Dá sa vôbec nemilovať? Mazda MX-5 NA 1.8

Dá sa vôbec nemilovať? Mazda MX-5 NA 1.8

Tak, konečne sa to podarilo! Mazda MX-5 1. generácie označovanej ako NA ma už dlhé roky veľmi lákala, aby som sa na nej previezol. Keď som dostal možnosť poriadne prevetrať nádherný kúsok s najvýkonnejším motorom s objemom 1.8 litra, neváhal som ani sekundičku. A poviem, stálo to za to!

Až mi je celkom ľúto, že som k dispozícii nemal kameru, aby som vám celý ten zážitok nahral a podelil sa s ním, ale tak pokúsim sa vám popísať moje zážitky a postrehy aspoň v takejto písanej forme. Hneď prvou vecou, ktorou ma Mazda MX-5 dostala, je jej dizajn. To auto je jednoducho nádherné, nech sa na neho pozeráte z akéhokoľvek uhla. Ak by som si mal ja vybrať Miatku, bola by rozhodne červená, rovnako ako kúsok, ktorý som skúšal. Do vkusu mi mimoriadne sadli aj kolesá. Čo vám poviem, jednoducho láska na prvý pohľad.

Mazda MX-5 však nikdy nebola o pohľadoch, ale najmä o jazdných zážitkoch. Po usadnutí do interiéru ma privítali mimoriadne jednoduché, no dokonalé sedadlá. Tie sú skvelým dôkazom, že dokonalé sedadlo nemusí mať ultra vysoké bočné vedenie a odznak prestížneho výrobcu. S mojou výškou 186 cm som si v kokpite rýchlo našiel dokonalú polohu. Bál som sa, či mi ten veľký volant, ktorým je MX-5 NA osadená, nebude narážať do nôh, no v tejto oblasti som nemal žiaden problém. Vlastne, aj napriek mojej výške som sa cítil skutočne pohodlne a dokázal by som si za volantom Miaty predstaviť aj dlhšiu cestu. Priestor na hlavu som neskúšal, keďže bol nádherný letný deň, ani len mi nenapadlo vyťahovať strechu… Snáď mi to odpustíte. 🙂

Žiaden netvor

Mazda MX-5 NA 1.8  test skúsenosti recenzia

Mazda MX-5 NA s motorom 1.8 bola vyrábaná v rokoch 1994 – 1998, takže jedná sa už o dosť staré auto. Napriek tomu som ale v interiéri nemal pocit, že by som sedel v nejakom zastaralom veteráne. Výhoda veku Emixy však spočíva v jej analógovosti. Po naštartovaní mi vibrácie v sedadle a volante dali jasne najavo, že toto auto sa na nič nebude hrať a sprostredkuje mi nefalšované pocity. Atmosférická 1.8-čka ostro vyštekla, ja som nedočkavo zaradil prvý rýchlostný stupeň a pomaly som sa rozbehol. Pri radení som si hneď všimol nádherne presný mechanický chod radiacej páky. Tá je naviac veľmi nízka a tenučká, takže chvíľu som si na ňu musel zvykať, no už po pár kilometroch som si ju zamiloval natoľko, že by som ju nevymenil za nič iné.

Napriek analógovému pocitu však musím uznať, že Mazda MX-5 NA vie byť aj pokojným anjelom, ktorý vás bez zbytočného rozruchu prevezie do cieľa cesty. Pokiaľ som motor držal v hladine do 2000 ot/min, prejavoval sa veľmi pokojne, dokonca by som sa ho nebál označiť až za lenivý. Žiadne kopance, žiaden rev, len pohodlné vozenie. Cítil som však, že takéto zaobchádzanie sa Miate až tak veľmi nepáči. Tak som podradil, dal plyn na podlahu, a…

…Alebo aj áno?

Mazda MX-5 NA 1.8 test skúsenosti recenzia

Prudké zošliapnutie plynu pri zaradenej dvojke znamenalo okamžitý kopanec od motora a jemné zatancovanie zadnej časti auta. Oh áno, takto sa mi to páči! Plynový pedál reaguje na zošliapnutie bez jediného zaváhania, asi aj preto, že so škrtiacou klapkou je prepojený mechanicky, nie elektronicky. S narastajúcimi otáčkami priamoúmerne narastá aj rev motora, výkon a krútiaci moment, s čím kvadraticky narastá aj úsmev vodiča a spolujazdca. Z pokojnej a v nízkych otáčkach lenivej 1.8-čky sa zrazu stane diabol, ktorý reve do výfuku a ľahulinkú MX-5-ku dokáže poriadne dynamicky rozhýbať. S výkonom 130 koní a krútiacim momentom 152 Nm na hmotnosť auta mierne podliezajúcu 1000 kg viac než postačuje.

Priznám sa, trochu som sa bál jeho vyššej hmotnosti, vďaka čomu má MX-5-ka ťažký predok a ľahký zadok. Jej jazdný prejav ma však mimoriadne prekvapil. Nie je to žiadne neohrabané kladivo, ale úžasná motokára, ktorá jazdí nádherne vyvážene. Cez nízko ukotvené sedadlo cítite každý jeden zámer auta, a tak som sa už po pár minútach jazdy nijako nebál ísť plné bomby aj v ostrých zákrutách. Auto mi totiž dávalo istotu, že ma neprekvapí žiadnym nečakaným utrhnutím zadku. Podvozok je krásne stabilný a čitateľný, akurát na rozbitejšej ceste som mal vďaka jeho tvrdšiemu naladeniu pocit, že auto na niektorých nerovnostiach doslova vyskakuje do vzduchu a niektoré šupy od väčších nerovností fakt bolia. Ale tak to k tomu patrí…

Napriek výkonu nič na drifty

Mazda MX-5 NA 1.8 test skúsenosti recenzia

Mazda MX-5 NA je auto na čistú stopu, a to aj s 1.8-čkou a samosvorom. Samozrejme, viete si na nej aj poriadne zablbnúť a ako som aj spomínal, ak ju veľmi provokujete, zadkom dokáže pekne zatancovať. No ak už idete v zákrute na suchej vozovke, myslím, že na akýkoľvek powerslide vyprovokovaný prudkým pridaním plynu môžete zabudnúť. MX-5-ka jednoducho sedí na ceste ako prikovaná. Naopak, ak je už vozovka mokrá, viem si predstaviť, že si s ňou viete užiť poriadne drifty. Najmä, so spomínaným samosvorom. Ale na toto nebola Mazda MX-5 nikdy stavaná. Je to motokára, ktorá má prioritne jazdiť ako na koľajniciach, a to sa jej darí jednoducho dokonale.

Moje chvíle s Mazdou MX-5 NA ubehli oveľa rýchlejšie, ako som si stihol uvedomiť. Tá zmes hormónov, ktorú vo vás Miata rozprúdi, vás jednoducho odizoluje od celého okolitého sveta. Zrazu ste len vy, Mazda a na všetky ostatné životné problémy ako mávnutím čarovného prútika zabudnete. Na MX-5-ke by som mohol jazdiť každý jeden deň, od rána do večera a aj tak by som nemal dosť. Je to jednoducho dokonalé vodičské auto, na ktorom by som ja osobne nič nemenil. Čo viac dodať, nie nadarmo vravím, že Mazda MX-5 je najlepšie auto na svete. Aspoň z môjho subjektívneho petrolheadovského pohľadu, ktorý neberie do úvahy praktickosť, využiteľnosť a ďalšie tie nudné veci, ktoré od auta očakávate. Už si ju musím asi fakt kúpiť…

Pozri tiež:

Zdieľať na Facebooku