombinovaná spotreba oboch verzií sa pohybuje do 6 litrov. Aj napriek použitiu vyvažovacích hriadeľov je motor pomerne nekultivovaný. Nezameniteľný zvuk HTP pozná azda každý fanúšik “koncernu”. Prevodovka bola manuálna 5-stupňová. Motor sa však nevyznačoval vysokou spoľahlivosťou a najväčšou slabinou bola práve paradoxne bezúdržbová rozvodová reťaz, resp. jej hydraulický napinák. Jeho vôľa bola s nedostatočným tlakom tak vysoká, že pri obyčajnom štarte mohla preskočiť a zničiť celý motor.

Preskočenie o dva zuby ešte motor rozchodil s rozsvietenou kontrolkou (pochopiteľne sa zhoršilo časovanie ventilov). Rozvodovú reťaz treba mať preto na zreteli. Medzi ďalšie problémy patrili napr.: karbónom zanesená škrtiaca klapka (týka sa však len niektorých 12V verzií s EGR ventilom), prehrievanie oleja či kolísanie otáčok kvôli nedovieraniu ventilov. O problémoch motorov HTP by sa dal napísať zvlášť článok a o skutočne spoľahlivých HTP možno hovoriť až u Škody Rapid 1.2 MPi (HTP). Treba však dodať, že motor nepatrí na diaľnicu a vyhovuje mu najviac mesto, kedy je auto obsadené ideálne 2 osobami. Celkovo teda odporúčame sa motoru rozhodne vyhnúť, aj napriek tomu, že existujú kusy, ktoré bez problémov nalietali 300 000 km. Ak už však túžite práve po trojvalci HTP, tak berte jeho 12V verziu bez EGR ventilu z posledných rokov výroby.

2.0 85 kW

Vrchol benzínových motorov tvoril objemný atmosférický dvojliter. Jeho 8-ventilový rozvod OHC je poháňaný ozubeným remeňom. Ide o raritný motor a konštrukčne vychádza z dvojlitru, ktorý poháňal napr. Golf III či Passat B3. Je teda staršej konštrukcie. Existoval v dvoch verziách avšak so zhodným výkonom 85 kW (114 k), pričom novšia verzia bola upravenou verziou z Octavie. Motor s krútiacim momentom 170 Nm (dostupným už pri 2400 ot./min) a zrýchlením za 10 s dokázal s ľahkou Fabiou celkom zametať. Motor je spoľahlivý a za svoju dynamiku si pýta priemerne 8,2 l v kombinovanej prevádzke. Prevodovka bola opäť 5-st. manuálna. Pri dodržaní výmen oleja a rozvodového remeňa s motorom nebudú problémy. V tomto prípade záleží na prioritách, no ak chcete vyšší výkon a nevadí vám vyššia spotreba, určite vám môžeme motor odporučiť.

1.9 SDI 47 kW

Zatiaľ, čo súčasná generácia Fabie neponúka naftové motory, Škoda Fabia 1. gen. ponúkala slušnú paletu naftových motorov. Jedným z nich je robustný atmosférický štvorvalec 1.9 SDI. Vznikol odobratím turbodúchadla z legendárneho 1.9 TDI. Má liatinovú konštrukciu, 8-ventilový rozvod OHC, poháňaný ozubeným remeňom. Vstrekovanie zabezpečuje vysokotlakové rotačné čerpadlo Bosch s elektronickou reguláciou. Práve kvôli absencii “turba” činí výkon motora len 47 kW (63 k). Krútiaci moment 125 Nm sa však dostaví už pri 2000 ot./min. Z 0-100 zrýchľuje za skromných 18 s. Jeho najväčšou prednosťou však je nízka spotreba, ktorá v kombinovanej prevádzke neprekračuje 5 l nafty. Motor bol dodávaný s 5-st. manuálnou prevodovkou. Pri dodržaní olejového servisu a včasnej výmene rozvodov bude motor nezničiteľný a dlhoveký. Na škodu nie je občas skontrolovať stav rotačného čerpadla. Pri odporúčaní záleží na prioritách, ak ste nenáročný vodič, ktorému nevadí nízky výkon a preferujete spoľahlivosť s nízkou spotrebou, môžeme vám tento motor bez váhania odporučiť.

1.4 TDI 55 kW

Ďalším rozšíreným dieslom je preplňovaný trojvalec 1.4 TDI s rozvodom OHC, ktorý vznikol odobratím jedného valca z pôvodného 1.9 TDI. Tvorí ho liatinový blok a hliníková hlava a vstrekovanie je zabezpečené systémom čerpadlo-tryska (Pumpe-Düse). Jeho typickým prejavom bola značná nekultivovanosť a hlučnosť, ktorá sa prejavovala najviac pri voľnobehu a pri rozbiehaní v nízkych otáčkach. Pôvodná verzia mala výkon 55 kW (74 k) a maximálny krútiaci moment 195 Nm. Z 0-100 sa dostala za 14,2 s a v kombinovanej prevádzke si vypýtala 4,6 l na 100 km. Neskôr sa pôvodná prestala vyrábať a vznikli dve nové verzie pre emisnú normu Euro 4: silnejšia s 59 kW,195 Nm a dlhšími prevodmi, ktorá bola vhodná skôr na dlhšie jazdy mimo mesta a slabšia verzia s 51 kW, 155 Nm a kratšími prevodmi, ktorá bola pocitovo v nižších otáčkach svižnejšia. Slabšia verzia bol vhodnejšia skôr do mesta. Obe verzie boli dodávané tak isto ako aj pôvodná s 5-st. manuálnou prevodovkou. Aj napriek nekultivovanosti a hlučnosti ide však o spoľahlivý motor s postačujúcim výkonom a veľmi nízkou spotrebou. Pozornosť treba venovať však olejovému čerpadlu, poháňanému reťazou (hlavne pri väčších nájazdoch). Ak vám vonia nízka spotreba a nevadí vyššia miera hlučnosti či vibrácií, je to vhodný motor pre vás.

1.9 TDI 74/96 kW (RS)

Preplňovaný naftový motor 1.9 TDI je v oboch výkonových verziách vybavený vstrekovaním čerpadlo-tryska a zaručuje vynikajúcu dynamiku. Škoda Fabia 1. gen. bola s ním ponúkaná v 74 kW (99 k) verzii s 240 Nm, dostupnými už v 2000 otáčkach. Druhá verzia s 96 kW (129 k) a 310 Nm bola dodávaná len do verzie RS. Zrýchlenie z 0-100 je za 11,5 s (resp. RS 9,6 s) a spotreba v kombinovanej prevádzke sa potom pohybuje okolo 5 l (resp. RS 5,6 l). Pri pravidelnej výmene rozvodov a dobrej starostlivosti o turbodúchadlo bude motor bezproblémový a spoľahlivý. Treba dávať pozor aby sa nepoužíval výhradne na krátke vzdialenosti a stihol sa dobre ohriať. Skôr obľubuje dlhšie trasy, kľudne aj po diaľnici. Dodával sa s 5-st. (resp. RS so 6-st.) manuálnou prevodovkou. Motor je celkovo veľmi spoľahlivý a dynamický, slušná je i spotreba, a preto ho určite odporúčame.

Škoda Fabia 1. gen. – s akým motorom ju kúpiť? Tak, každý motor sme vám rozobrali a odhalili pozitíva i negatíva každého jedného z nich. Už viete odpoveď na otázku, s akým motorom ju kúpiť a je len na vás, ktorý bude pre vás ten pravý.

Zdroje a obrázky: Autobazar.hyperinzerce.cz, Autobazar.slovenskáinzercia, Auto.cz, Autopes.cz, B-parts, Parkers.co.uk, Auto-database, Autorubik.sk,