Ako správny autičkár som sa na blogu doteraz venoval skôr rozličným tipom a trikom, pomocou ktorých zo svojho auta vyťažíte čo najviac po jazdeckej a dynamickej stránke. Dnes sa však pozrieme na opačnú stranu mince, ktorou je práve jazdenie na spotrebu. Špeciálne, na 3 najčastejšie chyby, ktorých sa pri snahe ušetriť palivo dopúšťa mnoho vodičov…
Hoci jazdenie na spotrebu sa na prvý pohľad javí ako veľká nuda, musím sa priznať, že mňa celkom baví. Samozrejme, ak je prevádzané správne a auto pri ňom nijako netrpí. Do jazdenia na spotrebu spadá obrovské množstvo rozličných faktorov a vymenovať všetky z nich by zabralo stovky riadkov. Práve preto som sa rozhodol, že spomeniem len 3 hlavné chyby, ktoré osobne považujem za najvážnejšie a s ktorými sa stretávam pri veľkom množstve vodičov. Začnime tou najčastejšou, ktorou je…
1. Extrémne podtáčanie motora
Mnohí vodiči majú v hlave zakorenenú rovnicu, že jazdenie na spotrebu = jazdenie na čo najvyššom prevodovom stupni pri čo najnižších otáčkach. Ono v zásade je na tom niečo pravdy, je tu ale jedno veľké ALE. Teda, je ich viac. Vezmime si napríklad typickú situáciu. Idete po okreske za pomalším vodičom, no keďže šetríte palivo, nechcete ho predbiehať a idete na za ním povedzme rýchlosťou 70 km/h. Neskúsený šetrič paliva zaradí 6-ku, čím podtočí motor. Na rovinke alebo v klesaní to nemusí byť zlé, motor ide na nízke otáčky, no netrápi sa. Problém však nastáva po tom, čo príde menšie stúpanie, alebo požiadavka na výraznejšiu akceleráciu. Veľa vodičov ani v takomto prípade nepodradí a trápi motor stále na 6-tke. A to už je veľká chyba. Zle pritom nerobíte len motoru, ale aj sami sebe.
Totiž, pri pridaní plynu začne riadiaca jednotka vyhodnocovať situáciu. Vidí, že prudšie stláčate plyn, no zároveň vidí, že ste tvrdohlavý baran a ani za nič nepodradíte, aby ste dosiahli vyššie otáčky a vyšší výkon. Na základe takéhoto vstupu sa riadiaca jednotka rozhodne vstrekovať viac paliva, aby motor aj pri podtočení ako-tak zatiahol. Čím je požiadavka výkonu vyššia, tým viac paliva riadiaca jednotka vstrekuje, no vy aj tak necítite, že by auto nejako výrazne zrýchľovalo, keďže ho trápite na vysokom prevodovom stupni a nie je v optimálnych otáčkach. V konečnom dôsledku tak rapídne zvyšujete spotrebu. Ak by ste podradili o stupeň-dva nižšie, síce by motor mal vyššie otáčky, no tým pádom aj vyšší výkon, keďže výkon narastá spolu s otáčkami. Riadiaca jednotka tak nemusí vstrekovať toľko paliva, aby auto zrýchlilo. Jazdou na príliš ťažkých prevodoch pri nízkej rýchlosti zároveň škodíte motoru, veľké množstvá vstrekovaného paliva pri podtočenom motore totiž spôsobujú zvýšenú tvorbu karbónových usadenín a mnohé ďalšie potenciálne problémy.
Jednoduchá rada znie – počúvajte motor a voľte taký prevodový stupeň, pri ktorom budú otáčky čo najnižšie, no motor nebude dunieť a vibrovať. Voľba správneho stupňa závisí od sklonu vozovky. Povedzme, že kým pri jemnom klesaní môžete mať pri danej rýchlosti zaradenú 5-ku bez toho, aby sa motor viditeľne trápil, na rovinke alebo v jemnom stúpaní už môžete počuť dunenie a cítiť vibrácie, ktoré sú jasným znakom, že treba podradiť.
2. Tankovanie najlacnejšieho paliva
Jazdenie na spotrebu ide pri mnohých vodičoch ruka v ruke so snahou ušetriť aj pri tankovaní. Tankovaním na neznačkových čerpacích staniciach s vidinou ušetrenia niekoľkých eur však riskujete zníženie životnosti komponentov motora, najmä, keď nekvalitné palivo tankujete dlhodobo. Popredné značkové pumpy do svojich palív pridávajú aditíva, ktoré zlepšujú ich kvalitu. Motor ich dokáže lepšie spáliť a aditíva v palive chránia celú palivovú sústavu. Naopak, prípadov, kedy došlo k predčasným poruchám vstrekovačov, zvýšenej miere karbónovania motora a ďalším problémom v dôsledku nekvalitného paliva, je fakt veľa.
Šetrenie na palive má teda skôr opačný efekt, ako by človek jazdiaci na spotrebu chcel. Hoci pri tankovaní najlacnejšieho paliva mierne ušetríte, auto vám to neskôr spočíta na servise. A vedzte, že výdavky na servis niekoľkonásobne prevýšia sumu, ktorú ušetríte na tankovaní. Základná rada teda znie – ak chcete jazdiť na spotrebu a skutočne ušetriť, tankujte kvalitné palivo. Občas neuškodí do paliva pridať aj aditívum. Ak jazdíte na spotrebu veľmi často a motoru pravidelne nedoprajete vyššie otáčky, dochádza k zvýšenému ukladaniu karbónu na rozličných častiach motora. Aditíva obsahujú zložky, ktoré tieto karbónové usadeniny postupne rozpúšťajú a obmedzujú ich ukladanie.
3. Nedostatočná starostlivosť o auto
Poslednou vecou, ktorú chcem v tomto článku spomenúť, je práve starostlivosť o auto. Veľa ľudí, ktorí sa snažia ušetriť jazdením na spotrebu, šetria aj na servise a všeobecne starostlivosti o svoje auto. Ak však máte auto v zlom technickom stave, môžete jazdiť na spotrebu koľko len chcete, no aj tak nikdy nedosiahnete hodnoty, akými by sa vám odmenilo pravidelne servisované auto v perfektnom stave. Hovorím napríklad o ľuďoch, ktorí si ani nepamätajú, kedy menili vzduchový filter. Aj takáto drobnosť dokáže zásadne ovplyvniť spotrebu. Ak je vzduchový filter upchatý, do motora prúdi menej vzduchu. Riadiaca jednotka sa potom snaží vykompenzovať nedostatok vzduchu väčšou dávkou paliva a vyššia spotreba je na svete.
Ďalšou vecou, na ktorú mnohí vodiči zabúdajú, je správne nahustenie pneumatík. Pneumatika prirodzene časom pomaly stráca tlak a ak ho pravidelne nekontrolujete a jazdíte na podhustených gumách, zvyšujete si spotrebu. Podhustená pneumatika má väčší valivý odpor, ktorý dokáže pomerne citeľne navýšiť spotrebu. Na spotrebu vplývajú aj ďalšie technické veci ako čistota motorového oleja, vstrekovače, EGR ventil, zanesenie motora karbónovými usadeninami a podobne. Nehovoriac o takých veciach, ako sú zle nastavené rozvody, ktoré majú na svedomí nekvalitné servisy. Zle nastavený rozvod dokáže pokojne spôsobiť nárast spotreby aj o niekoľko litrov na sto kilometrov. Na servise a pravidelnom kontrolovaní stavu auta sa teda šetriť rozhodne neoplatí!
Zhrnutie
Ak sa vyhnete týmto 3 najčastejším chybám, jazdenie na spotrebu bude zrazu oveľa zábavnejšie, keďže progres bude jasne viditeľný. Zároveň budete môcť jazdiť s pokojným svedomím, že jazdením na spotrebu svojmu autu prakticky nijako neškodíte. Samozrejme, správne jazdenie na spotrebu vyžaduje cvik a dodržiavanie ďalších zásad, medzi ktoré patrí predvídanie premávky pred sebou, správne využívanie voľnobehu a brzdenia motorom a podobne. Každopádne, nie je to žiadna veda, len to chce cvik a dodržiavanie základných zásad. Držím palce!
Akú najnižšiu spotrebu sa vám podarilo vykúzliť na vašom tátošovi? Dajte vedieť v komentároch! 😉
Pozri tiež: