Vybrať tri najlepšie motory od akejkoľvek značky je náročná úloha, pretože aj medzi tými najspoľahlivejšími motorizáciami sa jednoducho vyskytnú od výroby nepodarené kusy, ktoré ustavične trápia svojho majiteľa. Zameral som sa na tri najlepšie motorizácie od VW, pri ktorých je tak pravdepodobnosť, že narazíte na nepodarený kus, veľmi nízka.
V nasledujúcich odstavcoch vám priblížim 3 najspoľahlivejšie VW motory všetkých čias. Pozornosť som venoval práve motorizáciám, ktoré sa nasťahovali pod kapoty „ľudovejších“ modelov od VW.
1.9 SDI – Pomaly ďalej zájdeš
Prvým z najspoľahlivejších bude taktiež jeden z najlenivejších motorov. Nie je ním nik iný, ako štvorvalcový naftový pracant 1.9 SDI s atmosférickým plnením, rozvodom OHC, poháňaným ozubeným remeňom a liatinovou konštrukciou. Jeho vstrekovanie zabezpečuje vysokotlakové rotačné čerpadlo Bosch s elektronickou reguláciou. Vyznačuje sa tiež kultivovanejším chodom než jeho nástupca – trojvalec 1.4 TDI. Slabšie verzia s výkonom 47 kW sa montovala do menších modelov akými bola Škoda Fabia 1. generácie či VW Polo 4. generácie. Silnejšia verzia s výkonom 50 kW našla miesto pod kapotou 1. generácie novodobej Octavie či Golfu 4. generácie. Aj napriek zrýchleniu niekde medzi 18 až 20 sekundami, ktoré už na dnešnú premávku horko ťažko postačuje, sa atmosférický „nafťáčik“ vyznačoval dlhou životnosťou, spoľahlivosťou a nízkou spotrebou, ktorá sa pri normálnej jazde pohybovala do 5 litrov.
1.4 16V – Voľba pre nenáročných
Ďalším z najspoľahlivejších je motor štvorvalec 1.4 16V s rozvodom DOHC, a to konkrétne jeho vylepšená verzia s výkonom 59 kW a krútiacim momentom 132 Nm, pretože oproti predchodcovi s výkonom 55 kW má väčší priemer škrtiacej klapky, prepracovanejší vačkový hriadeľ výfukových ventilov, prepracovaný katalyzátor a nemá EGR ventil. Táto verzia tak disponovala nižšími emisiami, vyšším výkonom a priaznivejšou spotrebou. Pri dodržaní výmeny rozvodov aj spolu s napínacími kladkami každých 90 000 km a pravidelných výmen oleja každých 15 000 km bude motor dlhoveký. Spomenuté úkony však patria k bežným servisným procedúram. Spotreba sa bežne udržuje okolo 7 litrov, no pri mestskej jazde to môže byť aj o liter viac. Motor ponúka na dnešnú dobu stále postačujúcu dynamiku so zrýchlením podľa modelu auta od 13 do 15 sekúnd. Montovaný bol napr. do faceliftu Fabie 1. generácie, Octavie Tour 1. a 2. generácie, alebo do Golfu 5. generácie.
1.9 TDI – Dieslová legenda
Jedným z najspoľahlivejších dieslových motorov od VW je práve štvorvalec 1.9 TDI, presnejšie jeho prvá verzia s výkonom 66 kW spĺňajúca Euro 2. Vstrekovanie zabezpečuje tak isto, ako pri motore SDI rotačné axiálne čerpadlo. Dlhovekosť, robustnosť a spoľahlivosť tohto motora tkvela práve v jednoduchom turbodúchadle, v ktorom sa regulácia plniaceho tlaku realizovala obtokovým kanálom s klapkou. Neobsahovalo teda klapky, ktoré by mohli zatuhnúť, a tak lepšie odolávalo namáhaniu a nebolo citlivé na spôsob jazdy. Vylepšená verzia Euro 3 so zhodným výkonom už obsahovala turbodúchadlo s premenlivou geometriou lopatiek. Zlepšilo to reakciu na plyn hlavne v nižších otáčkach a akceleráciu, no zložitejšia konštrukcia turbodúchadla bola náchylnejšia na spôsob jazdy. Samozrejme je nutné v určených intervaloch meniť rozvody a pravidelne aj olej. Pri väčších nájazdoch nad 350 000 km je však dobré skontrolovať vysokotlakové čerpadlo, čo sa týka aj atmosférickej verzie SDI. Aj na dnešné pomery ide o svižný motor a jeho výkon plne postačuje. Toto všetko sa deje pri smiešnej spotrebe, ktorá málokedy prekročí 5 litrov. Verzia Euro 2 si našla svoje miesto napr. pod kapotou Golfu 4. genrácie či Octavie 1. generácie.
Zdroj a obrázky: Autorubik, Autoevolution, Sprzedajemy
Pozri tiež: