O Mazde MX-5 sa hovorí ako o dokonalom šoférskom aute, a to v prípade všetkých generácií. A ja môžem iba súhlasiť. Avšak, ani Miatka nie je bezchybná. S jej druhou generáciou, kódovo označovanou ako NB, som prežil niekoľko mesiacov, počas ktorých som ju podrobne vyskúšal vo všemožných podmienkach. Vyčarila mi veľa úsmevov na tvári, ale občas ma dokázala aj poriadne vytočiť. Ako?
Na úvod len poviem, že Mazda MX-5, o ktorej hovorím, je z roku 2000. Teda, ide o kúsok spred modernizácie, ktorému pod kapotou pradie 1.6-litrový benzínový atmosférický štvorvalec. Auto som kúpil vo veľmi peknom stave, preto sa v nasledujúcich riadkoch nebudem môcť sťažovať na žiadne technické problémy. Skôr na určité používateľské aspekty, s ktorými pri každodennom súžití s Miatou treba počítať…
1. Mazda MX-5 NB a jej verný priateľ: korózia
Toho, že Mazdy MX-5 hrdzavejú, je plný internet. A nejako som s tým aj počítal pred kúpou. Avšak, až pri reálnom používaní som si uvedomil, aké to môže byť zlé. Okej, lemy a prahy by som ešte nejako prežil, predsa len, to sú len karosárske veci, ktoré sa dajú relatívne ľahko opraviť. No najväčším problémom sú predné nosníky. Tie v prípade generácie NB hrdzavejú ako divé. Stačí jedna jazda po mokrej ceste a akosi máte pocit, že opäť raz na nich nejaká tá hrdza pribudla. Pokiaľ úplne prehrdzavejú skrz naskrz, dajú sa niekedy opraviť. No treba počítať s nemalými čiastkami približujúcimi sa k 1000-eurovej hranici.
Nájsť Mazdu MX-5 NB, ktorá má nosníky úplne bez hrdze, je prakticky nereálne. Pokiaľ je hrdze málo, asi je dobré zbrúsiť ju a nosníky ošetriť nejakým povrchovým náterom. Čo sa týka lemov zadných kolies, tak v priebehu 2 mesiacov už na nich pribudli 2 púčiky hrdze, ktoré tam predtým neboli. Auto nijako negarážujem, bolo celý čas vonku. Jednoducho, človek má pocit, že mu tá MX-5-ka akosi hrdzavie pred očami. A ako tak počúvam skúsenosti iných majiteľov, tak to majú podobne. Jednoducho, Miata druhej generácie je autom, ktoré treba garážovať. Ak ju budete používať ako daily, najmä v jesennom a zimnom období, v priebehu 2 rokov z nej budete mať jednu veľkú kôpku hrdze.
2. Škrt sem, škrt tam
Mám rád autá, ktoré majú nízky podvozok. Vďaka nemu dokážete dokonale precítiť jazdu a vychutnať si každú jednu zákrutu. No pokiaľ budete jazdiť po meste, veľkú radosť vám robiť nebude. Vezmime si takú Bratislavu. Polovica všetkých parkovacích miest je taká, že časťou auta musíte stáť na chodníku s vysokým obrubníkom. A vyjsť na neho bez toho, aby ste chytali spodok, veru nie je jednoduché. Nehovoriac o hlbších vyjazdených koľajach či veľkých uhloch vstupov do podzemných garáží. Jednoducho, keď s Mazdou MX-5 NB jazdíte po meste, neustále o niečo škrtáte podvozkom. Na jednej strane ma upokojovalo, že všetko si odnášajú nosníky na spodku auta, teda nič, čo by sa dalo ľahko odlomiť.
No na druhej strane, každé škrtnutie znamená opotrebenie antikoróznej vrstvy. Skončíte teda tak, že nielenže vám budú hrdzavieť predné nosníky v motorovom priestore, ale aj nosníky pod karosériou. Je dosť možné, že jazdenie s Mazdou po veľkomeste vás veľmi rýchlo omrzí a budete radšej chodiť električkou, trolejbusom, alebo pokojne aj pešo. Jednoducho, v tomto smere každodenná využiteľnosť veľmi trpí.
3. Nič pre tých, ktorí sa boja vody
Keďže svoju Mazdu som vždy parkoval vonku, bola vystavená všetkým dažďom. Na moje prekvapenie, napriek tomu, že strecha bola ešte pôvodná, vôbec do interiéru nezatekalo. Avšak, stále som mal akýsi blbý pocit, že jedného dňa do neho zatekať začne. No nielen to. Mazdy MX-5 NB majú problém aj so zatekaním do kufra. Príčin môže byť milión, od prasknutých rain-railov až po kadejaké tesnenia okolo zadných svetiel či veka batožinového priestoru. Toto mi jednoducho nedalo spávať. Vždy, keď som k autu prišiel po nejakom daždi, musel som ho celé vnútri skontrolovať, či náhodou niekde nezateká. Možno som len ja veľmi citlivý. Ale je to ďalší potenciálny mínusový bod pre každého, kto chce Miatu používať na každý deň a parkovať ju vonku.
4. Sedenie ako v motokáre
To, čo budete krátkodobo milovať, na dlhých cestách začnete veľmi preklínať. Ja mám 186 cm, teda som už na takej hornej výškovej hranici vhodnej pre Mazdu MX-5. Na hlavu som ešte mal malú rezervu, no akosi sa mi nikdy nepodarilo nastaviť sedadlo do takej polohy, aby som sedel naozaj komforte. Stále som mal akýsi vzpriečený chrbát, čo som si na krátkych trasách v podstate ani nevšimol. No išiel som párkrát viac stoviek kilometrov vkuse a vtedy som pocítil, že sedadlá v MX-5-ke NB sú vlastne dosť strašné. Kým som nemal Miatu, ešte sa mi nestalo, aby ma z nejakých sedadiel v aute naozaj bolel chrbát. No týmto sa to podarilo. Jednoducho, ak očakávate, že na Mazde MX-5 NB pôjdete do Chorvátska a budete si každý jeden kilometer užívať, realita nemusí byť taká ružová. Nevylučujem však, že niektorí nižší ľudia si budú vedieť posed nastaviť podľa predstáv a aj dlhšie cesty zvládnu bez problémov.
Aby tom to teda zhrnul – Mazda MX-5 NB je perfektným autom, ale ako víkendovka. Pokiaľ ju budete garážovať, dávať jej lásku a vyťahovať ju len počas pekných dní, hrdza pre vás nebude takým citeľným problémom. Na hladkých okreskách nebudete riešiť škrtanie podvozku ani bolesti chrbta. Auto na každý deň? Pokiaľ ste naozaj veľký nadšenec, tak teoreticky áno. No treba sa pripraviť na vyššie zmieňované problémy, ktoré skôr či neskôr pocítite.