fbpx
2020 Dacia Duster 1.0 TCe 100k LPG test recenzia skúsenosti

Nie je žiadnym tajomstvom, že Dacia Duster je na Slovensku mimoriadne obľúbená. Jedným z kľúčových aspektov jej úspechu je predovšetkým rozumne nastavená cenová politika, vďaka ktorej prináša Duster skvelý pomer medzi cenou a hodnotou. Tento pomer by potenciálne ešte mohol zlepšiť práve pohon LPG. No a to, ako dobre si Duster s pohonom LPG rozumie, som podrobne skúmal vo videoteste!

Technické parametre

  • Rok výroby – 2020
  • Generácia vozidla –  2.
  • Najazdené kilometre – 12 000
  • Zdvihový objem motora – 999 cm3
  • Palivo – LPG/benzín
  • Počet valcov/ventilov na valec  – 3/4 (radový, preplňovaný turbodúchadlom)
  • Prevodovka – manuálna, 5 stupňov
  • Poháňaná náprava – predná
  • Maximálny výkon – 74 kW pri 5000 ot/min
  • Maximálny krútiaci moment – 170 Nm pri 2000 ot/min
  • Maximálna rýchlosť – 168 km/h
  • Zrýchlenie 0-100 km/h – 13,8 s
  • Nameraná spotreba mesto – 8,8 l LPG/100 km, 7,2 l benzínu/100 km
  • Nameraná spotreba mimo mesta – 6,8 l LPG/100 km, 6,1 l benzínu/100 km
  • Nameraná kombinovaná spotreba – 7,6 l LPG/100 km, 6,7 l benzínu/100 km
  • Emisie CO2 – 125 – 126/111 – 112 g/km
  • Emisná norma – EURO 6D Temp

Rozmery a hmotnosti

  • Dĺžka – 4341 mm
  • Šírka – 1804 mm
  • Výška – 1693 mm
  • Rázvor – 2674 mm
  • Rozchod vpredu – N.Ú. mm
  • Rozchod vzadu – N.Ú. mm
  • Svetlá výška – 210 mm
  • Batožinový priestor min. – 445 l
  • Batožinový priestor max. – 1478 l
  • Pohotovostná hmotnosť – 1330 kg
  • Celková hmotnosť – 1755 kg

Plusy

  • napriek LPG pohonu veľký a dobre využiteľný kufor
  • štýlový a moderne pôsobiaci exteriér
  • solídny podvozok zvláda aj veľké nerovnosti
  • príjemný prejav motora 1.0 TCe
  • pohodlné predné sedadlá
  • veľa priestoru na zadných sedadlách (aj pre 3 ľudí)
  • veľké palivové nádrže (50 l na benzín a 34 l na LPG)
  • kamerový systém zobrazujúci aj oblasť predných kolies
  • vďaka LPG príjemne nízke náklady na prevádzku

Mínusy

  • nepodsvietené tlačidlá na volante
  • palubný počítač nezobrazuje aktuálnu, priemernú spotrebu, ani dojazd
  • príliš úzka lakťová opierka
  • slabšie halogénové stretávacie svetlá

Ceny

  • Základ – 9 990 €
  • Základ výbava Prestige – 14 390 €
  • Testovaný kus – 15 800 €

Záver

Hoci Dacia Duster 2. generácie je na trhu už nejaký ten čas, musím uznať, že vyzerá stále moderne a štýlovo. Pri pohľade zvonku by som jej ja osobne tipoval vyššiu cenovku, akú má v skutočnosti. Príjemné prekvapenia nastávajú aj pri pohľade do batožinového priestoru. Hoci pod jeho dnom už nenájdete nič, LPG pohon nijako neuberá jeho základný objem a dostupný priestor je fakt veľký. Priestorom Duster poteší aj na zadných sedadlách, ktoré sú pohodlné a bez problémov sa na nich odvezú aj 3 priemerne veľkí dospelí ľudia. Aj predné sedadlá sú pohodlné, na vodičovom si dokonca viete nastaviť bedrovú opierku. Samozrejme, plasty použité na prístrojovej doske či výplniach dverí sú tvrdé, no sú fakt solídne, takže ako negatívum som ich rozhodne nevnímal. K negatívam však radím príliš úzku lakťovú opierku, ktorou je vybavené len sedadlo vodiča, nepodsvietené tlačidlá na volante, či palubný počítač, ktorý nezobrazuje spotrebu ani dojazd. To je veľká škoda. Infotainment je síce po grafickej a funkčnej stránke mimoriadne jednoduchý, no plní svoj účel a dobre sa s ním narába. Dokonca, má zabudovanú navigáciu a viete ho ľahko spárovať s mobilným telefónom.

Pri jazde prakticky ani neviete, či je Duster poháňaný plynom alebo benzínom. Zmena spaľovaného paliva sa nijako neprejaví na zmene chodu motora. Medzi LPG pohonom a pohonom na benzín viete prepínať aj za jazdy, pri akejkoľvek rýchlosti. Obrovskou výhodou je veľká nádrž na benzín (50 litrov), ale aj veľká nádrž na LPG (34 litrov). Vďaka motoru 1.0 TCe Duster nie je žiaden trhač asfaltu, no tento motor po dynamickej stránke podľa mňa úplne postačuje. Podvozok funguje veľmi dobre, pri rýchlejšom prejazde zákrut sa síce citeľne nakláňa, no zároveň je dobre čitateľný a stabilný. Hluk a vibrácie motora sú odizolované dobre, akurát pri jazde na diaľnici je celkom počuteľný hluk od aerodynamiky a kolies.

Duster LPG je tak skutočne zaujímavou voľbou, najmä pre ľudí, ktorí chcú benzínový motor, no zároveň chcú znížiť prevádzkové náklady na minimum. S LPG pohonom si motor 1.0 TCe rozumie viac než dobre a ako používateľ nijako nevnímate, že motor namiesto benzínu spaľuje plyn. Hoci Duster LPG nie je dostupný s pohonom 4×4, aj s pohonom predných kolies toho v teréne zvládne dosť veľa, najmä vďaka vysokej svetlej výške a krátkym previsom. Dacia Duster 1.0 TCe 100k LPG tak odo mňa dostáva veľmi pekných 7/10 bodov. Pri facelifte, prípadne novej generácii, už stačí popracovať len na drobnostiach a Duster bude skutočne dokonalým lacným, no moderným a štýlovým SUV, ktoré Slováci tak milujú.

2020 Dacia Duster 1.0 TCe 100k LPG test recenzia skúsenosti
2020 Dacia Duster 1.0 TCe 100k LPG test recenzia skúsenosti
2020 Dacia Duster 1.0 TCe 100k LPG test recenzia skúsenosti
2020 Dacia Duster 1.0 TCe 100k LPG test recenzia skúsenosti
2020 Dacia Duster 1.0 TCe 100k LPG test recenzia skúsenosti
2020 Dacia Duster 1.0 TCe 100k LPG test recenzia skúsenosti
2020 Dacia Duster 1.0 TCe 100k LPG test recenzia skúsenosti interiér
2020 Dacia Duster 1.0 TCe 100k LPG test recenzia skúsenosti kufor
2020 Dacia Duster 1.0 TCe 100k LPG test recenzia skúsenosti interiér