Škoda Octavia 4. generácie je autom, na ktorého test som sa dlho tešil. Do rúk sa mi nakoniec dostala verzia liftback s obľúbeným motorom 2.0 TDI a „ľudovou“ výbavou Ambition. Čím ma nová Octavia prekvapila a v akých oblastiach zaznamenala pokrok voči predchodcovi?
Technické parametre
- Rok výroby – 2020
- Generácia vozidla – 4.
- Najazdené kilometre – 7800
- Zdvihový objem motora – 1968 cm3
- Palivo – nafta
- Počet valcov/ventilov na valec – 4/4 (radový, preplňovaný turbodúchadlom)
- Prevodovka – manuálna, 6 stupňov
- Poháňaná náprava – predná
- Maximálny výkon – 85 kW pri 2750 – 4250 ot/min
- Maximálny krútiaci moment – 300 Nm pri 1500 – 2500 ot/min
- Maximálna rýchlosť – 211 km/h
- Zrýchlenie 0-100 km/h – 10,3 s
- Nameraná spotreba mesto – 5,1 l/100 km
- Nameraná spotreba mimo mesta – 3,5 l/100 km
- Nameraná kombinovaná spotreba – 4,4 l/100 km
- Emisie CO2 – 102 – 135 g/km
- Emisná norma – EURO 6
Rozmery a hmotnosti
- Dĺžka – 4689 mm
- Šírka – 1829 mm
- Výška – 1470 mm
- Rázvor – 2686 mm
- Rozchod vpredu – 1543 mm
- Rozchod vzadu – 1535 mm
- Svetlá výška – 143 mm
- Batožinový priestor min. – 600 l
- Batožinový priestor max. – 1555 l
- Pohotovostná hmotnosť – 1430 kg
- Celková hmotnosť – 1955 – 1973 kg
Plusy
- konzervatívny, no zároveň moderne a štýlovo pôsobiaci dizajn
- veľmi dobre svietiace LED predné svetlá
- obrovský kufor s množstvom praktických riešení
- veľa priestoru na zadných sedadlách
- praktické a dobre využiteľné odkladacie priestory na predných aj zadných sedadlách
- štýlová a kvalitne spracovaná prístrojová doska
- zaujímavé kombinácie materiálov v interiéri
- perfektný volant
- pohodlné predné sedadlá
- jednoduchý a prehľadný virtual cockpit
- bezdrôtový Apple Car Play, inteligentná klimatizácia
- pekné ambientné podsvietenie interiéru s možnosťou konfigurácie
- vynikajúca spotreba
- veľmi dobré naladenie podvozka
- odhlučnenie na dobrej úrovni
Mínusy
- miestami zbytočne komplikovaný a prekombinovaný infotainment (rádio Swing 8,25″)
- ťažké veko kufra
Ceny
- Základ – 17 790 €
- Základ výbava Ambition – 21 810 €
- Testovaný kus – 24 871 €
Záver
Škodu Octavia 4. generácie rozpoznáte už na prvý pohľad, vďaka novému dizajnu, ktorý je výraznejší a v mojich očiach o niečo atraktívnejší, ako bol dizajn predchodcu. Páči sa mi, že už aj základná výbava Active prichádza s LED prednými svetlometmi, ktoré svietia perfektne, či už v stretávacom, alebo diaľkovom režime. Kufor je už tradične obrovský, prináša množstvo praktických detailov a po sklopení zadných sedadiel jeho objem narastie do závratných hodnôt. Jediným negatívom je jeho obrovské veko, ktoré je pomerne ťažké a slabšie osoby môžu mať problém s jeho zatváraním. Veľkú priestorovú rezervu môžete tradične čakať aj na zadných sedadlách, hoci vo verzii liftback je menej miesta na hlavu ako v „kombíku“, aj s mojou výškou 186 cm som ho mal stále dostatok. Vzadu potešia aj praktické odkladacie priestory a skutočnosť, že na strednom sedadle sa dá celkom komfortne odviezť menší dospelý človek. Vpredu ma potešili komfortné sedadlá, množstvo odkladacích priestorov a štýlovo pôsobiaca palubná doska, ktorá je vybavená aj ambientným podsvietením konfigurovateľným v širokom rozsahu. Nový 2-ramenný volant je super, rovnako aj virtuálny kokpit, ktorý je veľmi dobre čitateľný a ľahko nastaviteľný. Zvyk si však vyžaduje základný infotainment označovaný ako rádio Swing 8,25″. Ten je miestami zbytočne prekombinovaný, chýba mu domovská obrazovka a scrollovanie v menu pomocou hardvérového kolieska je trochu nepraktické.
Naopak, v rámci infotainmentu poteší jednoduché ovládanie klimatizácie, možnosť inteligentnej klimatizácie, bezdrôtový Apple Car Play, či samotná grafika a rýchle reakcie displeja. Pri jazde som ocenil podvozok, ktorý je o niečo komfortnejší ako v prípade predchodcu, je plavný a dobre tlmí aj väčšie nerovnosti. Jeho plavnosť je možné mierne skrotiť režimom Sport, pri ktorom sa zmení aj nastavenie posilňovača riadenia a odozva plynového pedálu. Podvozok je stabilný, dobre čitateľný a v zákrutách sa nakláňa len minimálne. Naviac je dobre odhlučnený. Hluková izolácia je dobrá aj v prípade aerodynamiky a motora. Samotný motor 2.0 TDI 85 kW má dostatok výkonu, jedine v prípade, že auto poriadne naložíte, už môžete v stúpaniach pocítiť menší nedostatok výkonu. Páči sa mi lineárny nábeh turbo účinku a úžasná spotreba, ktorá sa pri pokojnej jazde bez problémov dostane pod 4 l/100 km. Hoci testovanej verzii vo výbave Ambition chýbali nejaké prvky výbavy, v konečnom dôsledku si prakticky za všetko môžete priplatiť a novú Octaviu si tak ušiť doslova na mieru. Získate tak auto, ktoré vám bude maximálne vyhovovať po všetkých stránkach a ja osobne som mal skutočne veľký problém nájsť na ňom chybu. Teda, ocitám sa v situácii, do ktorej ma priviedli aj predchádzajúce generácie Octavie a zas raz musím vyhlásiť, že Octavia je po všetkých stránkach jedným z najlepších áut do 30 000 eur, aké si dnes môžete kúpiť. Bodka. Celkové hodnotenie 10/10 bodov teda snáď nemusím nejako ďalej objasňovať… Opäť raz klobúčik dole a veľký palec hore, Škoda.