Keď robíte niečo prvýkrát, sú dve možnosti, ako to dopadne – buď to bude famózne, alebo to skončí fiaskom. Hádajte, pod ktorú možnosť spadá Honda e? V podrobnom videoteste som tento fascinujúci elektromobil do detailov preveril a prišiel som na mnohé zaujímavé zistenia. A okrem iného, asi som sa zamiloval…
Technické parametre
- Rok výroby – 2020
- Generácia vozidla – 1.
- Najazdené kilometre – 12 000
- Zdvihový objem motora – elektromotor
- Palivo – /
- Počet valcov/ventilov na valec – /
- Prevodovka – /
- Poháňaná náprava – zadná
- Maximálny výkon – 113 kW
- Maximálny krútiaci moment – 315
- Maximálna rýchlosť – 145 km/h
- Zrýchlenie 0-100 km/h – 8,3 s
- Nameraná spotreba mesto – 17,9 kWh/100 km
- Nameraná spotreba mimo mesta – 18,1 kWh/100 km
- Nameraná kombinovaná spotreba – 18 kWh/100 km
- Emisie CO2 – 0 g/km
- Emisná norma – /
Rozmery a hmotnosti
- Dĺžka – 3894 mm
- Šírka – 1752 mm
- Výška – 1512 mm
- Rázvor – 2538 mm
- Rozchod vpredu – 1513 mm
- Rozchod vzadu – 1506 mm
- Svetlá výška – 145,2 mm
- Batožinový priestor min. – 171 l
- Batožinový priestor max. – 861 l
- Pohotovostná hmotnosť – 1617 kg
- Celková hmotnosť – 1870 kg
Plusy
- unikátny dizajn
- veľmi dobre svietiace LED svetlá
- kvalitne spracovaný interiér s množstvom originálnych riešení
- 230 V 1500 W zásuvka
- jednoducho ovládateľný a prehľadný infotainment
- skvele fungujúce virtuálne spätné zrkadlá
- zábavné jazdné vlastnosti
- slušný záťah motora
- komfortný, no veľmi stabilný podvozok
- možnosť nastavenia intenzity rekuperácie, ovládanie 1 pedálom
- vynikajúci systém plne autonómneho parkovania
- veľmi dobré odhlučnenie od aerodynamiky
Mínusy
- neprakticky umiestnené tlačidlo na vyhrievanie sedadiel
- vzhľadom na veľkosť auta celkom vysoká spotreba
- občas pomalšie reakcie infotainmentu
- malý kufor
Ceny
- Základ – 34 990 €
- Základ výbava Advance – 37 990 €
- Testovaný kus – 37 990 €
Záver
Koncept, ktorý utiekol z autosalónu do reálneho sveta. Asi tak nejako na mňa pôsobí Honda e. Už z diaľky na vás doslova kričí, že je iná, výnimočná. Ona aj výnimočná naozaj je a dizajn rozhodne nie je prvou, ani poslednou vecou, ktorá vás na nej bude fascinovať. Čo vás ale v pozitívnom slova zmysle neočarí, to je kufor. Ten má skutočne malinké rozmery, keďže pod jeho dnom sa nachádza elektromotor. Do mesta však bude podľa mňa postačovať a keď sklopíte zadnú lavicu, vznikne rovná podlaha. Keď už sme pri tej zadnej lavici – tá je určená len pre 2 cestujúcich a je mimoriadne komfortná. Vlastne, ani to nie je lavica, skôr veľmi komfortný gauč potiahnutý skutočne kvalitnou látkou. K zaujímavostiam patria bezrámové okná, hnedé bezpečnostné pásy, či látkové výplne dverí. Veľa priestoru nečakajte, no na kratšie trasy budú zadné sedadlá väčšine ľudí úplne postačovať.
Prednej časti interiéru dominujú taktiež veľmi pohodlné sedadlá. Na dverách nenájdete žiadne plasty, len mäkučké látkové poťahy. Úžasné! Skvelý pocit na predných sedadlách umocňujú aj obklady imitujúce drevo. Pár slov k obrazovkám – dva rovnako veľké displeje infotainmentu sa ovládajú skutočne jednoducho a intuitívne, akurát ich reakcie by mohli byť občas trochu rýchlejšie. Displej virtuálneho prístrojového štítu pred vodičom je po grafickej stránke jednoduchší, no zato veľmi prehľadný a ľahko ovládateľný. Osobne ma veľmi potešili virtuálne spätné zrkadlá, ktoré prakticky nemajú mŕtvy uhol a obraz z nich je bezchybný aj v noci, za hmly, či za dažďa. K benefitom radím dostatok odkladacích priestorov, pocit vzdušnosti vďaka panoramatickej streche, klasické hardvérové ovládanie ventilácie, HDMI vstup, či 230 V 1500 W zásuvku, z ktorej môžete pokojne napájať aj vysávač. Ako nevýhodu zas spomeniem umiestenie tlačidla vyhrievania sedadiel, ktoré je veľmi nešťastné – neustále ho stláčate kolenom.
Po jazdnej stránke Honda e naplnila očakávania. Teda, jazdí skvele, ako motokára. Prispieva k tomu rozloženie hmotnosti 50:50 a nízko položené ťažisko. Elektromotor dokáže veľmi slušne zatiahnuť a viete si vďaka nemu užiť slušnú dávku športovej jazdy. Pohon zadných kolies vám umožní trochu sa pošmýkať, ale na nejakú svetobornú driftovačku zabudnite – ESP totižto zasahuje aj v prípade, že ho deaktivujete. Páčilo sa mi ovládanie intenzity rekuperácie pádlami pod volantom a oceňujem aj režim ovládania auta jedným pedálom – akcelerátorom. Po aktivácii tohto režimu bude Honda e po uvoľnení akcelerátora intenzívne rekuperovať až do zastavenia, vy tak prakticky nemusíte používať brzdový pedál. Pri bežnom jazdení, kedy si občas užijete dynamickejšie zrýchľovanie, očakávajte dojazd na plné nabitie okolo 160 km. Ak sa budete veľmi snažiť, v meste a na okresných cestách viete dosiahnuť dojazd jemne cez 200 km. Trochu ma ale sklamala spotreba – pri bežnej jazde v meste som sa len málokedy dostal pod 15 kWh/100 km. Pri diaľničných 100 km/h som sa však vedel hýbať okolo 17 – 18 kWh/100 km. Z domácej zásuvky nabijete Hondu e z 30 na 100 % za približne 13 hodín, na 50 kW rýchlonabíjačke to potrvá okolo 50 minút.
Honda e rozhodne nie je dokonalá a má svoje chybičky. No viete čo? V tomto prípade ich absolútne nebudete riešiť. Každá chyba je totižto vyvážená hneď niekoľkými vecami, ktoré vás uchvátia a vyčaria vám veľký úsmev na tvári. Honda e je proste autom, do ktorého sa zamilujete. A mňa si získala. Ak by ešte mala dojazd aspoň 400 km, bola by pre mňa úplne dokonalým elektromobilom. No už teraz ju radím medzi moje TOP 3 najobľúbenejšie autá, ktoré som tento rok testoval a najradšej by som jej dal 10/10 bodov. A viete čo? Ja jej to hodnotenie 10/10 bodov aj dám. Snáď mi tento prehrešok v objektivite prepáčite a verím, že na mojom mieste by ste spravili to isté. Drahí Japonci z Hondy, uznávam vás!