V dnešnej dobe, ktorá je presýtená SUV-čkami rôznych druhov, praktické rodinné autá pomaly vymierajú. Môžu si však za to sami? Overil som to v teste Citroënu Berlingo 2. generácie, ktorý ma veľmi milo prekvapil. Ako funguje ako jazdenka so 151 000 kilometrami?
Technické parametre
- Rok výroby – 2014
- Generácia vozidla – 2. (facelift v roku 2012)
- Najazdené kilometre – 151 000
- Zdvihový objem motora – 1560 cm3
- Palivo – nafta
- Počet valcov/ventilov na valec – 4/2 (radový, preplňovaný turbodúchadlom)
- Prevodovka – manuálna, 5 stupňov
- Poháňaná náprava – predná
- Maximálny výkon – 68 kW pri 4000 ot/min
- Maximálny krútiaci moment – 230 Nm pri 1750 ot/min
- Maximálna rýchlosť – 165 km/h
- Zrýchlenie 0-100 km/h – 16,3 s
- Nameraná spotreba mesto – 6.5 l/100 km
- Nameraná spotreba mimo mesta – 5.3 l/100 km
- Nameraná kombinovaná spotreba – 5.8 l/100 km
- Emisie CO2 – 135 g/km
- Emisná norma – EURO 5
Rozmery a hmotnosti
- Dĺžka – 4380 mm
- Šírka – 1810 mm
- Výška – 1852 mm
- Rázvor – 2728 mm
- Rozchod vpredu – 1505 mm
- Rozchod vzadu – 1554 mm
- Svetlá výška – 141 mm
- Batožinový priestor min. – 675 l (1350 l po strechu)
- Batožinový priestor max. – 3000 l
- Pohotovostná hmotnosť – 1603 kg
- Užitočné zaťaženie – 437 kg
- Celková hmotnosť – 2040 kg
Plusy
- veľa odkladacích priestorov, skvelá praktickosť
- ľahko otvárateľné posuvné zadné dvere
- nízka nakladacia hrana kufra
- prístup do kufra cez otvárateľné zadné okno
- komfortný posed, 3 samostatné sedadlá vzadu
- vzdušný interiér
- prekvapivo kvalitné plasty, solídne spracovanie interiéru
- komfortný podvozok
- nízka spotreba
Mínusy
- veľké a ťažké veko batožinového priestoru
- hlučnejší podvozok
- aerodynamický hluk pri vysokých rýchlostiach
Spoľahlivosť
Citroën Berlingo Multispace je pomerne spoľahlivým autom, ktoré sa pri dobrej starostlivosti odmení majiteľovi bezproblémovou prevádzkou. Majiteľov občas potrápia drobné problémy s elektronikou, či mechanickými časťami. Pozor si treba dať pri výbere motora – naftové motory do roku 2010 trpeli problémami s únikmi oleja a v dôsledku zle navrhnutej olejovej vane aj nadmerným karbónovaním, čo mohlo viesť k ďalším problémom. Naftové motory v rokoch 2010 – 2015 už boli spoľahlivejšie, stále sa však objavoval problém s karbónovaním. Dobrou voľbou je motor 1.6 HDI 68 kW, ktorý má jednoduchú konštrukciu, ktorá nie je na karbónovanie až taká citlivá. Naopak, dobrou voľbou nie je motor 1.6 HDI 82 kW a 84 kW, ktorý bol citlivý na karbónovanie a často sa pri ňom vyskytovali problémy so vstrekovačmi. Vyhnúť sa oplatí aj benzínovému motoru 1.6 VTi zo začiatku výroby, ktorý trpel problémami s variabilným časovaním ventilov, únikmi oleja, problémami s rozvodmi a podobne. Lepšou voľbou je benzínový motor 1.6 bez variabilného časovania ventilov, ktorý bol oveľa spoľahlivejší. Všetky naftové a benzínové motory prešli v roku 2015 rozsiahlymi modernizáciami pri ktorých boli odstránené ich typické vady, od tohto roku sú už tak bezpečnou kúpou. Ako celok dostáva Citroën Berlingo Multispace 2. gen za spoľahlivosť 5/10 bodov.
Záver
Priznám sa, voči Citroënu Berlingo Multispace 2. generácie som mal menšie predsudky. Čakal som, že to bude nepohodlná dodávka s piatimi sedadlami, ktorá bude extrémne hlučná, bude mať nekomfortný odskakujúci podvozok, vnútri nájdem nekvalitné vŕzgajúce plasty a kopu nemilých prekvapení. Testované Berlingo však otočilo môj názor na neho o 180 stupňov už po prvých minútach strávených v jeho prítomnosti. Sedadlá sú mimoriadne komfortné, či už hovorím o mäkkých predných kreslách, ktoré by som si pokojne nechal nainštalovať aj do obývačky, alebo aj o podobne pohodlných 3 samostatných zadných sedadlách. Veľmi ma prekvapila kvalita interiéru, až na pár drobných detailov je spracovaný až neuveriteľne kvalitne, všetko sedí na svojom mieste, ani jeden plast nevŕzga a ako celok pôsobí interiér veľmi solídnym dojmom. Testované auto má pritom najazdených 151 000 kilometrov!
Pri jazde prekvapil aj komfortný podvozok, ktorý veľmi príjemne „zhltol“ aj väčšie nerovnosti. Akurát je trochu hlučný, no nie je to ani zďaleka tak zlé, ako som čakal. Pri športovej jazde už stráca istotu, auto sa dosť nakláňa a zadná náprava na nerovnostiach odskakuje, Berlingo však nikto nebude používať na športovú jazdu serpentínami, tento neduh si tak pri bežnom jazdení ani neuvedomíte. Pri diaľničnej jazde si všimnete aerodynamický hluk, opäť to však nie je nič hrozné, čo by posádku príliš otravovalo. Berlingo som si veľmi rýchlo obľúbil. Jeho nedostatky sú minimálne a ak pri výbere zvolíte dobrú motorickú verziu, ktorá netrpela na časté poruchy, získate všestranné rodinné auto, ktoré vám bude robiť veľkú radosť. Berlingo Multispace 2. gen ma veľmi pozitívne prekvapilo a v celkovom hodnotení si odo mňa vyslúžilo 8/10 bodov.
Citroën Berlingo Multispace 2. gen 1.6 HDI XTR do testu zapožičal autobazár Autotrio Liptovský Mikuláš.
[…] Test Jazdenky Citroën Berlingo Multispace 2. gen 1.6 HDI XTR […]
[…] Test Jazdenky Citroën Berlingo Multispace 2. gen 1.6 HDI XTR […]