fbpx
najhoršie automatické prevodovky

Automatické prevodovky sa v posledných rokoch dostávajú čoraz viac do popredia. Nečudo teda, že aj záujem o jazdené autá bez spojkového pedála stále narastá. Kým niektoré automaty sú skvelé, iné z vašej peňaženky vytiahnu aj posledný cent. Pokiaľ máte radi bezstarostný život a nechcete si spraviť nových kamošov medzi automechanikmi, tieto najhoršie automatické prevodovky radšej veľkým oblúkom obíďte…

Informácie o tom, ktoré sú najhoršie automatické prevodovky posledných desaťročí, som čerpal z portálu spoločnosti Go4trans. Tá predáva náhradné diely na prevodovky a zariadenia/nástroje na ich repasovanie. Má tak bohaté skúsenosti s tým, ktoré prevodovky sa kazia najviac a naopak, ktoré sú dlhodobo najspoľahlivejšie a vydržia viac ako 500 000 km. Z ich prieskumov vzišlo, že týmto 6 by ste sa mali radšej vyhýbať. Samozrejme, nájdu sa majitelia, ktorí sú s nimi spokojní a zatiaľ ich nepostretli žiadne vážne ťažkosti. To však nič nemení na tom, že tieto prevodovky sú na problémy citlivejšie ako iné.

Automatická prevodovka LUK 01J

Táto CVT prevodovka bola vyvíjaná spoločnosťou LUK v spolupráci s Audi a všetci ju veľmi dobre poznáme ako Multitronic. S tým má nepríjemnú skúsenosť mnoho majiteľov Audín. Medzi jej typické problémy patrí trhanie pri nižších rýchlostiach, dokonca aj po tom, čo sa zaradí neutrál. Kužeľové kolesá v prevodovke sa pomerne rýchlo opotrebujú a poškodia, preto sa neodporúča vozidlami vybavenými touto prevodovkou ťahať príves. Odborníci sa často stretávajú aj s poruchami riadiacej jednotky automatickej prevodovky, v dôsledku čoho môže náhodne „blbnúť“.

V neposlednom rade, ku konštrukčným chybám patrí aj absencia účinného chladenia. Olej v prevodovke sa neraz prehreje na teploty vyše 110 stupňov Celzia, čo často vedie k ďalším problémom. Poruchy LUK01J sa prejavujú často už po odjazdení 120 – 150 000 kilometrov, v prípade viac zaťažovaných vozidiel aj skôr. Opravy sa pohybujú v tisícoch eur a obvykle sú nerentabilné. Preto bude lepšie, ak Audiny s týmto nepodareným automatom radšej vylúčite zo svojho hľadáčika.

Automatická prevodovka ZF 6HP

S touto 6-stupňovou automatickou prevodovkou od ZF sme sa mohli prvýkrát stretnúť v prípade BMW radu 7 z roku 2001. Prevodovka bola dostupná vo viacerých verziách, pričom niektoré z nich boli dimenzované aj pre vozidlá s výkonom vyše 600 Nm. Využívala sa v rôznych modeloch BMW, ale aj Bentley, Jaguar či Ford. Po stránke fungovania svojich majiteľov obvykle tešila, až kým sa nezačali objavovať problémy s ECU. Tie sa stávali pomerne často a oprava neraz prekračuje 1000-eurovú hranicu. Niekedy sa po odjazdení väčšieho počtu kilometrov objavujú problémy s radením 4., 5. a 6. stupňa.

Slabinou tejto prevodovky je aj vysoká citlivosť na kvalitu oleja a jeho pravidelnú výmenu (každých 70 000 kilometrov). To mnohí majitelia podcenili, v dôsledku čoho sa problémy začali objavovať skôr, ako by čakali.

Automatická prevodovka Audi DL501

Medzi najhoršie automatické prevodovky patrí aj Audi DL501 označovaná ako S-Tronic. Tá bola určená pre vozidlá s pohonom Quattro a maximálnym krútiacim momentom do 550 Nm. Ide o dvojspojkovú prevodovku s mokrými spojkami. Veľmi často sa pri nej objavujú problémy s mechatronikou, ktoré vedú k nadmernému opotrebeniu spojok. Objavujú sa aj poruchy senzora tlaku oleja a polohy radiacich vidlíc. To, čo na prvý pohľad vyzerá ako lacná záležitosť, je v skutočnosti celkom drahý problém.

Totižto, senzory sa dajú kúpiť len ako súčasť ECU. A ECU sa zas predáva v jednom „balení“ s celou mechatronickou jednotkou. Oprava vás tak môže vyjsť na niekoľko tisícok eur. A aby toho nebolo málo, nastavenie ECU, aby všetko fungovalo ako má, nezvládne každý servis. Musíte si zaplatiť profesionálov, čo výdavky opäť poriadne navýši.

Automatická prevodovka Aisin TF-80 SC

Hoci japonská technika sa obvykle vyznačuje svojou nadpriemernou spoľahlivosťou, medzi najhoršie automatické prevodovky sa dostal aj Aisin. Konkrétne, s modelom TF-80 SC. Ide o klasickú automatickú prevodovku s hydromeničom, ktorá sa montovala do viacerých modelov Oplu, Fordu, Fiatu, Renaultu, Volvo či Alfa Romeo. Hoci spočiatku majiteľom robila radosť, neskôr sa dokázala postarať o značné výdavky. Problémom je napríklad nastavenie riadiacej jednotky, ktorá pri agresívnej jazde nastaví hydromenič do preklzového módu, čím rapídne zvyšuje opotrebenie trením.

O radu ďalších problémov sa postaral olejový filter, ktorý sa rád upcháva. V oleji sa tak hromadia nečistoty, ktoré vedú k rýchlejšiemu opotrebeniu vnútorných komponentov prevodovky. Často sa začnú vyskytovať problémy s radením 4., 5., a 6. stupňa. Prevenciou pred ťažkosťami sú skoršie výmeny tohto filtra, avšak na tie väčšina majiteľov nemyslí. Výsledkom sú skoršie poruchy.

Automatická prevodovka Jatco JF506

Touto prevodovkou boli vybavené niektoré modely Jaguar, Land-Rover, Volkswagen, Seat, Ford, Mazda či Mitsubishi, predovšetkým v rokoch 1996 – 2007. Má 5 stupňov a veľmi často sa pri nej objavovali problémy so zlyhávajúcimi piestikmi na ovládanie trecích lamiel. Vrásky na čele mohli robiť aj ovládacie ventily v prevodovke, ktoré musia byť často menené už po najazdení 150 000 kilometrov. V neposlednom rade, objavovali sa aj problémy s regulátorom tlaku.

Majiteľov nepoteší skutočnosť, že prevodovka nie je práve jednoduchá na opravu a náhradné diely sú pomerne drahé. Pripraviť sa preto treba na potenciálne vysoké výdavky.

Najhoršie automatické prevodovky a GM6T35/40/45

Posledné miesto v tomto zozname zastupuje prevodovka GM6T35/40/45 z dielne GM, ktorú možno poznáte pod názvom Hydra-Matic. Montovala sa napríklad do vozidiel Opel. Podľa mnohých je to najhoršia automatická prevodovka za posledné desaťročia, keďže sa nej kazilo takmer všetko, čo sa mohlo. Treba podotknúť, že najväčšie problémy sa objavovali do roku 2010, potom prišla na trh upravená verzia, ktorá už bola lepšia. Dôvod nespoľahlivosti je pritom prostý – prevodovka vznikla v rokoch, keď spoločnosť GM trpela veľkými finančnými problémami. Na jej vývoji sa zrejme výrazne šetrilo, čo sa odrazilo na jej nie práve najlepšej povesti.

Pýtate sa na konkrétne problémy? Predčasne odchádzali ovládacie ventily a piesty, riadiace jednotky, dokonca sa prirýchlo opotrebúvali aj samotné planétové kolesá. V dôsledku vibrácií sa celkom skoro porúčali ložiská, cez ktoré následne unikal olej. A aby toho nebolo málo, mnohým majiteľom sa stalo, že v prevodovke sa poškodila istá pružinka, ktorá sa rozpadla a jej úlomky spôsobili vážne, neraz fatálne poškodenie komponentov. Prevodovke s kódovým označením GM6T35/40/45 sa preto radšej taktiež veľkým oblúkom vyhýbajte.