Škoda Octavia RS 1. generácie je autom, ktoré ešte donedávna ničil každý druhý dedinský chuligán, no v dnešnej dobe sa stáva čoraz hodnotnejším. Ak máte kúsok v peknom stave, môžete si byť istí, že jeho cena už bude len stúpať. Ako však vyzerá každodenný život s Eresou 1. generácie? Ako drahá a náročná je jej prevádza po viac ako 250 000 kilometroch? To prezradí čitateľ Pavol, ktorý pre vás pripravil veľmi poučnú a podrobnú recenziu.
- Značka a model – Škoda Octavia RS
- Rok výroby – 2004 (1. generácia)
- Motorizácia a výkon – 1,8 T (132 kW, 235 Nm)
- Počet najazdených kilometrov pri kúpe – 232 000
- Počet aktuálne najazdených kilometrov – 252 000
Plusy
Octaviu vlastním niečo vyše roka a zatiaľ som na nej najazdil približne 20 tisíc km. Myslím si, že je to už dostatočné časové obdobie a porcia kilometrov na stručné zhodnotenie vzájomného spolužitia a základnej charakteristiky auta.
Očakávanie vs. realita. Na začiatok chcem uviesť na pravú mieru pôvodný továrenský účel tohto auta. Nejde o športové auto, ako mnohí od neho pred kúpou očakávajú. Nazval by som ho rýchlym, rodinným, športovo ladeným kombi (v tomto prípade). Do „Ovce“ som presedlal z BMW e46 Compact. Očakával som od nej viac priestoru, vyšší výkon, dostupnosť náhradných dielov a relatívnu nenáročnosť na servis. Tiež som ju chcel využívať denne, ale rovnako som človek, ktorý od auta chce aj niečo viac ako len premiestnenie z bodu A do bodu B, a preto som chcel auto občas využiť aj na šoférsky zážitok z jazdy v rámci možností ciest a koncepcie auta. Musím povedať, že Škoda Octavia RS 1. gen. splnila moje očakávania. Nepredčila ich, ale ani nesklamala.
Motor: na motory 1,8 T existuje množstvo recenzií, kde sa človek dozvie podrobnosti o technických parametroch motora. Preto iba stručné technické dáta, skôr skúsim motor popísať z hľadiska užívateľa. Ide o zážihový štvorvalec s objemom 1,8 litra, ktorý dosahuje svoj maximálny výkon 132 kW pri 5500 ot/min a maximálny krútiaci moment 235 Nm v rozpätí 1950 – 5000 ot/min. Medzi hlavné devízy motora by som označil jeho veľkú pružnosť a využiteľnosť vo veľkom spektre otáčok. Akonáhle ručička otáčkomera dosiahne 2000 ot/min, dostaví sa citeľný záťah motora aj pri vyšších kvaltoch, ktorý začína vädnúť až pri priblížení sa k hranici 6000 ot/min. Motor je nečakane živý a dokáže potrápiť aj omnoho novšie autá s papierovo vyšším výkonom. Je tichý a kultivovaný. Auto bez problémov pokorí hranicu 200 km/h a dosiahne svoj limit 235 km/h. Motor patrí dodnes ku tomu najlepšiemu čo VW/Audi do svojich áut montovali. Čo sa týka spotreby, je to veľmi individuálne. Mne svieti dlhodobý kombinovaný priemer 8,2 l/100 km. Mimo mesta je motor prekvapivo úsporný, pri jazde na spotrebu nie je problém dostať sa na hranicu okolo 6 l/100 km. Pri svižnej jazde 9-10 l/100 km. Myslím si, že s daným výkonom a hmotnosťou auta okolo 1400 kg sú to aj dnes slušné parametre. Brzdy sú dostatočne silné aj pri vyšších rýchlostiach.
Jazdné vlastnosti: začal by som od kolies. Auto je obuté na pôvodných „Spideroch“ s rozmerom pneumatík 225/45 r17. Vpredu je zavesenie kolies McPherson, zadná náprava je jednoduchá vlečená. Auto je dostatočne tuhé (na naše cesty až veľmi), na horších cestách je dosť počuť najmä priečne nerovnosti. Karoséria je oproti štandardnej verzii športovejšie naladená. Dostala tuhšie stabilizátory, pružiny a väčšie brzdy (kotúčové vetrané, vpredu aj vzadu). Celá karoséria je oproti štandardu nižšie o 15 mm. Športový trojramenný volant má vďaka tuhšie naladenému posilňovaču dobrú odozvu. Ak beriem ako etalón jazdných vlastností napríklad BMW e46, tak je Octavia RS vyšší priemer. Ak ju ale porovnám s bežnou verziou Octavie 1.6 MPI, tak je jej riadenie tuhšie, auto lepšie drží na ceste a je omnoho tvrdšie a športovejšie. Čo sa týka ovládateľnosti tak pri „predokolke“ s motorom priečne pred prednou nápravou by som čakal väčšiu nedotáčavosť. Auto sa s ňou vie dobre vysporiadať a pri bežnej jazde sa správa neutrálne. Cítiť ju pri prudších manévroch a razantnejších výjazdoch zo zákrut. Pripomínam, že Octavia RS 1. generácie nemá samosvor a má jednoduchú vlečnú zadnú nápravu. Nedá mi nespomenúť prevodovku. Je to 5-stupňový manuál s neskutočne dlhými prevodmi. Kulisa prevodovej páky je veľmi presná nedáva priestor pre omyl. Na 2. stupni dá bez problémov 120 km/h, trojka točí až po 170 km/h. Prevodovke chýba 6-tka, na diaľnici je to z hľadiska spotreby menšia nevýhoda. No myslím si, že bez tejto prevodovky by auto stratilo svoj osobitý charakter. Auto má dostatočný krútiaci moment, a tak v meste pri rýchlosti cca 55 – 60 km/h bez problémov znesie 5. stupeň, čo sa ukáže pozitívne na spotrebe. Zvuk z výfuku je skôr neutrálny. Iba pozornému uchu neunikne zasyčanie turba a sériový blow off ventil.
Za dizajn Octavie 1. generácie vďačíme rovnakému talianskemu dizajnérovi, ktorý navrhoval aj Lamborghini Gallardo alebo Murcielago. Jej dizajn je nadčasový a elegantný, no zároveň vo verzii RS dostala Octavia veľmi pekné športové doplnky. Napríklad, predný nárazník, ktorý je okrem dizajnového aj funkčným doplnkom (zníženie koeficientu odporu vzduchu), disky Spider, xenóny, zadné krídlo a športovú koncovku výfuku. Škoda Octavia RS 1. generácie na mňa v porovnaní s jej nasledovníčkami pôsobí atletickejšie a ľahšie. Dizajnovo a motoricky sa na ňu druhá generácia Octavie RS podľa mňa nechytá, čo však nemožno povedať o podvozku. Ten je v 2. generácii o niečo lepší. Jeho hlavnou výhodou je viacprvkové zavesenie zadnej nápravy.
Výbava a priestor: mal som šťastie a auto má na tú dobu veľmi peknú výbavu: vyhrievané sedadlá, automatickú klimatizáciu, GPS, CD menič na 6 CD, strešné okno, alarm, všetky okná v elektrike, parkovacie senzory… Plne vypínateľné ESP bolo štandardom. Priestor pre posádku je priemerný, vpredu je to pre mňa (183 cm) postačujúce, ale na zadných sedadlách Superb nečakajte. Kufor je veľkorysý, najmä v mojej kombi verzii je veľmi dobre využiteľný aj ako „sťahovák“. 😀 Pod jeho dnom sa nachádza plnohodnotná rezerva r16. Interiér má pekné špecifické prvky, ako napríklad čierny strop aj so stĺpikmi, čierno-biele polokožené sedadlá, chrómové doplnky. Sedadlá sa pohodlné (výškovo, pozdĺžne, aj bedrovo nastaviteľné), poskytujú dobrú oporu aj v zákrutách, vzadu poteší široká výklopná stredová opierka. Milým detailom je displej rádia, ktorý je smerovo výklopný do strán, s čím som sa doteraz nestretol.
Mínusy
Nemôžem povedať, že by Škoda Octavia RS 1. gen. mala nejaký výrazný mínus. Všetko záleží od stavu, v akom ju záujemca kúpi. Na mojej „Ovečke“ sa začala odlupovať farba zo strechy. Začínajú kvitnúť piate dvere. Mínusom je aj vyššia hlučnosť od cesty. V interiéri zvyknú pri vyššom nájazde praskať bočné vedenia na kožených sedadlách, mne sa to tiež objavuje, ale auto má už 250 000 km. Pri koženom interiéri je to bežné. V interiéri žiaden ergonomický raj nečakajte. Biele kobercové čalúnenie je síce pekné, ale pýta si častejšiu starostlivosť, najmä v zimnom období. Základné prvky ovládania ako prepínač na svetlá, vyhrievanie zadného okna, sedadiel, vypínanie ESP, otvorenie veka palivovej nádrže, sú na veľmi intuitívnom mieste, avšak ovládanie automatickej klimatizácie je veľmi nízko a navyše za pákou prevodovky, čo sťažuje prístup najmä počas jazdy. Ako mínus hodnotím aj audiosystém. Napriek 8 reproduktorom sú basy a hlboké tóny veľmi chabé už pri nižších hlasitostiach.
Spoľahlivosť
Čo sa týka motora, tak zvyknú praskať podtlakové hadičky od turba, už aj pri nájazdoch nad 100 000 km. Motor, ale najmä elektronicky riadené tubo, je obzvlášť citlivé na kvalitu oleja. Je preto veľmi dôležitá jeho pravidelná výmena. Najlepšie každých 10 000 km. Potrebná je častejšia výmena pružných častí prednej nápravy, zvyknú odchádzať aj predné ložiská (daň za vyššiu hmotnosť vpredu a vyšší výkon).
Dostupnosť servisu a náhradných dielov
Toto bola jedna z mojich požiadaviek na auto. Octavia ju spĺňa viac než dostatočne. Nikdy som nemal problém s opravou, alebo dostupnosťou náhradných dielov. Ceny sú prijateľné a dostupnosť dielov je nadštandardná.
Záverečné odporúčanie
Škody RS, bez ohľadu na model a ročník, patria v Českej republike a na Slovensku, najmä u mladých ľudí, ku kultovej záležitosti a vyhľadávaným, pomerne cenovo dostupným autám. Bohužiaľ, mnohé z nich sú bezhlavo a nevkusne upravené za účelom zvýšenia výkonu. Nehovoriac o početných „prerábkach“ klasických verzií na verzie RS. Pri zvýšení výkonu trpí najmä prevodovka, ktorá dlhodobo neznesie krútiaci moment vyšší ako 250 Nm. V dnešnej dobe už aj tie najmladšie kúsky majú svoj vek, potenciálnym záujemcom o kúpu odporúčam preveriť si históriu vozidla a v servise poriadne zdiagnostikovať stav riadiacej jednotky, či auto nebolo „chipnuté“. S „Ovcou“ som spokojný a v dohľadnom čase ju neplánujem vymeniť. Určite ju odporúčam každému, kto má od auta vyššie očakávania, nepotrpí si na prémiovú značku a má možno hlbšie do vrecka. Škoda Octavia RS 1. generácie určite má čo ponúknuť aj skúsenejším vodičom. Svojmu autu dávam celkové hodnotenie 8,5/10 bodov.
Páčila sa vám recenzia na 2004 Škodu Octaviu RS 1. generácie a autentické skúsenosti jej majiteľa? Podobnú recenziu môžete na svoje auto kedykoľvek napísať aj vy a poradiť tak tisíckam čitateľov! Recenziu a skúsenosti so svojím autom môžete napísať tu – https://dominiccars.sk/napisat-recenziu-skusenosti/ .
Pozri tiež: