fbpx

„Spiatočku môžete zaradiť výlučne vtedy, keď auto kompletne stojí na mieste.“ Takto nejako znie veta, ktorú vám povie každý inštruktor autoškoly, mechanik a šofér. Čo sa ale stane, ak sa tieto rady rozhodnete nerešpektovať?

Len sa priznajte, koľkokrát ste už uvažovali nad tým, čo by sa stalo, keby ste na diaľnici v aute s manuálnou prevodovkou nechtiac zaradili spiatočku? Prípadne, keby sa vám nejakou nepredvídateľnou náhodou podarilo volič automatickej prevodovky za jazdy prehodiť do polohy R? Exploduje celé auto? Roztrhne ho na dve časti? Rozsype sa prevodovka na márne kúsky? Téma zaradenia spiatočky za jazdy je opradená mnohými mýtmi a legendami, ktoré sa už kde-kto snažil vyvrátiť. Situácia pri moderných autách s automatom nie je veľmi zaujímavá, elektronika je už natoľko inteligentná, že zaradenie spiatočky za jazdy jednoducho neprevedie. Pri starších automatoch je situácia otázna, ja sa však dnes chcem venovať zaradeniu spiatočky za jazdy v aute s manuálnou prevodovkou, keďže táto otázka nedávno trápila aj mňa samotného…

Veľmi bolestivé video

Autá mám veľmi rád a považujem sa aj za celkom inteligentnú ľudskú bytosť, ak teda čakáte, že som zobral kameru, nasadol do auta s manuálom, rozbehol ho na 50 km/h a bez pardonu mu tam vyťal spiatočku, bohužiaľ sa mýlite. 😀 Avšak, žiadny strach, na svete sa nachádzajú ľudia, ktorých životným poslaním je robiť autám zle. Keď vravím zle, myslím naozaj pekelne zle. Takýchto ľudí obvykle nepropagujem, dnes však musím. Chalani z Youtube kanálu Master Milo si totiž na vlastnej koži vyskúšali, čo sa stane, ak za jazdy v aute s manuálnou prevodovkou zaradia spiatočku.

UPOZORNENIE – toto video nie je vhodné pre slabé povahy a milovníkom áut môže spôsobiť značnú nevoľnosť.

Ale… Prečo?

Dobre, pozreli ste si ono veľmi nepríjemné video, teraz sa možno pýtate, prečo sa pri vyššej rýchlosti vlastne spiatočka ani nedá zaradiť a vydáva zvuky, ktoré doslova trhajú uši. Tu sa vrátim k úplne prvej vete tohto článku – „Spiatočku môžete zaradiť výlučne vtedy, keď auto kompletne stojí na mieste.“ Myslím, že význam tejto rady objavil každý, kto sa snažil zaradiť spiatočku, keď sa auto ešte veľmi pomaly pohybovalo vpred. Pri takomto radení spiatočky sa ozve nezdravé rapotanie zubov ozubených kolies, ktoré všetci počujeme veľmi neradi. Dôvod tohto zvuku pochopíte hneď po tom, ako uvidíte princíp radenia spiatočky, ktorý perfektne znázorňuje táto animácia.

Radenie spiatočky teda v prevodovke prebieha inak, ako radenie ostatných prevodových stupňov. Medzi ozubené koleso na vstupnom hriadeli od motora a ozubené koleso na výstupnom hriadeli ku kolesám sa zaradením spiatočky vsúva tretie ozubené koleso, ktorého úlohou je zmeniť smer otáčania. Keďže vsunutie tohto ozubeného kolesa medzi ďalšie dve prebieha bez synchrónov, ktoré by vyrovnali rýchlosť a navyše toto ozubené koleso mení smer otáčania, na svoje miesto správne zapadne len ak auto stojí. Ak sa auto hýbe, ozubené koleso sa cez škrípanie a rapotanie zubov síce väčšinou dostane na miesto, netreba však asi zdôrazňovať, že za takéto znásilňovanie sa vám prevodovka dvakrát nepoďakuje.

Ponaučenie do života

Konečne ste sa teda dozvedeli, čo sa stane, ak za jazdy na manuálnej prevodovke zaradíte spiatočku. Samozrejme, asi nikoho z nás, normálnych vodičov, by nenapadlo za jazdy spiatočku zaradiť, z tohto celého článku a videa tak plynie iné ponaučenie – spiatočku nikdy neraďte ani pri pomalom pohybe auta vpred, vždy úplne zastavte. Snáď nebol deň, kedy by som na parkovisku nevidel šoféra, ktorý spiatočku radil keď sa auto ešte hýbalo vpred. Samozrejme, spolu so škrípaním ozubených kolies. Áno, je to vec tých ľudí, určite sa niekam veľmi ponáhľajú a otázka tej sekundičky potrebnej na úplne zastavenie by úplne narušila ich denný rozvrh… Ak však máte svoje auto a ozubené kolesá spiatočky naozaj radi, doprajte im to jednoduché kompletné zastavenie. Určite sa vám za to odvďačia. 🙂

Páčil sa ti článok? Sleduj Dominiccars aj na FB a už ti nič neutečie! 😉