fbpx

Škoda 110 R je legenda, nad ktorou v čase jej výroby slintali prakticky všetci chalani. Svoje čaro si zachováva dodnes a jedná sa o cenný zberateľský artikel, ktorý neustále stúpa na cene. Čím všetkým táto štvoroká nádhera na kolesách zaujme?

Ak ste čítali môj článok o Škode 1000 MB, prípade sa trochu orientujete v starších modeloch Škodovky, určite si spomínate na zaujímavú Škodu 1000 MBX. Jednalo sa o akúsi jemne športovú kupé verziu tradičnej 1000-ky, ktorá však nebola práve najpodarenejšia. Mala extrémne mäkkú karosériu a Škodovka sa pri jej vývoji snažila šetriť kde sa len dalo, a tak aj vyzeral výsledok. Treba však uznať, že mala veľmi príťažlivé krivky, ktoré oslovili nejedného dobového boháča. Po Škode 1000 MB prišla na trh Škoda 100, ktorá s MB-čkou zdieľala koncepciu a mnoho technických súčastí, ako celok však bola vyspelejšia, modernejšia a o niečo spoľahlivejšia. Ľudia ju mali radi, no skutočné slintanie začalo až po tom, ako na trh prišla kupé verzia 110 R…

Ach, tie tvary

Škoda 110 R
Škoda 110 R

Škoda 110 R sa vyrábala v rokoch 1970 – 1981 v Mladej Boleslavi. Je pozoruhodné, že napriek extrémne obmedzeným rozpočtom a materiálnym možnostiam sa Škodovka rozhodla vytvoriť kupé verziu Stovky. Škoda 110 R pritom na prvý pohľad vôbec nevyzerá ako auto, pri ktorého vývoji sa šetrilo. Predná časť po rám čelného skla je prakticky totožná s klasickou Stovkou LS, samotné čelné sklo je však viac sklonené, dvere sú dlhšie a okná bezrámové! Snáď najkrajším detailom je však plynulo klesajúca strecha a neskutočne sexi zadná časť. Osobne sa mi neskutočne páčia aj 4 predné svetlomety, prvé kusy však mali len 2. Neuveriteľné, ako dokázala Škodovka vykúzliť takmer z ničoho takto ladné a vyvážené auto.

České Porsche?

Škoda 110 R
Škoda 110 R

Oblasť, kde je šetrenie nákladov citeľné, je najmä technika. podvozok Škody 110 R je zhodný s klasickou 110-tkou LS, vpredu je lichobežníková náprava a kotúčové brzdy, v zadu zas jednoduchá výkyvná náprava s pozdĺžnymi ramenami a bubnovými brzdami. Ani po motorickej stránke nedostalo R-ko nič extra, za zadnou nápravou si pekne priadol 1,1 litrový vodou chladený štvorvalec s rozvodom OHV. Ten vyvinul výkon 52 koní a krútiaci moment 88 Nm, ktorý dnes veľmi neohúri, no keď si ho porovnáte s výkonmi áut v danej dobe a dáte do pomeru s nízkou hmotnosťou auta, v konečnom dôsledku sa jedná o solídnu motoráreň. Výkon sa na zadné kolesá prenášal cez 4-stupňovú manuálnu prevodovku, z 0-100 zrýchlilo R-ko za 19 sekúnd a dosiahlo maximálnu rýchlosť až 140 km/h. Vďaka koncepcii pohonu a športovému naladeniu auta si Škoda 100 R vyslúžila prezývku „České Porsche“, ktorá do veľkej miery popisuje to, aké toto auto v skutočnosti bolo.

Lahodná kombinácia

Škoda 110 R interiér
Škoda 110 R

Hoci na technike Škodovka ušetrila, šetrenie sa nekonalo v interiéri. 110 R dostala nastaviteľné koženkové anatomické sedadlá s odnímateľnou hlavovou opierkou, koženkou bola potiahnutá aj zadná lavica, ktorá má delené sedáky. Aj samotná prístrojová doska je odlišná od klasickej 110-ky LS, naviac obsahuje aj otáčkomer a tlakomer oleja. Jazdné vlastnosti Škody 110 R boli svojím spôsobom špecifické, v dnešnej dobe by sme ich možno nazvali nedostatočnými až nebezpečnými, no toto nie je auto, do ktorého ako laik sadnete a vozíte sa. Treba sa s ním zžiť, naučiť sa jeho špecifiká a následne sa vám odmení jazdnými zážitkami a charakteristikou, akú už pri moderných autách nezažijete. Je to jedna z tých legiend, ktorá má mnoho chýb a nedostatkov, no má tak obrovskú charizmu, že jej prepáčite úplne všetko. Stačí chvíľkový pohľad do tých 4 očí a nemôžete jej nepodľahnúť.

Škoda 110 R je jednou z mojich najobľúbenejších Škodoviek všetkých čias. Vždy, keď ju vidím naživo, mi vyrazí dych a zlepší celý deň. Vďaka, Škoda, že si aj napriek zlej finančnej situácii myslela aj na nás, autičkárov, a vyrábala si takto skvelé autá. 🙂

Pozri tiež:

Zdroj a obrázky – Topspeed, Wikipedia, Autoforum