Na tento moment som čakal veľmi dlho. Pred 3 dňami vyšla tlačová správa, ktorá oficiálne predstavila najnovšiu beštiu z dielne Mercedesu AMG. Kamaráti, je to BRUTAL!
Minulé leto som si prvýkrát zoči-voči vyskúšal nový Mercedes triedy A. Bol som očarený, keďže dovtedy som mal Mercedes A v pamäti zakorenený ako takú šedú myšku portfólia Mercedesu, ktorá nebola pre mňa ničím výnimočná. Nové Áčko však otočilo povesť tejto rady o 180 stupňov a umocnilo ju na druhú. Bez srandy. Potom prišla verzia A35 AMG, pri ktorej mojej srdce začalo biť ešte rýchlejšie a začal som snívať o tom, aká brutálna bude A45-ka. A tá je…
Bez chybičky
Vopred sa ospravedlňujem za možno až príliš veľký „hype“ okolo tohto auta, no inak sa k nemu snáď pristupovať ani nedá. Koho nechá toto auto chladným je buď euroúradník vymýšľajúci emisné normy alebo človek, ktorý nemá všetky zmysly v poriadku. A45-ku si nepomýlite s ničím iným. Jej športové ambície a výkon dáva najavo nekompromisne vyzerajúci žraločí nos s agresívnym predným nárazníkom, ktorý dopĺňa tradičná AMG mriežka chladiča. Bežná verzia A 45 4MATIC+ prichádza sériovo s 18-palcovými kolesami, ostrejšia A 45 S 4MATIC+ je obutá na 19-kach. Mimochodom, za nimi sa ukrývajú silné 4-piestikové brzdy v prípade slabšej a 6-piestikové brzdy s 360 milimetrovými kotúčmi v prípade silnejšej S verzie. Zadnú časť zdobí decentný strešný spojler, veľký difúzor a 4 koncovky výfukov so slušným priemerom (82 mm pri bežnej verzii a 90 mm pri S verzii). Poriadny hluk je zaručený! K doladeniu vzhľadu poslúži AMG Aerodynamický balík, ktorý pridá rôzne krídelká a úpravy zlepšujúce obtekanie vzduchu okolo auta, AMG Night Package s tmavými doplnkami alebo AMG Chrome Package s doplnkami v chrómovej farbe.
Špičková motoráreň
Snáď najväčším highlightom novej A45-ky je jej 2.0 litrový motor. Skutočnosť, že sa jedná o najvýkonnejší sériovo vyrábaný štvorvalec na svete, snáď hovorí za všetko. Dostupný bude vo dvoch výkonových verziách – slabšej s 387 koňmi a 480 Nm a silnejšej s brutálnymi 421 koňmi a rovnými 500 Nm. Oba motory sú vybavené prepracovaným twin-scroll turbodúchadlom s maximálnym tlakom 2.1 baru, ktoré je vybavené valčekovými ložiskami prispievajúcimi k jeho efektívnejšej funkcionalite. Mohol by som tu písať celé litánie o rôznych špičkových technológiách, ktorými je motor vybavený, spomeniem však len tie najzásadnejšie – dvojstupňové vstrekovanie paliva (kombinácia priameho vstrekovania pod tlakom až do 200 bar a nepriameho vstrekovania pred sací ventil), technológia NANOSLIDE, ktorá znižuje trenie medzi piestami a stenami valcov a do najmenších detailov prepracovaný systém chladenia, ktorý zaručuje maximálnu funkčnosť aj pri najťažších podmienkach. Zaujímavé je naladenie motora – obmedzovač otáčok je nastavený na 7200 ot/min, pričom maximálny výkon dosahuje motor pri 6750 ot/min, resp. 6500 ot/min pri slabšej verzii. Napriek prepĺňaniu turbodúchadlom má tak podobný prejav ako atmosférický motor.
Všetko na cestu
Super-výkonný motor je jedna vec, oveľa dôležitejšie je však zaistiť, aby sa čo najviac výkonu a krútiaceho momentu reálne prenieslo na cestu. Mercedes A 45 AMG na to využíva tie najmodernejšie technológie, aké má Mercedes AMG k dispozícii. Ako sa dalo čakať, využíva systém 4MATIC+ s technológiou AMG TORQUE CONTROL. Tá je založená na dvoch spojkách v zadnom diferenciáli, ktoré prerozdeľujú krútiaci moment medzi zadné kolesá tak, aby bol prenos výkonu na cestu čo najefektívnejší. Naopak, tento systém dokáže fungovať aj veľmi neefektívne, ak si zapnete Drift Mode. Jeho činnosť je v tomto momente opačná – spraviť čo najväčší bordel, dym, smrad a zábavu. 😀 Drift Mode ponúka plnohodnotný drifterský zážitok, zapína sa totiž len v ostrom RACE režime, pri manuálnom režime prevodovky a kompletne vypnutom ESP. S výkonom tohto auta máte o poriadnu zábavu postarané! K pohonu už spomeniem len prevodovku, A45-ku dostanete len s 8-stupňovou dvojspojkovou AMG SPEEDSHIFT DCT prevodovkou, ktorá patrí medzi absolútnu špičku medzi automatickými prevodovkami.
Tvrdosť, tvrdosť, tvrdosť
Inžinieri sa snažili, aby nová A45-ka bola čo najostrejšia a najtvrdšia. Dodatočne vystužili karosériu, upravili tuhosť pružín, ale aj uchytenie 4-prvkovej zadnej nápravy. Auto je postavené na adaptívnych tlmičoch AMG RIDE CONTROL, ktoré umožňujú zvoliť si z viacerých úrovní nastavenia podvozku. Nastaviť si môžete aj účinok posilňovača riadenia (ten je, mimochodom, premenlivý podľa rýchlosti a dáva priamu spätnú väzbu do rúk vodiča) a podľa jazdného štýlu a režimu sa otvárajú aj klapky vo výfuku, ktoré regulujú jeho zvuk. Nastavenie auta je možné meniť vďaka systému AMG DYNAMIC SELECT, ktorý umožňuje vybrať si z jazdných režimov „Slippery“, „Comfort“, „Sport“, „Sport +“, „Individual“ a „RACE“. V najostrejší režimoch je A45-ka nekompromisne ostrá, komfortný režim sa zas postará o každodennú využiteľnosť.
Najlepší hothatch pod slnkom
Už dávno sa mi nestalo, že by som písal o aute, ktoré by bolo takto nabité rôznymi technologickými vymoženosťami a prvkami. Je to jednoducho vrchol toho, čo dokáže moderný automobilový priemysel vyprodukovať. V dnešnej dobe sa už väčšinou zameriavame len na rôzne asistenčné systémy a komfortné prvky, pričom technika ide bokom. V tomto prípade je to úplne opačne. Nenechajte sa však zmiasť, aj Mercedes A 45 AMG má všetky tie komfortné prvky a asistenčné systémy. Má palubného asistenta MBUX a prakticky rovnakú výbavu ako najlepšie vybavené klasické Áčko. Okrem toho prináša do interiéru pár športových detailov v podobe prešívania, použitých materiálov, športového AMG volantu, športových sedadiel a softvéru na detailné sledovanie údajov pri športovom alebo traťovom jazdení. Pri tomto aute vás však jeho moderné technológie akosi ani nezaujímajú. Jediné, po čom túžite, je obdivovať jeho techniku. Namiesto pozerania sa na displej infotainmentu sa budete celé hodiny pozerať do motorového priestoru. Ale to sa už opäť nechávam uniesť… Mercedes-AMG A 45 S 4MATIC+ je jednoducho najlepší hothatch súčasnosti. BODKA.
Pozri tiež:
Zdroj a obrázky – Mercedes