Oplatí sa kúpa nového auta s CNG pohonom? Na túto základnú otázku som hľadal odpoveď v teste novej Škody Octavia Combi G-Tec, ktorej benzínový motor 1.5 TSI spaľuje primárne CNG. Ako nová Octavia s týmto pohonom funguje a kedy má zmysel nad ňou uvažovať?
Technické parametre
- Rok výroby – 2020
- Generácia vozidla – 4.
- Najazdené kilometre – 9000
- Zdvihový objem motora – 1498 cm3
- Palivo – CNG/benzín
- Počet valcov/ventilov na valec – 4/4 (radový, preplňovaný turbodúchadlom)
- Prevodovka – automatická DSG, 7 stupňov
- Poháňaná náprava – predná
- Maximálny výkon – 96 kW pri 5000 – 6000 ot/min
- Maximálny krútiaci moment – 200 Nm pri 1400 – 4000 ot/min
- Maximálna rýchlosť – 218 km/h
- Zrýchlenie 0-100 km/h – 9,6 s
- Nameraná spotreba mesto – 5,2 kg/100 km
- Nameraná spotreba mimo mesta – 3,4 kg/100 km
- Nameraná kombinovaná spotreba – 4,2 kg/100 km
- Emisie CO2 – 98 – 122 g/km
- Emisná norma – EURO 6
Rozmery a hmotnosti
- Dĺžka – 4689 mm
- Šírka – 1829 mm
- Výška – 1468 mm
- Rázvor – 2686 mm
- Rozchod vpredu – 1543 mm
- Rozchod vzadu – 1535 mm
- Svetlá výška – 142 mm
- Batožinový priestor min. – 495 l
- Batožinový priestor max. – 1560 l
- Pohotovostná hmotnosť – 1480 kg
- Celková hmotnosť – 1891 kg
Plusy
- moderne a štýlovo pôsobiaci dizajn
- veľmi dobre svietiace Matrix LED predné svetlá
- aj napriek CNG nádržiam veľký kufor s množstvom praktických riešení
- veľa priestoru na zadných sedadlách
- praktické a dobre využiteľné odkladacie priestory na predných aj zadných sedadlách
- štýlová a kvalitne spracovaná prístrojová doska
- zaujímavé kombinácie materiálov v interiéri
- perfektný volant
- pohodlné predné sedadlá
- jednoduchý a prehľadný virtual cockpit
- head-up displej s veľmi pekným zobrazovaním
- bezdrôtový Apple Car Play, inteligentná klimatizácia
- pekné ambientné podsvietenie interiéru s možnosťou konfigurácie
- vynikajúca spotreba
- veľmi dobré naladenie podvozka
- odhlučnenie na dobrej úrovni
- skvelý prejav motora 1.5 TSI
Mínusy
- kratší maximálny dojazd vďaka menšiemu objemu nádrží na CNG (pojmú 17,3 kg CNG)
- malý objem nádrže na benzín (iba 9 litrov)
- DSG prevodovka pri mestských rýchlostiach aj v normálnom režime podtáča motor
- asistenčný systém na udržanie v jazdnom pruhu neudržuje auto v strede pruhu, zasahuje až po priblížení sa k čiare.
Ceny
- Základ – 26 560 €
- Základ výbava Style – 29 280 €
- Testovaný kus – 36 000 €
Záver
Pri pohľade na exteriér Octavie Combi G-Tec nemáte šancu spoznať, že sa jedná o verziu CNG. Jediným znakom, ktorý vám to napovie, je malá nálepka na zadnom okne. Testovaná Octavia G-Tec bola v najvyššej výbave Style, čomu zodpovedali pekné 18-palcové zliatinové disky kolies, či fantastické Matrix LED predné svetlomety, ktoré majú skvelý dosvit a v diaľkovom režime dokážu vyrezávať okolitú premávku. K ich fungovaniu som počas celého testu nemal jedinú výhradu. Zaujímavosťou Octavie G-Tec je skutočnosť, že výfuk nie je vyvedený v zadnej časti auta, ale končí niekde na úrovni zadných dverí. Pod dnom batožinového priestoru sa nachádzajú nádrže na CNG, ktoré uberajú čo-to z maximálneho objemu kufra, avšak nijako nenarúšajú jeho praktickosť.
Na zadných sedadlách musím pochváliť praktické výklopné hlavové opierky, či možnosť vyhrievania sedadiel a nastavenia si samostatnej teploty fúkaného vzduchu, keďže testovaný kus je vybavený 3-zónovou klimatizáciou. V prednej časti interiéru si pochvalu zaslúžia skvelé sedadlá, pričom vodičovo je kompletne elektronicky nastaviteľné a vybavené aj pamäťou. Pokročilý infotainment Columbus funguje veľmi dobre, viete si prispôsobovať jeho jednotlivé zobrazenia podľa svojej chuti, rýchlo reaguje na dotyky a ľahko sa v ňom zorientujete.
A čo samotná jazda s CNG pohonom? V prvom rade musím pochváliť chod motora 1.5 TSI. Skutočnosť, že ho poháňa CNG, nespoznáte pri žiadnej jazdnej situácii. Na voľnobehu má motor krásne hladký chod a prakticky ho nepočujete, pri dynamickej jazde má naopak pekný zvukový prejav. Dokonca, aj všetky dynamické parametre sú totožné s bežnou benzínovou verziou tohto motora. Jedinou oblasťou, kde spoznáte rozdiel medzi CNG a benzínovým pohonom, je spotreba a prevádzkové náklady. Keďže cena za 1 kg CNG sa pohybuje niekde na úrovni 1 – 1,1 €, vďaka nízkej priemernej spotrebe (okolo 4,1 kg/100 km) sú prevádzkové náklady na úrovni Octavie s naftovým motorom. Menšou nevýhodou je však dojazd na CNG, ktorý sa vďaka menšiemu objemu CNG nádrží pohybuje len okolo 420 km. Pokiaľ náhodou vyčerpáte CNG a v okolí nemáte CNG čerpaciu stanicu, viete jazdiť aj na benzínový pohon. Avšak, ten je len núdzovým riešením, keďže nádrž na benzín má objem len 9 l. Manuálne prepínanie CNG a benzínového pohonu nie je možné, Octavia sa na benzínový pohon prepne automaticky v prípade, že vyčerpáte celú zásobu CNG.
Aký je verdikt? Pohon CNG vám umožňuje vychutnávať si krásny charakter a všetky benefity benzínového motora 1.5 TSI, no pritom mať prevádzkové náklady podobné motoru 2.0 TDI. Vďaka CNG pohonu naviac šetríte planétu, keďže CNG je obnoviteľný zdroj energie. A aby toho nebolo málo, na rozdiel od LPG môžete ísť do podzemných garáží. Samozrejme, CNG pohon má aj svoje negatíva v podobe menšieho počtu CNG tankovacích staníc, či nutnosti pravidelných prehliadok. Ak sa cez tieto negatíva dokážete preniesť, tak CNG bude pre vás skutočne ideálnym riešením. Kúpa nového auta s CNG pohonom tak rozhodne dáva zmysel a Octavia Combi G-Tec mi ukázala, že jazdenie na CNG je veľmi príjemné. Škoda len toho kratšieho dojazdu na plnú nádrž… Ako celok tak odo mňa Škoda Octavia 1.5 TSI G-Tec Style dostáva 9/10 bodov.