fbpx

Každý motorista vie, kedy treba v jeho vozidle vymeniť motorový olej, ktorý plní veľmi dôležité funkcie, akými sú hlavne premazávanie či odplavovanie nečistôt. Rovnako dôležitý je aj olej v manuálnej prevodovke, a preto netreba zabúdať na jeho občasnú kontrolu či výmenu.

Výrobcovia bežne deklarujú olej v prevodovkách ako doživotný a do servisného plánu jeho výmenu v niektorých prípadoch ani nezahŕňajú. Netreba však zabúdať na to, že výmena oleja v manuálnej prevodovke aspoň raz za čas je veľmi dôležitá, najmä pre staršie modely, ktoré už “nalietali” nejaké kilometre, pretože tým môžete ušetriť zbytočné návštevy servisov a samozrejme aj náklady na opravy.

Na čo je vlastne olej v prevodovke dobrý?

Olej v manuálnej prevodovke plní dôležité úlohy, akými je napr. znižovanie trenia, teda trecích síl medzi jednotlivými komponentami. Ovplyvňuje tak správne radenie a hladký chod prevodovky. V neposlednom rade sa tiež stará o dovádzanie tepla a tým znižuje teplotu komponentov prevodovky. Preto pri výbere oleja do prevodovky buďte pozorný. Liter kvalitného oleja do prevodovky stojí v prípade bežného auta približne 7 eur.

Prečo meniť olej v manuálnej prevodovke?

Časom sa olej v prevodovke opotrebuje a stráca dôležité vlastnosti, akými je napríklad viskozita (odpor, kladený k tečeniu oleja). Samozrejme, počas bežného používania sa v prevodovke do oleja uvoľňujú drobné kovové piliny z lamiel a ložísk, ktoré sú zachytávané na magnetickej výpustnej skrutke. Niektoré menšie piliny sa však pri zohriatí oleja uvoľňujú a ďalej si beztrestne kolujú v prevodovke. Tieto piliny sú práve tým, čo pomaly opotrebúva vašu prevodovku. Preto je dobré olej raz za čas vypustiť a nahradiť ho novým. Nezabúdajte však na správnu likvidáciu oleja.

Včasná výmena oleja v manuálnej prevodovke

Výmenu treba uskutočniť včas, a preto neignorujte sprievodné javy značiace potrebu výmeny, akými je napr. trhanie, či zvýšená spotreba paliva. Nezriedka sa objavujú aj problémy so zaradením 1. a 2. stupňa. Prevodovkové oleje majú zväčša červenú farbu, no po opotrebovaní tmavnú, pričom alarmujúcim znamením je čierna farba a zápach. Kvôli tomuto je vhodná včasná výmena, spravidla každých 65 000 km, alebo po 5 rokoch. Všetko ale závisí na spôsobe jazdy. Jazdenie v meste s častými rozbehmi prevodovku zaťažuje viac, naopak, jazdenie po diaľnici či mimo mesto zasa menej. Interval výmeny závisí tiež od množstva oleja v prevodovke. Niekde sú 2, inde 5 litrov, pričom menší objem oleja sa opotrebuje rýchlejšie.

Olej v automatickej prevodovke

Ani v prípade automatu netreba zanedbávať výmenu oleja. Pri automatoch sa však využíva hydraulický olej a okrem toho, že plní bežné funkcie ako olej v manuálnej prevodovke, má špeciálnu vlastnosť. Vďaka hydraulike tvorí správny tlak a prevodovka tak radí správne ako má. Výhodou pri automatoch je to, že olej vydrží v dobrom stave o čosi dlhšie, no neznamená to však, že ho netreba raz za čas vymeniť. Mal by sa meniť približne každých 100 000 km, pričom sprievodným javom jeho opotrebovania je trhanie, oneskorené radenie či stúpanie otáčok pri radení.

Aj napriek tomu, že oleje v mnohých prevodovkách sú popisované ako doživotné, nemali by ste zabúdať sledovať správanie prevodovky počas používania a raz za čas si nájsť cestu do servisu na jeho výmenu. Časovo aj cenovo nenáročná výmena oleja v prevodovke môže ušetriť častokrát zbytočne vysoké náklady na opravu prevodovky, a preto ju nepodceňujte.

Zdroje a obrázky: Autobild, Topspeed, Carhelp, Carfromjapan, Autoživě