fbpx
Aston Martin Cygnet 1.3 2011

Na blogu som sa už dlho nevenoval rubrike zaujímavých a netradičných áut, no dnes to napravím. Rovno jedným z najnepochopenejších áut všetkých čias, ktorým je práve Aston Martin Cygnet. Čím všetkým je tak zaujímavý a prečo toto čudo vlastne vzniklo?

Nie je žiadnym tajomstvom, že európske emisné normy sú v aktuálnej dobe najvýznamnejšou hnacou silou automobilového priemyslu. Ak by neexistovali, vývoj pohonných jednotiek by rozhodne nenapredoval tak rýchlo, ako napreduje dnes. No toto tu nebolo vždy. Povedal by som, že do roku 2010 mali automobilky celkom pokoj. Vyrábali si svoje zabehnuté modely a tešili sa zo slušných predajov. No potom, ako blesk z jasného neba, prišiel pokyn od euroúradníkov, ktorý znel jasne – do roku 2015 znížiť flotilové emisie, teda emisie všetkých modelov v ponuke, až o 35%. Kto by tak neučinil, toho čakali mastné pokuty. Mnohým automobilkám stačilo len trochu upraviť nejaké motorizácie, no výrobcom ako Aston Martin začali ťažké časy. Ak máte v ponuke len samé plnotučné osemvalce či dvanásťvalce, emisie asi len tak ľahko neokabátite. A keďže Briti sú príliš leniví na to, aby popracovali na vývoji už existujúcich motorov, rozhodli sa svoje flotilové emisie radšej znížiť novým autom – modelom Cygnet.

Aston Martin Cygnet = Toyota IQ

Aston Martin Cygnet 1.3 2011
Aston Martin Cygnet 1.3 2011

Narovinu povedané, inžinieri Aston Martinu svoju robotu jednoducho odflákli. Nemali chuť babrať sa s novým nudným modelom, ktorý by bol zameraný čisto na zníženie emisií, a tak sa rozhodli zavolať chalanom z Toyoty, či by im nevedeli nejako pomôcť. Tí spoluprácu s Aston Martinom pravdepodobne nečakali ani v najbláznivejšom sne. Inžinieri Aston Martinu chceli od Toyoty len jedno – ich dobre zabehnutý model IQ, ktorý sa vyrábal od roku 2008. Ťažko povedať, čím ich Toyota IQ zaujala, no pravdepodobne to boli jej unikátne riešenia a netradičný dizajn.

To, že Aston Martin Cygnet je vlastne len prezlečená Toyota IQ, je viditeľné hneď na prvý pohľad. Cygnet voči Toyote IQ prináša prakticky len nový bodykit s tradičnou Astonovskou prednou maskou a nejakými ligotavými doplnkami. Interiér je tiež zhodný s Toyotou IQ, no obšitý je v rozličných drahých kožiach a látkach, plus v ňom pribudli nejaké lesklé lištičky a Aston Martinovský volant. Zaujímavosťou je, že rovnako ako Toyota IQ, aj Aston Martin Cygnet je štvormiestnym autom, čo by na základe vonkajších proporcií povedal len málokto. Na štýlové mestské nakupovanie sa tak môžu spoločne vydať rovno 4 kamarátky. Akurát toho potom nemôžu veľa nakúpiť…

Žiaden trhač asfaltu. Alebo?

Aston Martin Cygnet 1.3 2011 interiér
Aston Martin Cygnet 1.3 2011 interiér zadné sedadlá

Okrem spomínaných vizuálnych úprav sa s Cygnetom inžinieri ďalej nebabrali. Na trh musel prísť čo najskôr a tak už nezvýšil čas na úpravu technického základu. Celý podvozok, motor a prevodovka sú totožné s Toyotou IQ, čo však rozhodne nie je na škodu, tá je totiž skvele fungujúcim autom. Pod kapotou Cygnetu nájdete 1.3-litrový benzínový radový štvorvalec s výkonom 72 kW a krútiacim momentom 123 Nm. Ten mohol byť spárovaný buď so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, alebo automatickou „vysávačovou“ CVT prevodovkou. Asi netreba dodávať, že s takouto technikou pod kapotou nebol tento Aston žiadnym trhačom asfaltu. Práve naopak, skôr sa jednalo o najpomalší Aston Martin v dejinách, ktorý na stovku zrýchlil za dlhočizných 11.8 sekúnd. Ani pútanie pozornosti hlukom v podzemných garážach s ním nebola veľká sranda…

Ale je tu jedno veľké ALE. Predsa len prišla verzia Aston Martinu Cygnet, ktorá neostala znaku na prednej kapote nič dlžná. V roku 2018 totiž Aston Martin ukázal upravený Cygnet s brutálnym V8 motorom pod kapotou, ktorý si väčšinu technického základu požičal z modelu Vantage S. No asi netreba dodávať, že sa jednalo o jediný kus vyrobený špeciálne pre jedného zákazníka, nie o sériový model.

(Ne)podarený pokus

Aston Martin Cygnet 1.3 2011 jazda

Aston Martin Cygnet sa vyrábal len 2 roky, od roku 2011 do roku 2013, čím sa stal druhým najkratšie vyrábaným Astonom v dejinách. Spočiatku mali Briti ambiciózne plány vyrobiť 4000 kusov Cygnetu, no zákazníci akosi nechodili a nakoniec sa počas 2 rokov na celom svete predalo len približne 300 kusov. Na jednej strane sa niet čomu čudovať, v základnej výbave stál Aston Martin Cygnet 30 000€, čo je dosť veľa peňazí za pár plastov a kožených obkladov, ktoré zákazníci dostali naviac voči Toyote IQ. Na druhej strane ste sa však mohli v krčme pochváliť kamošom, že máte Aston Martin. Určite by ste si potom užili aj pár minút slávy, kým by teda nejaký z tých kamošov nezahlásil, že sa chce ísť povoziť…

Cygnet je však skvelým dôkazom toho, akú rolu zohráva vo svete značka. Kým ceny Toyoty IQ pomaly klesajú a dnes sa dajú tieto autá zohnať za pár tisíc eur, ceny Cygnetov neustále stúpajú a takýto trend bude pravdepodobne pokračovať. Predsa len, 300 kusov na celom svete je celkom slušná limitka, o ktorú bude mať záujem čoraz viac zberateľov. Takže ak máte pár desiatok tisíc eur na účte a kúsok miesta v izbe pri posteli, možno by stálo za uváženie vyplniť ho práve Cygnetom. Veď, nie je až tak škaredý…

Zdroj a obrázky – Aston Martin, Autocar, Wikipedia

Pozri tiež: