Škoda Fabia 3. generácie je jedným z najpredávanejších áut na Slovensku, a to nielen ako nové auto, ale už aj ako jazdenka. To, ako funguje po takmer 100 000 kilometroch a aké zmeny prináša voči 2. generácii Fabie, s ktorou mám najviac skúseností, som zisťoval v podrobnom videoteste.
Technické parametre
- Rok výroby – 2016
- Generácia vozidla – 3. (verzia spred faceliftu)
- Najazdené kilometre – 97 000
- Zdvihový objem motora – 1197 cm3
- Palivo – benzín
- Počet valcov/ventilov na valec – 4/4 (radový, preplňovaný turbodúchadlom)
- Prevodovka – manuálna, 5 stupňov
- Poháňaná náprava – predná
- Maximálny výkon – 66 kW pri 4400 – 5400 ot/min
- Maximálny krútiaci moment – 160 Nm pri 1400 – 3500 ot/min
- Maximálna rýchlosť – 182 km/h
- Zrýchlenie 0-100 km/h – 10,9 s
- Nameraná spotreba mesto – 6,5 l/100 km
- Nameraná spotreba mimo mesta – 5,1 l/100 km
- Nameraná kombinovaná spotreba – 5,8 l/100 km
- Emisie CO2 – 107 g/km
- Emisná norma – EURO 6
Rozmery a hmotnosti
- Dĺžka – 3992 mm
- Šírka – 1732 mm
- Výška – 1467 mm
- Rázvor – 2470 mm
- Rozchod vpredu – 1463 mm
- Rozchod vzadu – 1457 mm
- Svetlá výška – 133 mm
- Batožinový priestor min. – 330 l
- Batožinový priestor max. – 1150 l
- Pohotovostná hmotnosť – 1250 kg
- Celková hmotnosť – 1564 kg
Plusy
- na danú triedu dostatok miesta na zadných sedadlách
- množstvo praktických riešení v kufri
- skvelý volant a ovládače na volante
- slušné jazdné vlastnosti
- veľmi kultivovaný motor
Mínusy
- len 5-stupňová prevodovka, vyššie otáčky pri diaľničných rýchlostiach
- predné sedadlá sú menej pohodlné na dlhé trasy
Spoľahlivosť
Škoda Fabia 3. generácie je tak obľúbená aj kvôli jej vysokej spoľahlivosti a nízkym cenám za servis. Slušnou spoľahlivosťou sa môže pochváliť aj motor 1.2 TSI. Verzie po roku 2011 sú už modernizované, takže netrpia na typické problémy s rozvodmi, na ktoré trpeli prvé verzie TSI motorov. Odstránené boli aj ďalšie tradičné vady. Pozor si však dávajte v prípade áut, ktoré jazdili prevažne krátke trasy po meste a boli často podtáčané – pri nich je zvýšená šanca na miešanie oleja s benzínom, čo sa z dlhodobého hľadiska môže odraziť na mnohých problémoch. Fabii 1.2 TSI 3. generácie dávam za spoľahlivosť 9/10 bodov.
Záver
Hoci Škoda Fabia 3. generácie na prvý pohľad nie je autom, ktoré by vzbudzovalo nejaké extra veľké emócie, musím povedať, že už po pár kilometroch som si ju zamiloval. V meste je nádherne obratná, motor 1.2 TSI je celkom živý, plus, je mimoriadne kultivovaný. Prekvapila ma aj dynamika v strmých stúpaniach, ani v tomto prípade motor nestrácal dych. Krútiaci moment je dostupný v širokom rozsahu a má veľmi príjemný nábeh. Pri jazde ma tešil aj podvozok, vďaka ktorému má Fabia 3. generácie neporovnateľne lepšie jazdné vlastnosti ako jej predchodkyňa. No zároveň stále dosť dobre filtruje nerovnosti, a teda aj jazdenie po rozbitých cestách je príjemné.
Samozrejmosťou je množstvo praktických a „Simply clever“ riešení, ktoré začínajú v kufri, pokračujú na zadných sedadlách a končia až niekde na palubnej doske. Interiér aj po takmer 100 000 kilometroch vyzeral ako nový a musím povedať, že napriek absencii mäkkých plastov je veľmi kvalitne spracovaný. Displej infotainmentu je síce v prípade testovanej výbavy Ambition malinký, no rýchlo reaguje na dotyky a celkom dobre sa s ním robí. Potešil ma úžasný volant prebraný z vyšších modelov Škodovky, ktorý mám ja osobne veľmi rád. O niečo menej ma potešili predné sedadlá, ktoré sú na krátke trasy fajn, no pri dlhších cestách už trochu tlačia do chrbta. V konečnom dôsledku som však na testovanej Fabii našiel skutočne len zopár drobných negatív, ktoré boli zásadne prevážené všetkými pozitívami. Škodu Fabia 3. generácie 1.2 TSI tak môžem rozhodne odporučiť a dávam jej veľmi pekných 9/10 bodov.
Škodu Fabia 1.2 TSI Ambition do testu zapožičal autobazár Autotrio Liptovský Mikuláš.