fbpx

Pokiaľ ste aj vy verní starému dobrému manuálu, určite si radi užívate to čisté spojenie s autom. Dávate si však pozor, aby ste nerobili ani jednu z týchto piatich vecí? 

1. Státie so zaradenou rýchlosťou

Ohľadom státia so zaradenou rýchlosťou sa vedú mnohé diskusie, či je bezpečnejšie stáť s alebo bez zaradenej rýchlosti. Jedno je však isté – pre vaše auto je rozhodne najbezpečnejšie stáť s vyradenou rýchlosťou a nohou na brzde. Prečo? Ak stojíte so zaradenou rýchlosťou, namáhate ložisko spojky, ktoré sa stará o uvoľňovanie a púšťanie spojky do záberu. Samozrejme, ak si raz za čas postojíte so zaradenou rýchlosťou, nič sa nestane. Ak však stávate so zaradenou rýchlosťou pravidelne a po dlhé doby, po určitom čase určite postrehnete zvýšené opotrebenie tohto ložiska a následné problémy s chodom spojkového pedála a spojkou samotnou.

2. „Odkladanie“ ruky na radiacu páku

Určite to poznáte aj vy. Či už máte alebo nemáte lakťovú opierku, radiaca páka je často tvarovaná tak, že doslova láka, aby ste na nej mali položenú ruku počas jazdy. Je to zlozvyk mnohých vodičov a ak ho máte aj vy, mali by ste sa ho čo najrýchlejšie odnaučiť. Položenou rukou totiž vytvárate tlak na radiacu páku a tým pádom na celý mechanizmus prevodovky. Celý tento mechanizmus sa zbytočne namáha a vznikajú v ňom vôle, ktoré rozhodne nie sú dobré a časom sa môžu prejaviť ako vážnejšie problémy.

3. „Odkladanie“ si nohy na spojkový pedál

páka manuálnej prevodovky

Neverím, že niekto má aj takýto zlozvyk a chcel by som vidieť človeka, ktorý toto reálne robí. Myslím, že tento zlozvyk si žiadny podrobnejší komentár nevyžaduje – aj jemné stlačenie spojky spôsobuje jej jemné uvoľnenie, ktoré sa prejaví ako prešmykovanie spojky. Pri prešmykovaní spojky dochádza k nadmernému opotrebúvaniu trecích plôch a tvorbe tepla. Jednoducho, takýto zlozvyk vám veľmi rýchlo odpíše spojku na výmenu.

4. Udržiavanie sa v kopci na spojke

Priznajme si to, raz za čas to robí každý. Stojíte v kopci, viete, že za veľmi malú chvíľku sa budete rozbiehať, a tak sa vám nechce zbytočne prekladať nohu na brzdu a následne sa zas rozbiehať s „cuknutím“ dozadu. Ak však aspoň trochu súcitíte so svojím autom, určite cítite, že takéto zaobchádzanie sa mu veľmi nepáči. Problémom je zas nadmerné opotrebúvanie trecích plôch spojky, keďže spojka zbytočne preklzuje.

5. Plný plyn pri nízkych otáčkach

Aj toto je jeden zo zlozvykov, ktorý sa raz za čas stane každému. Veziete sa po meste, máte zaradený štvrtý prevodový stupeň, spomalíte a následne chcete prudko zrýchliť, tak dáte plný plyn, ale nepodradíte. Motoru sa nechce a trvá mu, kým nazbiera dostatočné otáčky, aby začal zrýchľovať. Takéto zrýchľovanie vytvára zbytočné pnutie v celom hnacom systéme a motore samotnom, ktorý sa snaží svoj pracovný cyklus prispôsobiť tak, aby sa čo najrýchlejšie dostal do otáčok. To taktiež spôsobuje zbytočné namáhanie častí motora. Riešenie je pritom tak jednoduché – nebyť lenivý a podradiť.

Aké zlozvyky pri manuálnych prevodovkách poznáte vy? Podeľte sa s nimi v komentároch! 😉

One thought on “5 vecí, ktoré nerobiť v aute s manuálnou prevodovkou”

Comments are closed.