Každý automobilový nadšenec, ale aj bežný motorista, má rád svoje auto a snaží sa o neho starať tak, aby vydržalo spoľahlivo slúžiť čo najdlhšie. Na to, aby ste mali istotu, že vaše auto je v perfektnom stave, stačí každých 6 mesiacov vykonať túto jednoduchú kontrolu!
Pneumatiky
Každý motorista vie, že správny stav pneumatík je kriticky dôležitý a vie o aute veľa napovedať. Ako prvé by ste mali skontrolovať dezén pneumatík. V prvom rade jeho hĺbku, či sa už neblíži do nebezpečných hodnôt a následne jeho opotrebenie. Nerovnomerne opotrebovaný dezén signalizuje zlé nastavenie geometrie náprav, v takom prípade by ste si mali čo najskôr dať nastaviť geometriu. Druhým bodom kontroly pneumatík je kontrola samotného tlaku v pneumatikách. Nízky tlak v pneumatikách sa prejaví na zvýšenej spotrebe, zvýšenom opotrebúvaní samotných pneumatík a zhoršenej ovládateľnosti auta. Naopak, ani príliš vysoký tlak nie je dobrý, v taktom prípade je auto oveľa náchylnejšie na šmyk, preto aj drifteri pred tým, ako sa idú niekam vyblázniť, zvyšujú tlak v zadných pneumatikách. Mimochodom, o tom, či máte pneumatiky prehustené alebo podhustené, vám povie zase aj samotný dezén, ktorý je pri prehustených pneumatikách viac opotrebovaný v strede a pri podhustených zas viac na okrajoch pneumatiky. Ideálne by ste mali mať svoje pneumatiky nahustené tak, ako to odporúča výrobca. Tak nemôžete nič pokaziť.
Brzdové platničky
Zvýšené opotrebenie brzdových platničiek vie mnoho vodičov pocítiť aj pri samotnej jazde, ich stav si však môžete skontrolovať aj vizuálne. Ak máte auto s diskami, ktoré majú veľké otvory, platničky môžete často vidieť aj bez toho, aby ste dávali dolu koleso. Ak ich nevidíte, skontrolujte ich, keď dáte dolu koleso, napríklad pri výmene pneumatík za zimné/letné. Kritická hodnota, kedy by mali byť platničky vymenené, sú 3 milimetre. Ak vidíte, že množstvo trecieho materiálu na platničkách je už nízke a blíži sa k hodnotám pod 5 milimetrov, mali by ste ich čo najskôr vymeniť. Brzdy sú predsa najdôležitejším bezpečnostným systémom auta!
Olej
Ten by ste mali kontrolovať v pravidelných intervaloch, nie len keď vám auto začne signalizovať jeho nedostatok. Aj olej vám vie totiž o stave auta veľmi veľa povedať. V prvom rade je potrebné skontrolovať hladinu oleja, ktorá by sa na kontrolnej tyčke mala pohybovať medzi vyznačenými hodnotami. Ak vidíte, že hladina sa blíži k spodnému ohraničeniu, olej by ste mali doplniť. Pri oleji si treba všímať, či neubúda až príliš rýchlo. V prípade, že máte auto s motorom, ktorý je známy vyššou spotrebou oleja, je všetko v poriadku, ak však vaše auto olej „nežaralo“ a zrazu ho začalo konzumovať až prekvapivo veľa, niečo nie je v poriadku. O stave motora vie čo-to napovedať aj samotná farba a štruktúra oleja. Stačí z kontrolnej tyčky zotrieť olej vreckovkou a sledovať jeho farbu. Mal by byť buď úplne čistý, ak bol menený nedávno, alebo mierne čierny, ak je v motore už nejakú tú dobu. Ak sa v ňom však nachádzajú iné farby, prípadne neidentifikovateľné nečistoty, opäť niečo nie je v poriadku a čo najskôr by ste mali vyhľadať príčinu tohto javu.
Ostatné prevádzkové kvapaliny
Samozrejmosťou by mala byť kontrola hladiny všetkých prevádzkových kvapalín, ku ktorým máte prístup. Skontrolujte tak hladinu chladiacej a brzdovej kvapaliny. Ak je chladiacej kvapaliny málo, doplňte ju, ak je málo brzdovej kvapaliny, nechajte si ju v servise celú vymeniť. Aj brzdová kvapalina totiž časom degraduje a stráca svoje pôvodné vlastnosti, každé 2 roky sa ju tak určite oplatí vymeniť. Neodporúčam meniť si brzdovú kvapalinu svojpomocne, akákoľvek chyba pri výmene by vás následne mohla vyjsť veľmi nepríjemne, v podobe zle fungujúcich bŕzd. Ak máte auto s hydraulickým posilňovačom riadenia, skontrolujte aj hladinu hydraulického oleja. Jej nádržku nájdete ľahko, je označená symbolom volantu.
Vzduchový filter
Pri väčšine áut si môžete jednoducho skontrolovať aj vzduchový filter. Ten sa nachádza vo veľkom čiernom boxe, ktorý by mal byť pri otvorení kapoty ľahko dostupný. Tento box jednoducho otvoríte a vysuniete vzduchový filter. Ak je príliš zanesený, vymeňte ho. Vzduchový filter filtruje nasávaný vzduch, ktorý ide do motora, ak je teda príliš zanesený, auto môže mať citeľne nižší výkon a horšie ťahať, keďže do motora neprúdi dostatok vzduchu. Ak príliš zanesený nie je, vložte ho naspäť a môžete ďalej spokojne jazdiť. 🙂
Takáto jednoduchá kontrola, ktorá nezaberie veľa času a energie, vám podá pekný a komplexný prehľad o vašom aute, či všetko funguje ako má a čo by bolo treba napraviť/vymeniť. Robiť by ste ju mali minimálne každých 6 mesiacov, čím častejšie ju však budete robiť, tým si môžete byť viac istí, že vaše auto je stále v perfektnom stave. A hor sa kontrolovať!
[…] sa často zabúda. Pravdu povediac, maličkosť to aj naozaj je, vzduchový filter za pár eur kúpiť a vymeniť ho. Čo už však maličkosť nie je, je škoda, ktorú dokáže starý, špinavý a deravý […]