Prvé elektromobily sa objavili na svete už popri prvých autách so spaľovacím motorom, no keď Henry Ford na počiatku 20. storočia zaviedol pásovú výrobu automobilov so spaľovacím motorom pre bežných ľudí, nik už na elektromobily ani nepomyslel. Podobne tomu bolo aj pred pol storočím, kedy si stále nikto veľmi nelámal hlavu s ekológiou či alternatívnymi pohonmi. Akékoľvek elektromobily ostali vždy len v štádiách prototypov či štúdií. Vtedy sa o takýto „experiment“ pokúsilo i BMW a zostrojilo svoje BMW 1602 Elektro-Antrieb.
V súčasnosti ponúka BMW sériovo niekoľko elektromobilov, označovaných písmenom „i“, no BMW 1602 Elektro-Antrieb nebolo pochopiteľne nikdy zamýšľané ako sériový model. Ako však vzniklo a prečo ho BMW zostrojilo?
Základ v konvenčnom modeli 1602
Predstavte si, že by sa k vám dnes pristavilo takéto krásne oranžové BMW 1602 a jeho majiteľ by vám oznámil, že ide o elektromobil. Zrejme by ste nechceli jeho slovám veriť. Nuž, skutočne je základom pre BMW 1602 Elektro-Antrieb práve „obyčajná“ 1602-ka. Inžinieri BMW v roku 1972 použili ako základ BMW 1602, ktorému doslova vybrali jeho „vnútornosti“ a nahradili ich batériou a elektromotorom. Interiér vozidla bol až na absenciu stredovej konzoly, kde samozrejme chýbala radiaca páka, totožný so sériovým 1602. Celkovo boli takejto prestavbe podrobené dva exempláre a oba slúžili výhradne funkcionárom na Olympijských hrách v Mníchove, konajúcich sa v roku 1972. Slúžili tiež ako podporné autá na maratóne.
„Palivová nádrž“ pod kapotou
Z automobilu bol demontovaný benzínový agregát a motorový priestor sa následne vyčistil. Pod prednú kapotu sa potom nasťahovala akási paleta, tvorená 12 klasickými olovenými kyselinovými akumulátormi varta. Paleta akumulátorov bola umiestnená na špeciálnom podstavci, ktorý musel zniesť ťarchu 350 kilogramov. Rovnakú záťaž musela zvládnuť aj sériová predná náprava. Celý podstavec batérií sa dal v prípade vybitia vybrať pomocou vysokozdvižného vozíka a dobíjať, čo je jeden z dôvodov, prečo nemohlo auto prejsť do sériovej výroby. Samotné dobíjanie si tiež vyžadovalo niekoľko hodín zapojenia v sieti. Na Olympijských hrách však takou technikou disponovali, a preto nepredstavovalo BMW 1602 Elektro-Antrieb prekážku. Mimochodom názov Elektro-Antrieb znamenal v preklade Elektro-pohon.
Elektromotor Bosch
Na mieste motora boli akumulátory a miesto, kde bola predtým prevodovka, obsadil elektromotor Bosch, ktorý poskytoval maximálny výkon 32 kW (43 k). Výkon bol prenášaný na zadné kolesá pomocou medzikusu a kĺbového hriadeľa. Prevodovka bola jednostupňová ako tomu je aj pri väčšine dnešných elektromobilov. Zrýchlenie z 0-50 dokázalo BMW 1602 Elektro-Antrieb za 8 sekúnd, pričom maximálna rýchlosť činila 99 km/h. Akumulátory zabezpečovali dojazd len 30 km, čo by možno stačilo na dojazd do práce do vedľajšieho mesta s tým, že cestou späť by ste sa museli modliť, aby fúkalo vaším smerom. Automobil bol schopný pri brzdení tiež dobíjať (rekuperovať) energiu do batérie.
BMW, ktoré upadlo do zabudnutia
Súčasná ponuka elektromobilov BMW už zahŕňa výkonné a v premávke použiteľné autá s dobrým dojazdom. V roku 1972 však elektrické BMW nemalo šancu na úspech a ani sama automobilka sa ním veľmi nepýšila. Preto ho možno aj mnohí nadšenci BMW vôbec nepoznajú. Napriek tomu však šlo a zaujímavú ukážku zručností, fantázie a nerozvinutých možností inžinierov od BMW. Tak ako? Brali by ste takýto historický elektromobil do svojej zbierky?
Zdroje a obrázky: Časopis Veteran, MotorTrend, Carjager, Carpixel, Iol.co.za., Bmwconceptsarchive