Keď plug-in hybrid, tak štýlový! Tohto hesla sa zrejme držala KIA, keď sa rozhodovala, ktorý model si zaslúži elektrifikáciu. XCeed plug-in hybrid však zaujme nielen atraktívnym dizajnom, ale aj papierovými parametrami. No ako dobre dokáže fungovať v realite? Na to som sa pozrel v mojom podrobnom videoteste!
Technické parametre
- Rok výroby – 2020
- Generácia vozidla – 1.
- Najazdené kilometre – 20 000
- Zdvihový objem motora – 1580 cm3
- Palivo – benzín
- Počet valcov/ventilov na valec – 4/4 (radový, atmosférický)
- Prevodovka – automatická DCT, 6 stupňov
- Poháňaná náprava – predná
- Maximálny výkon – systémový 104 kW, spaľovací motor 77 kW, elektromotor 44 kW
- Maximálny krútiaci moment – systémový 265 Nm, spaľovací motor 147 Nm, elektromotor 170 Nm
- Maximálna rýchlosť – 155 – 188 km/h (podľa stavu batérie)
- Zrýchlenie 0-100 km/h – 11 s
- Nameraná spotreba mesto – 2,1 l/100 km
- Nameraná spotreba mimo mesta – 4,2 l/100 km
- Nameraná kombinovaná spotreba – 3,9 l/100 km
- Emisie CO2 – 31,9 – 38,3 g/km
- Emisná norma – EURO 6
Rozmery a hmotnosti
- Dĺžka – 4395 mm
- Šírka – 1826 mm
- Výška – 1495 mm
- Rázvor – 2650 mm
- Rozchod vpredu – 1575 mm
- Rozchod vzadu – 1573 mm
- Svetlá výška – 184 mm
- Batožinový priestor min. – 291 l
- Batožinový priestor max. – 1243 l
- Pohotovostná hmotnosť – 1609 kg
- Celková hmotnosť – 2030 kg
Plusy
- štýlový dizajn
- veľmi dobre fungujúci infotainment
- pohodlné predné sedadlá
- dobre vyladený podvozok
- príjemne naladené fungovanie hybridného systému
- nízka spotreba aj pri jazde na diaľnici
Mínusy
- tvrdý okraj stredového tunela (môže tlačiť do kolena)
- absencia rekuperačného režimu B
Ceny
- Základ – 33 300 € (akciová cena)
- Základ výbava Platinum – 36 600 € (akciová cena)
- Testovaný kus – 36 600 € (akciová cena)
Záver
KIA XCeed má dizajnové proporcie, ktoré snáď najlepšie definuje slovíčko „sexi“. Nepochybne patrí medzi najkrajšie plug-in hybridy na trhu. Predné LED svetlomety potešia nielen svojím dizajnom a svetelným podpisom, ale aj samotnou svietivosťou. Tá je skvelá tak v stretávacom, ako aj v diaľkovom režime. Samozrejme, nechýba funkcia automatického prepínania diaľkových svetiel. Batožinový priestor svojím objemom neohúri, v porovnaní s klasickým benzínovým XCeedom stratil vyše 100 litrov. Na svedomí to má práve akumulátor a kapacitou 8,9 kWh, ktorý je umiestnený pod jeho dnom. Nechýbajú však praktické riešenia, medzi ktoré patrí aj 12-voltová zásuvka. Vďaka vyššej podlahe vzniká po sklopení zadných sedadiel rovina. Priestor na samotných zadných sedadlách akumulátorom zasiahnutý nebol. Vďaka atleticky strihnutej karosérii XCeedu nečakajte extra veľa miesta, no aj s mojou výškou 186 cm som sa usadil vcelku komfortne. Nechýba dostatok odkladacích priestorov.
Sedadlo vodiča je nielenže plne elektricky nastaviteľné, naviac je vybavené aj pamäťou a funkciou automatického odsúvania pri vystupovaní. Je príjemne komfortné aj na dlhších cestách. Palubná doska je vypracovaná z kvalitných materiálov, predovšetkým mäkčených plastov. Poteší aj dostatok odkladacích priestorov. Radosť mi robil infotainment, ktorý je intuitívny, umožňuje nastavovať množstvo detailov, rýchlo reaguje na dotyky a má peknú grafiku. Virtuálny prístrojový štít pred vodičom neumožňuje konfigurovať štýl zobrazenia (mierne sa zmení len po prepnutí auta do režimu Sport), no taktiež má peknú grafiku a viete na ňom sledovať a nastavovať množstvo funkcií. Jediná vec, ktorá vás môže v pozícii vodiča mierne vyrušovať, je tvrdý a ostrý okraj stredového tunela, o ktorý si opierate nohu.
Pri jazde si viete vybrať z 4 režimov – čisto elektrického, automatického, hybridného a športového. Čisto na elektrinu sa mi podarilo reálne prejsť 50 mestských kilometrov. V hybridnom režime zas auto väčšinou poháňa spaľovací motor, vďaka čomu sa „šťava“ z batérie míňa pomalšie a dokážete dlhšie využívať benefity elektrického pohonu. Ak batériu vybijete, XCeed sa automaticky prepne do hybridného režimu, v ktorom si priebežne dobíja akumulátor. Nestrácate tak asistenciu od elektromotora.
Avšak, ak auto dlhšie zaťažujete (dlhá dynamická jazda do kopca), akumulátor sa nestíha dobíjať a môže dôjsť k tomu, že elektromotor už nedokáže poháňať auto a dôjde ku krátkodobej strate výkonu, kým sa batéria opäť spaľovacím motorom trochu nedobije. V každom prípade však musím pochváliť vyladenie a dynamiku hybridného pohonného ústrojenstva. Veľmi dobre si rozumie aj so 6-stupňovou DCT prevodovkou. Potešila ma aj diaľničná spotreba pri 130 km/h, ktorá sa držala pod hranicou 6 l/100 km aj pri vybitom akumulátore. Podvozok celkom dobre zvláda naše cesty, no na väčších a ostrejších priečnych nerovnostiach vám dá pocítiť veľkosť kolies. Oceňujem jeho stabilitu pri dynamickom prejazde zákrut. A nabíjanie? Z domácej zásuvky sa KIA XCeed plug-in hybrid nabije z 0 na 100 % za 4 hodiny a 15 minút. Neumožňuje rýchlonabíjanie, takže aj na verejných rýchlonabíjačkách strávite pri vybitej batérii niečo cez 2 hodiny.
KIA XCeed je tak štýlovým riešením, ako mať 2 autá v jednom. Dostávate elektromobil s praktickým dojazdom 50 km po meste, no zároveň aj plnohodnotné auto so spaľovacím motorom, ktoré vás poteší pohodlím na dlhých cestách a dobrými jazdnými vlastnosťami. Ak bývate v dome a máte možnosť nabíjať ju v noci, KIA XCeed plug-in hybrid dáva skutočne veľký zmysel. Ako celok odo mňa dostáva pekných 8/10 bodov.