fbpx

Po päťročnom vývoji novej Jednotky, počas ktorého si voči nej mnohí fanúšikovia vybudovali nemalé predsudky, nadišiel čas jej oficiálneho predstavenia. Otázka je tak jasná – podarí sa novej Jednotke zrúcať predsudky milovníkov tradičných BMW?

BMW radu 1 je legenda, ktorá učarovala mnohým skupinám ľudí. Je to ideálne BMW pre ženu do mesta, vhodný „štartovací balíček“ pre mladého chalana, ktorý chce svoje prvé nové BMW, ale so šesťvalcom aj parádne žihadlo pre pravého petrolheada. Hlavnou doménou BMW radu 1 bola vždy skutočnosť, že prinášalo tradičnú koncepciu BMW s pohonom zadných kolies a veľmi vyváženými jazdnými vlastnosťami. Teda niečo, čo sa v segmente malých áut často nevída. Nové BMW radu 1 však od tejto koncepcie upúšťa. Po novom má už pohon prednej nápravy a pod jeho kapotu zavítali aj na prvý pohľad neatraktívne trojvalce. Po odhalení týchto noviniek si tak nová Jednotka vyslúžila nemalý hejt, najmä od tretej skupiny zákazníkov – petrolheadov. Aká je však nová Jednotka v skutočnosti?

Po vzore veľkých bratov

BMW radu 1 2020
BMW 1 2020

Vyzerá to tak, že trend veľkých obličiek po modeloch X5, X7 a 7 preberie väčšina modelového portfólia BMW. Veľké obličky neobišli ani novú Jednotku, no musím povedať, že v tomto prípade až tak nepútajú pozornosť a do prednej masky pekne zapadajú. V tlačovej správe ma zaujala informácia ohľadom rozmerov novej Jednotky – pri predstavovaní nových generácií sme zvyknutí, že voči predchodcom takmer vždy narastú vo všetkých smeroch. Aj nová jednotka narástla do šírky o 34 milimetrov (šírka 1779 mm) a do výšky o 13 milimetrov (1434 mm). Jej dĺžka sa však skrátila o 5 milimetrov na 4319 mm a skrátil sa aj rázvor, na 2670 milimetrov, čo je o 20 mm menej, ako mal predchodca. Paradoxne však nové Jednotka prináša viac miesta pre pasažierov vo všetkých oblastiach, spomeniem priestor na nohy pre zadných pasažierov, ktorý narástol o citeľných 33 milimetrov. Ako celok vyzerá nová Jednotka vyvážene, potešia nabrúsené prvky v podobe žraločieho predného nosa, pekného zadku s efektnou imitáciou difúzora a najmä peknými pravými koncovkami výfukov s priemerom 90 milimetrov.

Ahoj, trojvalce!

BMW 1 2020
BMW 1 2020 motor

Kým v doterajšej generácii Jednotky mohol pod kapotou tróniť sám veľký šesťvalec, v novom rade 1 sa už stretneme maximálne so štvorvalcom. V ponuke budú 3 naftové a 2 benzínové motory s výkonmi začínajúcimi od 85 kW. Benzínový trojvalec 118i má objem 1.5 litra a výkon 140 koní, naftový trojvalec 116d z rovnakého objemu produkuje výkon 116 koní. Zvyšnými dvoma naftovými motormi sú dvojlitrové štvorvalce 118d a 120d. Uvidíme, ako budú trojvalce fungovať v reálnom živote, no nepochybujem o tom, že pre BMW radu 1 budú prinajmenšom postačujúce. BMW však nezabudlo ani na fanúšikov jazdenia, model 135i xDrive bude poháňaný aktuálne najvýkonnejším štvorvalcom od BMW, ktorý vyvinie výkon 306 koní a zrýchlenie z 0 na 100 za 4,8 sekundy. Zároveň si však zachováva nízku spotrebu a emisie. Práve spotreba a emisie sú dôvodom pre zrušenie šesťvalca a pravdepodobne aj pre celkovú zmenu konštrukcie Jednotky. Nemôže za to BMW, môžu za to emisné nariadenia EÚ…

Čo ten pohon?

BMW 1 2020 pohon
BMW 1 2020 pohon

Áno, slová BMW sa naplnili a nová Jednotka má skutočne pohon prednej nápravy. Je to však naozaj taký krok vzad, ako sa mnohí obávajú? Podľa mňa ani nie. Vytratí sa síce ten tradičný duch zadokolky a zábava s ním spojená, no BMW na pohone prednej nápravy skutočne zapracovalo a výsledok bude v realite pravdepodobne celkom slušný. Nehovoriac o tom, že pre vybrané motorizácie bude k dispozícii aj pohon všetkých štyroch kolies xDrive. Systémy ARB a DSC pribrzďujú kolesá v zákrutách, obmedzujú nedotáčavosť a dbajú na to, aby auto v zákrutách držalo čo najlepšie. Komu takáto podpora nestačí, ten si na svoje príde vo verzii M135i xDrive, ktorá je vybavená samosvorným diferenciálom Torsen. BMW zapracovalo aj na pružení a tvrdí, že nová Jednoka bude mať zachované tradičné ostré naladenie podvozku. K jazdným vlastnostiam prispeje aj viacprvková zadná náprava, ktorou budú štandardne vybavené všetky motorizácie. Za príplatok bude dostupné aj adaptívne pruženie VDC. K pohonu ešte dodám, že výkon bude na kolesá prenášaný cez 6-stupňovú manuálnu, 7-stupňovú dvojspojkovú alebo 8-stupňovú automatickú prevodovku.

Do moderného sveta

BMW 1 2020 interiér
BMW 1 2020 interiér

Hlavnou doménou nového BMW radu 1 budú technológie. Tie si požičalo od väčších bratov a prináša tak nálož všetkých možných asistenčných a komfortných prvkov, na aké si len spomeniete. Mňa osobne najviac zaujal Asistent cúvania, ktorý si pamätá posledných 50 metrov jazdy vpred a týchto 50 metrov dokáže následne automaticky vycúvať po rovnakej dráhe, akou ste šli dopredu. Alebo odomykanie auta pomocou mobilného telefónu s technológiou NFC. Súčasťou systému iDrive je aj BMW Intelligent Personal Assistant, teda virtuálny asistent, ktorý počúva a vykonáva hlasové povely posádky a časom sa učí a zdokonaľuje. Mimochodom, všimli ste si, ako nebezpečne sa displej multimediálneho systému približuje k displeju prístrojového štítu? Som zvedavý, či sa niekedy v budúcnosti tieto displeje po vzore Mercedesu spoja…

Veľmi decentné balenie

BMW 1 2020

Po preštudovaní celej tlačovej správy musím zhodnotiť, že nové BMW radu 1 bude skvelé. Spĺňa všetky kritériá malého prémiového auta, očarí ostrým dizajnom a prepracovanými technológiami. A, pravdupovediac, nebojím sa ani tak o jeho jazdné vlastnosti. Áno, nebude to už tá skvelá zábavná zadokolka. Ani ten pekne brumkajúci medvedík so šesťvalcom. No oceňujem, že BMW sa neubralo čisto technologickou a eko cestou, popri ktorej by jazdné vlastnosti šli bokom, ale robilo všetko pre to, aby aj Jednotka s predným pohonom stála po jazdnej stránke za to. Nové BMW radu 1 sa verejnosti predstaví 25. — 27. júna a už teraz som zvedavý na prvé testy v reálnej premávke. Verím, že Jednotka ešte veľmi príjemne prekvapí!

Pozri tiež:

Zdroj a obrázky – BMW