fbpx

Motor 1.9 TDI bezpochyby patrí medzi výnimočné motory, a to nielen v oblasti spoľahlivosti, ale aj po stránke pomeru spotreby a výkonu. Avšak, nie je 1.9 TDI ako 1.9 TDI. Stačí navštíviť fóra a uvidíte, že o tomto motore niektorí hovoria ako o tom najhoršom, čo kedy vlastnili. Áno, čítate dobre. Je dosť možné, že sa im ušiel práve notoricky známy motor s kódom 1.9 TDI BXE. Aké nástrahy číhajú na majiteľov tohto motora a v akých vozidlách naň môžete naraziť?

Problémový motor 1.9 TDI s kódom BXE má sériový výkon 77 kW, pričom zhodný výkon majú aj iné motory 1.9 TDI od VW. Preto je potrebné najprv zistiť, či má aj ten váš toto kódové označenie. Poruchové sú kusy vyrobené v rokoch 2006 až 2009 a nájsť ich môžete v rôznych modeloch koncernu VW vyrobených v týchto rokoch.

Prečo je 1.9 TDI BXE prekliate?

1.9 TDI BXE problémy motor

Motory 1.9 TDI 77 kW BXE majú od výroby vrodenú vadu, ktorú oficiálne priznal aj výrobca. Chyba sa týkala ojničných panví, ktoré môžete poznať aj pod názvom „ojničné šály“, pri ktorých boli ojničné skrutky nesprávne dotiahnuté. V dôsledku toho sa následne tieto šály výrazne viac zodierali. Ojnica sa nakoniec zasekla, čo po chvíli viedlo k prerazeniu bloku motora. Treba však dať pozor, niekedy mohlo k zadretiu tohto agregátu dôjsť aj kvôli prehnanému naťahovaniu výmen oleja, ktorý takto stratil svoje mazacie vlastnosti a panva sa vydrela práve pre nedostatočné mazanie. K poškodeniu často prispieva aj neodborné „načipovanie“ motora.

Opravy poškodení spôsobených ojnicami sú často veľmi nákladné, pretože obvykle je nutná výmena takmer celého agregátu. Na tejto poruche je najhoršie to, že sa nedá predpokladať, kedy vás zastihne. Niektoré 1.9 TDI BXE dokážu nalietať aj 350 tisíc kilometrov, iné to položí na kolená už pri 150 tisícoch. A aby toho nebolo málo, táto porucha nemusí postihnúť každý motor s kódom BXE.

Ako predchádzať problému u motorov 1.9 TDI BXE?

Ak ste majiteľom motoru 1.9 TDI 77 kW s kódovým označením BXE a meníte olej v správnych intervaloch (10 – 15 000 km), no problém vás ešte nepostihol, určite teraz zbystrite pozornosť. Väčšina porúch motora vzniká postupne – chod motoru sa prirodzene zmení. V drvivej väčšine prípadov sa porucha s ojničnými panvami prejaví zmenou zvuku motora či zvýšenými vibráciami. Dôležité je teda opäť pozorne vnímať.

Najsprávnejšie a najistejšie riešenie je nechať preventívne vymeniť nielen ojničné panvy, ale aj ich skrutky. Výmena nie je najlacnejšia, no určite je lacnejšia ako výmena takmer celého motora. Po prevedení výmeny požiadajte mechanika, aby vám skrutky ukázal. Ak sa bude ich dĺžka rôzniť, výmenou ste zachránili váš motor. Rozdielna dĺžka totiž signalizuje, že ste tiež vlastnili to „zlé“ 1.9 TDI BXE.

Kde sa môžete stretnúť s poruchovým 1.9 TDI BXE?

Motor 1.9 TDI BXE Octavia problémy

Majitelia Škody Octavie 1. generácie a VW Golfu 4. generácie si môžu nateraz vydýchnuť, pretože toto 1.9 TDI sa do ich miláčikov nemontovalo. Motorizácia 1.9 TDI 77 kW BXE bola však prítomná napríklad v Škode Octavia 2. generácie. Stretnúť sa s ňou môžete aj v Golfe 5. generácie či Jette, vyrábanej v rokoch 2005 až 2009. Ďalej sa táto jednotka montovala do VW Passatu B6, Seatu Toledo 3. generácie, Leonu 2. generácie, no neobišla ani Audi A3 2. generácie. Bohužiaľ, ani sám výrobca nedokáže presne určiť, koľko motorov sa mohlo narodiť s touto chybou, preto vám v prípade, že vlastníte motor s týmto kódom, odporúčame zistiť si, kedy a či vôbec prebehol nejaký servis ojníc.

Zdroje: Autorubik, Auto.CZ, PistonHeads, SingletrackWORLD, TDIpower.sk, Octavia Club, Skoda-Club, Časopis Svět motorů