Ktorý motor je na Slovensku väčším predmetom diskusií ako motor 1.2 HTP? Známy ako Haťapka, prípadne „vtipné“ dekódovania skratky ako „Hádam To Pôjde“ alebo „Hneď To Predaj“, len svedčia o tom, že tento motor je Slovákom veľmi dobre známy. Aký je v skutočnosti?
V poslednej dobe trávim dosť času za volantom Škody Fabie 1.2 HTP druhej generácie, videotest ktorej nájdete TU. Keďže motor 1.2 HTP, mimochodom, HTP je skratka pre High Torque Performance, bol najpredávanejšou motorizáciou Fabie, ktorá už dlhodobo patrí medzi najpredávanejšie nové a jazdené autá na Slovensku a v Česku, všetci o ňom vedia všetko. Aspoň si to teda myslia, skutočnosť je skôr taká, že tradičné chlapské krčmové reči o tomto motore majú s pravdou spoločné len o niečo málo viac, ako počet bielych vrán, ktoré ste v živote videli. Nechajme teraz technické riešenia a parametre tohto motora bokom, pozrime sa na to, aká je realita.
Stroj na vibrácie?
Po naštartovaní auta s motorom 1.2 HTP sa spod kapoty ozve tradičný trojvalcový zvuk, ktorý nie je vôbec zlý, vibrácie, ktoré jeho štart a voľnobeh sprevádzajú, už zlé sú. Aj pri Fabii z roku 2013, v ktorej bol tento motor vo svojej najdokonalejšej podobe, na voľnobehu citeľne vibruje. Vibrovanie cítite skutočne všade, vibrujú predné, zadné sedadlá, prístrojová doska, dvere, jednoducho všetko. Pravdou je, že Fabia je lacné auto, pri ktorom sa niekde šetriť muselo a pokiaľ chcete trojvalec účinne oddeliť od kabíny a zbaviť ho veľkej časti vibrácií, musíte použiť nie práve najlacnejšie riešenia. Dôležitá je ale skutočnosť, že napriek tomu, že na voľnobehu motor vibruje, akonáhle sa rozbehnete, po vibrovaní už nie je ani stopy. Aj tu však budete cítiť, že sedíte v aute s trojvalcom.
Motor dvoch tvárí
Treba uznať, že nielen dodatočne vymyslené, ale aj pôvodný význam skratky HTP, je tak trochu vtipný. Hight Torque Performance, to fakt? Keby takouto skratkou označilo Audi motor v modeli SQ7, nemohli by sme na to jedno krivé slovo povedať, označiť však motor 1.2 takýmto dodatkom, to už chce skutočne odvážneho marketingového pracovníka. Najvýkonnejšia verzia tohto motora totiž ponúkala výkon 55 kW a 112 Nm, čo nie je práve „High Torque“. Treba ale uznať, že v mestskej premávke tento motor pôsobí naozaj svižne. To je jeho prvá tvár, ktorú môžete zažiť v mestských rýchlostiach, do rýchlosti povedzme 60 km/h. Tu je motor 1.2 HTP doma, za čo sa vám odmení skutočne svižným odpichom a promptnými reakciami na plynový pedál. Do sedadla vás síce nijako výrazne nezatlačí, vo svojej svižnosti ale porazí aj mnohé výkonnejšie štvorvalce. Bohužiaľ, len v meste. V mimomestskej premávke sa totiž ukáže jeho druhá, nie až taká pekná tvár. Tu už výrazne stráca ťah, pre väčšiu agilitu, napríklad pri predbiehaní, prípadne kopcovitých úsekoch, ho musíte neustále točiť až do červeného pásma otáčkomera, čo sa odrazí na spotrebe, ktorej hodnota vás už do sedadla zatlačí skutočne výrazne. Určenie tohoto motora je teda primárne na mestské jazdenie a občasné výlety mimo mesta, v takýchto podmienkach vám tento motor bude plne vyhovovať.
Ako je to s tou spoľahlivosťou?
Na koniec sa ešte pozrime na snáď najdiskutovanejšiu tému týkajúcu sa motora 1.2 HTP, presnejšie, jeho rozvodovú reťaz, ktorá bola jeho najväčším problémom. Ohľadom reťazových rozvodov motora 1.2 HTP sa vedú nekonečné diskusie, skutočná situácia je ale mimoriadne jednoduchá. Do júla 2009 vybavovala Škodovka motor 1.2 HTP článkovou rozvodovou reťazou, ktorá, ako všetci veľmi dobre vieme, mala tendenciu preskakovať a trhať sa, čo mohlo viesť k totálnej deštrukcii motora. Hlavnou príčinou preskakovania reťaze bol napínač reťaze, ktorý mal dlhý chod a niekedy vedel vytvoriť takú vôľu, že reťaz preskočila. Na nesprávne fungovanie napínača reťaze výrazne vplýva aj kvalita oleja, pri studenom alebo znehodnotenom oleji, s ktorým nedokáže napínač dostatočne dobre pracovať, taktiež vzniká vôla, pri ktorej môže dôjsť k preskočeniu reťaze. Škodovka ale motor 1.2 HTP zmodernizovala, problémovú článkovú reťaz nahradila ozubenou reťazou a upravila aj napínač reťaze, od júla 2009 sa tak už problémy s rozvodovou reťazou nevyskytovali.
Čo dodať na záver? Motor 1.2 HTP ma zaujal, má svoj vlastný charakter, ktorý sa mi fakt páči. Aj tie tie vibrácie mu viem odpustiť, jediné, čo sa mi nepáči, je jeho výkonnostný deficit pri vyšších rýchlostiach a zaťažení, s tým ale treba pri trojvalcoch počítať. Pri pokojnej mestskej jazde sa s ním viete pohybovať so spotrebou okolo 6-7 litrov, pri veľmi pokojnom tempe mimo mesta do rýchlosti 100 km/h viete spotrebu držať taktiež okolo hodnoty šiestich litrov. Problém nastáva pri diaľničných rýchlostiach prípadne svižnejších presunoch, kedy sa spotreba ťahá aj k 9 litrom. Keď siahnete po bezproblémovej verzii od júla 2009 a budete s ním jazdiť najmä po meste, budete rozhodne viac než spokojní.
zdroj – Autorubik
[…] problémové motory 1.2 HTP do roku 2009 (článok o motore 1.2 HTP nájdete tu) […]