Väčšina mladých chalanov po dovŕšení 18. roku života túži po vlastnom aute. Auto pre mladého chalana však musí spĺňať množstvo rôznych požiadaviek – byť lacné, jednoduché na údržbu, no zároveň dostatočne frajerské a priestranné. Spĺňa Volkswagen Golf 1.9 SDI 4. generácie všetky tieto kritériá? Na to som sa pozrel vo videoteste jazdenky s 330 000 najazdenými kilometrami!
Technické parametre
- Rok výroby – 2002
- Generácia vozidla – 4.
- Najazdené kilometre – 330 000
- Zdvihový objem motora – 1896 cm3
- Palivo – nafta
- Počet valcov/ventilov na valec – 4/2 (radový, atmosférický)
- Prevodovka – manuálna, 5 stupňov
- Poháňaná náprava – predná
- Maximálny výkon – 50 kW pri 4200 ot/min
- Maximálny krútiaci moment – 133 Nm pri 2200 – 2600 ot/min
- Maximálna rýchlosť – 160 km/h
- Zrýchlenie 0-100 km/h – 17,2 s
- Nameraná spotreba mesto – 6,5 l/100 km
- Nameraná spotreba mimo mesta – 4,5 l/100 km
- Nameraná kombinovaná spotreba – 5,5 l/100 km
- Emisie CO2 – 140 g/km
- Emisná norma – Euro 3
Rozmery a hmotnosti
- Dĺžka – 4149 mm
- Šírka – 1735 mm
- Výška – 1439 mm
- Rázvor – 2511 mm
- Rozchod vpredu – 1513 mm
- Rozchod vzadu – 1494 mm
- Svetlá výška – N.Ú. mm
- Batožinový priestor min. – 330 l
- Batožinový priestor max. – 1184 l
- Pohotovostná hmotnosť – 1170 kg
- Celková hmotnosť – 1720 kg
Plusy
- stále atraktívny dizajn
- veľký kufor
- pohodlný posed na zadných aj predných sedadlách
- veľmi dobré jazdné vlastnosti, naladenie podvozka
- skvelé riadenie s citeľnou spätnou väzbou
- precízny chod radiacej páky
- úsporný a konštrukčne jednoduchý motor
- veľká dostupnosť náhradných dielov, lacný servis
Mínusy
- horšia dynamika vďaka nízkemu výkonu
- absencia odkladacích priestorov v oblasti zadných sedadiel
- vyšší aerodynamický hluk pri diaľničných rýchlostiach
Spoľahlivosť
Myslím, že spoľahlivosť motora 1.9 SDI netreba nejako zvlášť komentovať – tento agregát je jednoducho nezmar, ktorý prežije úplne všetko. Motor v testovanom Golfe dostával celý život len základnú starostlivosť a aj po 330 000 najazdených kilometroch funguje ako nový – nedymí, má pravidelný chod a príjemný prejav. Nezničiteľnosť tohto motora potvrdzujú aj skúsenosti prakticky všetkých majiteľov.
Golf 4. generácie je ako taký veľmi spoľahlivým autom, ktoré aj po veľkých dávkach kilometrov dokáže naďalej slúžiť bez väčších komplikácií a potreby drahých opráv. Práve preto je tak dobrou voľbou pre mladých ľudí. Pozor si však treba dávať na hrdzu – Golf 4. generácie je pomerne náchylný na hrdzavenie lemov, prahov, či veka batožinového priestoru. Za spoľahlivosť dávam Volkswagenu Golf 4 1.9 SDI plnohodnotných 10/10 bodov.
Záver
Musím uznať, že Volkswagen Golf 4. generácie aj po tých rokoch vyzerá stále k svetu. Táto generácia Golfu je podľa mňa jednou z najkrajších a vynikne aj medzi modernejšími autami. Pod pekným maskulínnym dizajnom karosérie sa ukrýva aj dostatok priestoru. Batožinový priestor má slušný objem a je dobre využiteľný, na zadných sedadlách sa celkom pohodlne odvezú aj vyšší ľudia. Predné sedadlá sú mimoriadne komfortné, plusom je aj veľa priestoru na šírku. Prístrojová doska je strohá, no účelná. Hoci na niektorých plastoch už cítiť, že testovaný kúsok mal najazdených 330 000 kilometrov, musím povedať, že celý interiér pôsobí zachovalo a odolne. A čo je hlavné, ani jeden plast (okrem lakťovej opierky) za jazdy nevŕzga.
Golf 4 1.9 SDI poteší aj po jazdnej stránke. Podvozok je naladený optimálne – na jednej strane je pohodlný, no zároveň je veľmi stabilný aj pri prudkých zmenách smeru. Auto krásne drží na ceste a viete si na ňom užiť aj dynamickejšiu jazdu. Trochu vás však bude brzdiť motor 1.9 SDI. Na moje prekvapenie však v skutočnosti nie je tak slabý, ako napovedajú papierové parametre. Pokiaľ s ním viete dobre jazdiť (točiť ho do vyšších otáčok), viete sa s ním povoziť aj dynamickejšie. Prekvapilo ma, že aj napriek potrebe vyšších otáčok je priemerná spotreba na úrovni okolo 5,5 litra nafty na 100 km. Po stránke prejavu je to klasický diesel 1.9, teda na voľnobehu celkom vibruje a rachoce, no musím uznať, že v interiéri je jeho prejav celkom dobre utlmený. Radiaca páka má precízne definované dráhy a tešilo ma aj riadenie – volant sa perfektne drží a posilňovač riadenia dáva slušnú spätnú väzbu od kolies. Snáď jediná vec, ktorá vás bude pri jazde otravovať, je pomerne vysoký aerodynamický hluk pri diaľničných rýchlostiach.
Myslím, že verdikt je jednoznačný – Volkswagen Golf 4. generácie s motorom 1.9 SDI je skutočne ideálnym autom pre mladého chalana, ktorý jazdí pokojnejšie a nepotrebuje sa neustále naháňať s kamarátmi. To, čo v prípade motora 1.9 SDI stratíte na výkone, získate na servise. Nehrozia vám totižto žiadne drahé problémy s turbodúchadlom, ktoré hrozia pri motore 1.9 TDI. Golf 4. generácie je dostatočne frajerský, lacný (dobré kúsky zoženiete už okolo 2000 eur, niekedy aj za menej) jednoduchý na servis, priestranný, pohodlný, dobre jazdiaci a zároveň pomerne bezpečný. Čo viac si priať? Volkswagen Golf 4 1.9 SDI tak odo mňa dostáva veľmi pekných 9/10 bodov. Odporúčam!