Saab 9-3 Turbo X je ultimatívny supersedan s tonou charizmy

Saab 9-3 Turbo X je ultimatívny supersedan s tonou charizmy

Opäť raz otváram moju obľúbenú tému zabudnutých unikátov, ktoré stoja za pozornosť. Saab je sám o sebe unikátnou značkou, ktorú mám veľmi rád. Keď sa však k pojmu “Saab” pridá naviac slovné spojenie “Turbo X”, vznikne parádna mašina, s ktorou sa oplatí zoznámiť.

Dobre, dobre, niekto bude určite namietať, že Saab je predsa len obyčajnou neúspešnou kópiou Oplu, ktorá patrí do zabudnutých dejín. Nemyslím si. Hoci po technickej stránke novšie Saaby reálne do veľkej miery vychádzajú z Oplov, unikátne detaily od švédskych dizajnérov a konštruktérov z nich robia autá plné charizmy a špecifickej aury, ktorú napodobní len máločo. Tak ako väčšina značiek, dokonca aj Saab mal svoju športovú divíziu – Aero. S prívlastkom “Aero” prišla prvýkrát najvýkonnejšia verzia Saabu 900. Odvtedy už športovú verziu Aero dostal každý nový model. Nikdy sa nejednalo o extrémne športové úpravy, väčšinou len drobnosti, avšak aj tie stáli za to. Verziu Aero, samozrejme, dostala aj 9-3-ka. Vtedy však ešte nikto netušil, čo si Saab v roku 2008 pripraví.

Oslava výročia, ako sa patrí

Saab 9-3 Turbo X 2008
Saab 9-3 Turbo X 2008

Saab 9-3 Turbo X bol predstavený v roku 2008 a išlo o limitovanú verziu, ktorú Saab postavil na oslavu 30. výročia svojho prvého auta s preplňovaným motorom, ktorým bol Saab 99 Turbo. Vyrobených bolo len 2000 kusov, čo tomuto autu výrazne pridáva na výnimočnosti. Zaujímavosťou je, že Saab 9-3 Turbo X bol vyrábaný nielen ako sedan, ale aj ako kombi. Hoci osobne mám celkom úchylku na karosériu kombi, musím uznať, že sedan vyzerá v tomto prípade niekoľkonásobne lepšie.

K Saabu 9-3 Turbo X som sa sám dostal len veľkou náhodou. Prakticky, do minulého roka som ani netušil, že Saab niekedy takúto “chuťovečku” robil. Jedného dňa som prechádzal podzemnými garážami v bratislavskom nákupnom centre, keď tu zrazu na mňa spoza rohu vykukla typická tvár Saabu. Vravím si, idem sa pozrieť, Saaby mám predsa rád. Čím som prichádzal bližšie, tým sa mi moje srdce viac a viac rozbúchavalo. Doparoma, však to auto má nejaký nižší podvozok. Športový predný nárazník a výraznejšie prahy dverí. A dva poriadne výfuky. Bolo mi jasné, že toto nie je len nejaký tuning, ale sériové auto. Po príchode domov som trochu poštudoval a až vtedy som si uvedomil, na aký unikát som narazil. Mimochodom, Turbo X bolo vyrábané jedine v čiernej metalíze Jet Black Metallic.

Technologická symfónia

Saab 9-3 Turbo X 2008 drift
Saab 9-3 Turbo X 2008 drift

Ak vás pri Saabe 9-3 Turbo X náhodou dostatočne nenadchne exteriér, stačí sa pozrieť pod kapotu. Pod ňou tróni 2,8-litrový turbom preplňovaný šesťvalec s výkonom 280 koní a krútiacim momentom 400 Nm. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne za 7,4 sekundy. Dobre, možno to nie sú ohurujúce parametre, no na danú dobu to boli veľmi slušné čísla a najmä, šesťvalec sa dokáže postarať o nádhernú zvukovú symfóniu a lahodný prejav. A práve o to ide. Saab 9-3 Turbo X je auto plné charakteru a šesťvalcový motor tento charakter len umocňuje. A ozaj, keďže sa jedná o model oslavujúci preplňovanie, Saab 9-3 Turbo X dostal aj vyšší tlak turbodúchadla – 11,6 PSI. Ten môžete sledovať na ukazovateli na prístrojovom štíte, ktorý svojou grafikou odkazuje na ukazovateľ zo Saabu 900.

No nemyslite si, že Saab 9-3 Turbo X je len pokojným “cruiserom” na užívanie si zvuku šesťvalca. Jeho veľkým benefitom je pohon všetkých 4 kolies XWD. Ten Saab vyvíjal sám, nejedná sa o pohon prebraný z Oplu. 9-3-ka Turbo X bola vôbec prvým modelom Saabu, ktorý dostal pohon všetkých 4 kolies. A teraz sa držte. Pohon XWD dokázal veci, o akých sa mnohým autám doteraz ani nesníva. Hoci v bežnom režime posielal krútiaci moment najmä na predné kolesá, v prípade potreby vedel na zadok poslať až 100% výkonu! Na zadnej náprave bol naviac inteligentný samosvorný diferenciál eLSD, ktorý vedel na jedno zadné koleso poslať až 85% krútiaceho momentu. Tento systém bol perfektne vyladený a všetci testovací jazdci si ho pochvaľovali.

Tona charakteru. Alebo trošku viac

Saab 9-3 Turbo X 2008 interiér
Saab 9-3 Turbo X 2008 interiér

Problém Saabu 9-3 Turbo X tkvie najmä v jeho hmotnosti, ktorá nebezpečne atakuje 1800 kilogramov. A to je fakt dosť. Menším nedostatkom je aj skutočnosť, že riadenie je tupé a dáva len slabú spätnú väzbu. Na druhej strane, 9-3-ka Turbo X mala voči bežným verziám o niečo nižší podvozok (približne o 125 mm) a tuhšie pružiny, vďaka čomu slušne sedela na ceste. Väčšie boli aj brzdy, predné brzdové kotúče mali priemer 345 milimetrov, zadné 292 milimetrov.

Unikátnemu charakteru do veľkej miery napomáhal aj interiér, na ktorý sa ja osobne neviem vynadívať. Interiér verzie Turbo X dostal viacero panelov imitujúcich karbón a pekné sedačky, ktoré sú ideálnym kompromisom medzi komfortom a športovosťou. Na záver už len dodám, že Saab 9-3 Turbo X bol dostupný so 6-stupňovou manuálnou a 6-stupňovou automatickou prevodovkou. Nie práve najpodarenejší automat mierne obmedzoval dynamiku auta, no na druhej strane si zaslúži veľkú pochvalu za to, že v manuálnom režime sám nepreradí, ani keď ho trápite v obmedzovači. To sa len tak hocikde nevidí!

Saab 9-3 Turbo X možno nie je najrýchlejším sedanom danej doby. Ani najvybavenejším, a už vôbec nie najobľúbenejším. No má toľko charizmy, že by ste ju mohli rozdeliť medzi všetky Fabie 1. generácie na našich cestách a ešte stále by vám dosť ostalo. Svoju charizmu si pritom nebuduje len limitovanou ponukou a lákavým označením, ale do veľkej miery aj špičkovou technikou. A to sa mi na ňom páči. Zohnať ho nebude ľahké, no musím povedať, že celkom slušné kusy sa dajú v Nemecku stále kúpiť za vcelku dostupné ceny, okolo 15 – 20 000 eur. Otázka však znie, odkiaľ a za koľko zoženiete náhradné diely, ak sa niečo pokazí. Nuž, to je daň za takto unikátne auto, no priznám sa, že ak by som naňho mal, s radosťou ju zaplatím… 🙂

Zdroj a obrázky – Saab, Caranddriver, Wikipedia, Tyden

Pozri tiež:

Zdieľať na Facebooku