Dnes už nie je ľahké nájsť auto podobné Oplu GT, ktorý vznikol na podvozku modelu Kadett, a pritom recept na Opel GT 1900 bol jednoduchý: Ako základ vezmeme osvedčenú európsku techniku, do ktorej vmiešame jednoduchosť. Na záver okoreníme americkým duchom.
Opel GT 1900 bol stvorený, aby plnil rolu dostupného športového auta pre bežných smrteľníkov, ktorých lákal športovým vzhľadom, jednoduchosťou a ekonomickosťou, o ktorej ste pri superšportoch, akými bola Miura či Corvette, mohli len snívať. Opel sa týmto pokúsil zlepšiť si reputáciu vo svete a hlavne sa chcel postaviť konkurentom z Japonska či Talianska. Vyrábal sa od r. 1968 do r. 1973 a po spustení sériovej výroby išlo až 70 % vozidiel do Ameriky, pretože práve tam silnel dopyt po exotických športiakoch za rozumnú cenu.
Európan s exotickým duchom
Najzaujímavejším a najkrajším bol práve dizajn Oplu GT 1900 a niet pochýb, že sa značka inšpirovala práve americkou ikonou. Dizajn samotný bol však práve tou najnáročnejšou úlohou a Opel si naň prizval francúzsku externú firmu. Opel GT 1900 zdieľal podvozok s modelom Kadett, avšak aby mohla byť kapota posadená tak nízko a získala tak aerodynamický tvar, musel byť motor posunutý čo najviac k čelnému sklu. Podvozok využíval vpredu priečne listové pero a vzadu tuhú nápravu s vinutými pružinami. Obe nápravy boli vybavené teleskopickými tlmičmi. Kapote dominovala dvojica výklopných svetlometov, ktoré sa vyklápali manuálne pákou vedľa vodičovho pravého kolena. Zadná časť, spod ktorej vytŕčala dvojica výfukov, mala len minimálny previs a bola osadená dvomi pármi kruhových svetlometov, pod ktorými sa nachádzal dvojdielny nárazník. Opel GT 1900 nemal žiadne dvere do batožinového priestoru a prístup doň bol cez interiér. Kto by ho však potreboval pri tomto športovom kupé.
Ani vo vnútri sa na nič nehrá
Interiér dýcha typickou športovnosťou 70. rokov. Okrem ikonického trojramenného volantu, sú samozrejme prítomné všetky potrebné ukazovatele ako tlak oleja, veľký otáčkomer či teplota chladiacej kvapaliny a iné. Nechýbali ani hodinky či značkové rádiá. Pre nemecký trh sa doň montovalo Blaupunkt, pre ten americký zasa Delco. Opel GT 1900 vás usadil do sedadiel, ktoré by sme dnes ťažko nazvali športovými, no na tú dobu šlo o sedadlá s pomerne slušným športovým posedom, pričom skutočné superšporty ich mali už len o kúsok lepšie. Od r. 1970 sa ponúkali dve verzie interiéru, verzia GT/J (junior) mala lacnejší interiér s prevahou plastov a slabšou výbavou, drahšia verzia GT mala vyššiu výbavu a prevahu chrómových doplnkov.
Osvedčený agregát z modelu Record
Opel GT 1900 sa v drvivej väčšine dodával s motorom s objemom 1.9 litra. Išlo o benzínový štvorvalec, umiestnený vpredu pozdĺžne s rozvodom CIH, teda Camshaft-in-head (vačkový hriadeľ priamo v hlave agregátu, no inak než u OHC). Agregát poháňal zadnú nápravu a posielal tam 66 kW a na to aby sa pod kapotu zmestil, musel byť kryt ventilov trochu zrezaný a kryt motoru zasa vybavený vypuklinou na jednej strane. Najvyšší točivý moment dosahoval už pri 2800 ot./min a to 149 Nm. Maximálna rýchlosť bola vďaka 4-st. manuálnej prevodovke slušných 185 km/h. Auto krotili vpredu kotúčové a vzadu bubnové brzdy. V kombinácii s hmotnosťou 1160 kg šlo na tú dobu teda o veľmi svižné auto. V začiatkoch výroby sa ponúkal aj agregát s objemom 1.1 litra so 44 kW, ten bol však po modernizácii v r. 1970 vyradený z ponuky.
Prečo práve Opel GT 1900?
Malinké športové kupé sa vo všeobecnosti vždy tešili veľkej obľube a pri Opli GT 1900 tomu nie je inak. Vďaka slušnému cestovnému komfortu, nízkej hmotnosti a nádhernému zovňajšku sa dnes teší veľkej obľube. No a čo sa týka výkonu, treba podotknúť, že napr. aj prvá Mazda MX-5 disponovala zhodným výkonom. Krása športového ducha sa nemusí vždy skrývať len vo vysokom výkone, a práve toho dôkazom sú takéto malé ľahké športové kupé, akým je napríklad Opel GT.
Zdroje a obrázky: Časopis AutoTIP klassik, Pinterest, Carpixel