fbpx
5 vecí, ktoré nerobiť v novom aute

Mnohí z nás si ako svoje prvé auto kúpia staršiu zabehnutú „jazdenku“. Keď však príde ten čas, kedy si konečne kúpime svoje prvé úplne nové auto, mnohí z nás zabúdajú na to, že automobil po tom, čo opustí továreň, nabehá skutočne len pár kilometrov po krátkej testovacej dráhe. Odtiaľ putuje k predajcovi a následne k vám. Napokon vás čaká jeho zábeh, pri ktorom si žiada vašu trpezlivosť a obozretnosť.

Radosť z nového auta môže viesť k chuti ho okamžite poriadne prehnať, vyškriabať otáčky až do „červena“ snažiac sa pri tom dosiahnuť maximálnu rýchlosť. Takýmto správaním sa však zahrávate priamo z ohňom. Od toho, ako sa budete správať k motoru prvých 1500 km, môže závisieť to, ako sa bude motor správať počas zvyšku života. Preto si spomenieme 5 vecí, ktoré nerobiť v novom aute.

Vyvarujte sa vytáčaniu do vysokých otáčok a stláčaniu plynu až na podlahu

5 vecí, ktoré nerobiť v novom aute

Jazda na plný plyn a vytáčanie motora do vysokých otáčok je pre nezabehnutý motor veľkou záťažou, pretože vysoký tlak vo valcoch môže poškodiť nielen povrch piestov, ale aj steny valcov. Na stenách valcov sa totiž nachádzajú mikroskopické nerovnosti spôsobené výrobným procesom, pri ktorom nie je možné dosiahnuť vhodný dokonalý povrch. Pri divokej jazde by sa mohli tieto mikroskopické nedokonalosti odlomiť vo väčších množstvách naraz a poškriabať tak steny či piesty. Spôsobilo by to nerovnomerné opotrebovanie spaľovacej komory. Práve zdržanlivým spôsobom jazdy sa jednotlivé komponenty vrátane piestov či stien valcov postupne zbrúsia, usadia a rozbehajú. Počas zábehu je u benzínových motorov ideálne vytáčať do 3500 ot/min. a 2500 ot/min. u naftových motorov.

Nepodtáčajte motor

5 vecí, ktoré nerobiť v novom aute

Zdržanlivá jazda však neznamená motor podtáčať. Podtáčanie je nielen v zábehu pre motor podobne nepriaznivé ako jazda vo vysokých otáčkach. Podtáčanie sa prejavuje dunivým zvukom, pričom okrem toho, že zaťažuje motor, spôsobuje zvýšenie torzných kmitov kľukového hriadeľa. Motory vybavené dvojhmotným zotrvačníkom absorbujú kmity, ak však automobil ním nie je vybavený, sú kmity absorbované priamo prevodovým ústrojenstvom. V každom prípade sa každý komponent absorbujúci kmity rýchlejšie opotrebuje a skracuje sa jeho životnosť.

Vyhýbajte sa monotónnej jazde so zapnutým tempomatom

5 vecí, ktoré nerobiť v novom aute

Mnohí si myslia, že ak nie vysoké ani nízke otáčky, tak ideálna bude monotónna jazda v jednom v obmedzenom spektre otáčok. Avšak, tento typ jazdy tiež nie je ideálny a situáciu nezlepšíte ani zapnutým tempomatom. Motor takto pracuje po dlhú dobu vo veľmi úzkom spektre otáčok a nevhodne sa tak zabieha. Treba mu preto dopriať rozmanitejší zabiehací režim s využitím širšieho pásma otáčok.

Vyvarujte sa jazdám na krátke vzdialenosti

5 vecí, ktoré nerobiť v novom aute

Mnohí z nás idú autom aj do trafiky vzdialenej 500 metrov, no je to len ďalší spôsob, ako neprispieť ideálnemu zábehu vozidla. Motor sa nestihne zohriať na prevádzkovú teplotu a sním tak isto ani prevádzkové náplne, akými je napr. olej. Ten je v takom prípade studený a tým je aj hustejší, kvôli čomu sa jeho mazacia schopnosť zhoršuje. Zhoršené mazanie sa rovná zvýšenému treniu komponentov a tým aj ich rýchlejšiemu opotrebovaniu.

Rozhodne nezaťažujte automobil ťahaním nákladu

5 vecí, ktoré nerobiť v novom aute

Je dôležité vyvarovať sa nadmernej záťaži či ťahaniu nákladu, pretože automobil musí vygenerovať vyšší výkon a tým aj častejšie pracovať vo vyšších otáčkach. Samozrejme, pri jazde sa nevyhneme ani výraznejšiemu či úplnému stláčaniu plynu. Týmto sa teda opäť dostaneme na začiatok, teda do vysokých otáčok, ktorými by sa zvýraznilo opotrebovanie piestov, stien valcov či iných súčiastok. Netreba však zabúdať aj na brzdy, ktoré pri zabiehaní nemajú taký vysoký účinok ako pri zabehnutom aute. Naviac, pri väčšom náklade či zapriahnutom prívese by ich zábeh rozhodne nebol ideálny.

Ak sa budete týchto 5 vecí, ktoré nerobiť v novom aute, držať, je isté, že po niekoľkých tisícoch kilometrov bude vaše auto správne zabehnuté a môžete ho naplno využívať. V prípade benzínových motorov sa dĺžka zábehu pohybuje väčšinou okolo 2000 – 2500 km, v prípade naftových motorov môže byť dĺžka zábehu až na úrovni 3000 – 4000 km. To, ako dlho svoje konkrétne auto zabiehať, vám prezradí návod na obsluhu.

Zdroje a obrázky: Autobild, Autoride, Hdcarwallpapers, Motoringresearch

Pozri tiež: