To si robíš srandu? Zoči-voči porovnať takéto zjavne úplne odlišné autá? To sa predsa nedá! Čo vám poviem, keď ma chalani z webu startstop.sk zavolali na natáčanie tohto porovnania, sám som bol zvedavý, ako to celé vlastne bude vyzerať. A vyzeralo to fakt dobre!
Vo svete áut poznáme dva druhy porovnaní. Buď porovnávame dve podobné autá, kedy nám ide o to, aby sme zistili, v čom sú podobné a v čom sa odlišujú. Iným slovom, racionálne porovnanie, ktoré divákovi prinesie nejakú informačnú hodnotu a môže sa na základe neho rozhodnúť pre ten-ktorý model. Potom je tu však druhý typ porovnania, ktoré ja osobne obľubujem viac – iracionálne porovnanie. Napríklad porovnanie zastaranej, malej, hlučnej a čisto praktickej Lady Nivy a modernej, veľkej, tichej a luxusnej Škody Kodiaq. Kým Startstopáci pracovali na ich videu, ktoré zahŕňa mnohé zaujímavé porovnania, ja som si obe autá narýchlo vyskúšal. Tu sú moje dojmy.
Neohrozený skaut?
Začnime autom, na ktoré som som bol z onej porovnávanej dvojice menej zvedavý – Škodu Kodiaq Scout. Možnosť vyskúšať si bežný Kodiaq som mal už dávnejšie a predsa len, na našom trhu už nejaký čas je, nejedná sa o žiadnu veľkú novinku. Najviac ma teda zaujímalo, čím sa verzia Scout odlišuje od bežného Kodiaqu. Veľa toho teda nie je. Mierne nadvihnutá svetlá výška, oplastovanie karosérie, terénny režim, špeciálne sedadlá a obklady v interiéri sú snáď jedinými hlavnými zmenami. Verzia Scout je jedna z najvyšších možných výbav, testované auto tak bolo doslova výkladnou skriňou moderných škodováckych technológií. Má proste úplne všetko a slovami sa to opísať často ani nedá, veď si len pozrite VLOG :). Scout je teda super, o niečo viac som bol ale zvedavý na druhé testované auto, legendárnu Nivu…
Nezničiteľná ale nebezpečná
Presadnúť zo Škody Kodiaq v plnej výbave do Nivy… Ktorá bola možno tiež v plnej výbave, to je ako presťahovať sa z luxusnej vily do stanu pod mostom. Doslova. Keď sa na ňu pozriete zvonku, aký rok výroby by ste jej tipovali? 1970? 80? 90? Zle! Táto Niva je skutočne a bez srandy z roku 2018. Čohokoľvek sa na tomto aute dotknete, cítite, ako keby ste chytali nejaký veterán. Staré auto. Na celom aute som nenašiel jednu jedinú vec, ktorá by sa aspoň trochu ponášala na prvok auta z roku 2018. Plechový zvuk zatvorenia dverí, extrémne lacné a tvrdé plasty, odhalené zvary, šróby, pocit za volantom ako v Škode 110 a riešenia, z ktorých sa neustále chytáte za hlavu. Nehovoriac o tom, že naučiť sa robiť s tou extrémne dlhou radiacou pákou, ktorá vyrastá niekde z pravej strany stredového tunela, ale aj s dvoma pákami ovládania uzávierok, chce poriadny cvik, silu a trpezlivosť. Rusi sa dokonca ani len nezaťažovali s prekladaním popisku pri pákach redukcie. Fakt super… Na druhej strane, presne toto som čakal. A na Nivu rozhodne netreba iba nadávať, aj keď modernému človeku, ktorý do nej prestúpi z iného moderného auta, väčšinou neostáva nič iné. Niva je proste striktne praktické auto a tak sa na ňu treba aj pozerať. Zvlášť testovaná Niva, ktorá mala navyše navijak, strešný úložný priestor a výklopnú mrežu v zadnej časti, na ktorú môžete naložiť napríklad nejakú zabitú zver. V tomto ohľade je tak mimoriadne využiteľná, aj keď nebezpečná. Prečo? Skúste v nej nájsť aspoň jeden airbag…
Preťahovanie lanom a iné srandy
A čo samotné porovnanie a jazdy na oboch autách? Tie nájdete práve vo videu na kanáli startstop.sk. Obe autá boli podrobené viacerým netradičným porovnaniam, ktoré sa určite oplatí vidieť. Na záver však treba povedať, že Niva sa mi páči. Áno, nadávam na ňu, je zvláštna, ale práve preto zaujímavá. Všeobecne sa mi veľmi páčia autá, ktoré sú iné ako ostatné. Ktoré sa neboja ísť vlastnou cestou a nepozerať sa na to, ako to robia iní. A práve taká Lada Niva je. A čo dodať ku Kodiaqu Scout? Je krásny, silný, nabitý technológiami a Simply clever riešeniami. Jednoducho taký, aký by ste ho čakali.
Ktoré z týchto dvoch áut by ste volili vy? Podeľte sa s ním v komentároch! 😉