Zaradenie jednotky pri vysokej rýchlosti – čo sa stane?

Zaradenie jednotky pri vysokej rýchlosti – čo sa stane?

Dnes tu mám pre vás ďalší blog zo sekcie: “Toto doma neskúšajte!” Určite aj vás neraz zaujímalo, čo sa stane, ak by ste pri veľmi vysokej rýchlosti zaradili prvý rýchlostný stupeň. Vybuchne motor? Vyletí von z auta? Alebo naopak, žiadna extra veľká škoda nevznikne?

Samozrejme, odpoveď na túto otázku som nehľadal ja sám, vlastnému autu by som niečo takéto nemal srdce spraviť a rovnako si nechcem ani pokaziť vzťahy s ľuďmi, ktorí mi požičiavajú autá na testy… Našťastie sú tu ale blázni, ktorým ničenie áut veľké vrásky na čele nerobí. Naopak, povedal by som, že ich to priam napĺňa. Ako inak, hovorím o frajeroch z YouTube kanála MasterMilo, ktorí staručký Opel Astra podrobili bláznivému experimentu – rozbehli ho na 90 km/h a zaradili prvý rýchlostný stupeň. Namiesto toho, aby som vám popisoval, ako tento experiment skončil, asi bude najlepšie, ak si ho vychutnáte na vlastné oči…

Nie je to až také zlé!

Pravdupovediac, očakával som oveľa horší a deštruktívnejší výsledok. Po zaradení jednotky pri vysokej rýchlosti došlo k extrémnemu pretočeniu motora, následkom čoho stratil výkon. No stále bežal a s autom sa dalo pomalou rýchlosťou jazdiť. Príčinou straty výkonu boli zlomené vahadlá ventilov, vďaka čomu sa ventily nezdvíhali a motor bežal len na dva valce. Inak však motor vyzeral byť v celkom dobrom stave. V konečnom dôsledku tak stačila obyčajná výmena dvoch vahadiel ventilov a auto mohlo ďalej jazdiť.

Samozrejme, každý motor môže na niečo takéto reagovať inak, v závislosti od toho, ktorý jeho komponent je najslabší. V každom prípade, skutočnosť, že Astra stará viac ako 2 desaťročia niečo takéto prežila len s takou malou ujmou, je aspoň pre mňa veľkým prekvapením. V každom prípade, doma to radšej neskúšajte a 1. rýchlostný stupeň raďte len keď auto stojí, prípadne sa hýbe veľmi malou rýchlosťou… 🙂

Pozri tiež:

Zdieľať na Facebooku