fbpx
2020 Seat Arona 1.5 TSI FR REDline test recenzia skúsenosti

Vidieť v malom SUV čistokrvný benzínový štvorvalec so 150 koňmi sa v dnešnej dobe maloobjemových motorov a hybridov len tak často nevidí. Seat Arona 1.5 TSI FR však ukazuje, že takáto kombinácia dokáže fungovať famózne! O tom, čím všetkým mi testovaný kúsok v pikantnej výbave REDline vyčaril úsmev na tvári, vám porozprávam v podrobnom videoteste.

Technické parametre

  • Rok výroby – 2020
  • Generácia vozidla –  1.
  • Najazdené kilometre – 9 000
  • Zdvihový objem motora – 1468 cm3
  • Palivo – benzín
  • Počet valcov/ventilov na valec  – 4/4 (radový, preplňovaný turbodúchadlom)
  • Prevodovka – automatická, 7 stupňov
  • Poháňaná náprava – predná
  • Maximálny výkon – 110 kW pri 5000 – 6000 ot/min
  • Maximálny krútiaci moment – 250 Nm pri 1500 – 3500 ot/min
  • Maximálna rýchlosť – 210 km/h
  • Zrýchlenie 0-100 km/h – 8,2 s
  • Nameraná spotreba mesto – 6,7 l/100 km
  • Nameraná spotreba mimo mesta – 5,4 l/100 km
  • Nameraná kombinovaná spotreba – 6,2 l/100 km
  • Emisie CO2 – 137 – 152 g/km
  • Emisná norma – EURO 6

Rozmery a hmotnosti

  • Dĺžka – 4138 mm
  • Šírka – 1780 mm
  • Výška – 1552 mm
  • Rázvor – 2566 mm
  • Rozchod vpredu – 1503 mm
  • Rozchod vzadu – 1486 mm
  • Svetlá výška – 190 mm
  • Batožinový priestor min. – 400 l
  • Batožinový priestor max. – 1280 l
  • Pohotovostná hmotnosť – 1310 kg
  • Celková hmotnosť – 1760 kg

Plusy

  • štýlový a športovo pôsobiaci dizajn
  • vzhľadom na triedu veľký kufor
  • originálne dizajnové riešenia v interiéri
  • skvele fungujúci infotainment s krásnou grafikou
  • veľmi dobre naladený podvozok
  • príjemné predné sedadlá
  • pekný zvukový a dynamický prejav motora
  • dobré zladenie motora a DSG prevodovky
  • rýchle a presné riadenie
  • dobré odhlučnenie od aerodynamiky a podvozka

Mínusy

  • menej odkladacích priestorov v oblasti zadných sedadiel
  • lakťová opierka medzi prednými sedadlami nie je nastaviteľná výškovo, na môj vkus je príliš nízko
  • absencia systému automatického prepínania diaľkových svetiel

Ceny

  • Základ – 15 970 € (akciová cena)
  • Základ výbava REDline – 18 990 € (akciová cena)
  • Testovaný kus – 21 800 € (akciová cena)

Záver

Seat Arona je aj v nižšej výbave skutočne pekným a emotívne pôsobiacim autom, no výbava FR v spojení s REDline povyšuje jeho dizajn na nový level. Vďaka výrazným športovým doplnkom a 18-palcovým diskom kolies vyzerá testovacia Arona takmer ako regulérny hot hatch. Vyniknú aj červené brzdové strmene. Zadné koncovky výfukov sú síce fejkové, no ich falošnosť nijako nebije do očí, takže mi až tak neprekážali. Poteší fakt veľký kufor s dvojitým dnom, pričom ak je dno v hornej polohe a sklopíte zadné sedadlá, vznikne rovina. Samotné zadné sedadlá sú príjemné, ponúkajú dostatok priestoru a dobrú atmosféru na nich umocňuje čierna stropnica. Akurát, pri dlhších cestách možno budete trpieť na menší deficit odkladacích priestorov.

Naopak, vpredu je už odkladacích priestorov dostatok. Potešia originálne červené detaily, ale napríklad aj skutočnosť, že časť prístrojovej dosky je potiahnutá mäkkou koženkou, čo vzbudzuje prémiový pocit. Veľkú pochvalu si zaslúži infotainment, ktorý má nádhernú grafiku, rýchlo reaguje na dotyky a je intuitívny na ovládanie. Okrem iného prináša aj možnosť ovládania gestami. Hoci pred vodičom sa nachádza klasický analógový prístrojový štít, vyzerá fakt pekne a v displeji palubného počítača si viete zobrazovať a nastavovať všetky potrebné veci. Predné sedadlá sú komfortné aj na dlhších cestách, no zároveň dobre podržia telo pri dynamickejšej jazde. Nastaviteľné sú manuálne, pričom v najnižšej polohe je vodičovo sedadlo pekne nízko. Menšia výčitka smeruje k lakťovej opierke, ktorá je na môj vkus príliš nízko a nie je výškovo nastaviteľná. Naopak, pochváliť musím skvelý volant.

Motor 1.5 TSI EVO sa po naštartovaní Arony prejavuje mimoriadne kultivovane, bez akýchkoľvek vibrácií či hluku. Má krásny charakter – potiahne už od nízkych otáčok a jeho výkon lineárne narastá až po obmedzovač. Vo vyšších otáčkach má pekný zvuk a poteší vás aj počuteľným odfukovaním turbodúchadla. Po dynamickej stránke Arone maximálne postačuje a viete si vďaka nemu užiť slušnú porciu dynamickej jazdy. Veľmi dobré je aj jeho zladenie so 7-stupňovou DSG prevodovkou. Tá dokáže vo väčšine prípadov zabezpečiť plynulé rozjazdy (zbytočne prudké rozjazdy nastávajú len v prípade, že sa pri zastavení aktivuje systém štart-stop), radí rýchlo a rozumne, tak pri pokojnej, ako aj dynamickej jazde. V manuálnom režime naviac promptne reaguje na stlačenie pádiel pod volantom. Prekvapil ma podvozok, ktorý je napriek veľkým 18-palcovým diskom celkom komfortný. Testovaný kus bol vybavený adaptívnym DCC podvozkom, ktorý okrem normálneho ponúka aj športový režim, v ktorom o niečo stuhne. Pri dynamickej jazde sú náklony karosérie len minimálne, podvozok je mimoriadne stabilný a niekedy som mal problém dostať ho na limit. Paráda! Skvelému podvozku asistuje aj rýchle a presné riadenie, akurát v športovom režime by som privítal, keby ešte výraznejšie stuhlo.

Seat Arona 1.5 TSI FR REDline by som pokojne označil za taký polovičný hot-hatch. Kombinácia motor-prevodovka-podvozok-riadenie funguje v Arone omnoho lepšie, ako som čakal, a to boli moje očakávania naozaj vysoké. Okrem toho, že Arona poteší po jazdeckej stránke, motor 1.5 TSI vám radosť spraví aj pri snahe o ekonomickú jazdu, kedy viete dosiahnuť príjemné hodnoty spotreby. Sklamaní nebudete ani pri jazde na diaľnici, kde vás Arona poteší vzhľadom na triedu auta slušným odhlučnením. Arona 1.5 TSI FR REDline je tak naozaj skvelým balením, ktoré je aktuálne naviac dostupné za skutočne priaznivú cenu. Ak sa vám páči, berte ju, kým môžete. Pri aktuálnom trende sa už totižto takýto motor v tejto triede áut pravdepodobne dlho neudrží. Seat Arona 1.5 TSI je pre mňa zatiaľ najpríjemnejším prekvapením tohto roka a dávam jej celkové hodnotenie 9/10 bodov.

2020 Seat Arona 1.5 TSI FR REDline test recenzia skúsenosti
2020 Seat Arona 1.5 TSI FR REDline test recenzia skúsenosti
2020 Seat Arona 1.5 TSI FR REDline test recenzia skúsenosti
2020 Seat Arona 1.5 TSI FR REDline test recenzia skúsenosti
2020 Seat Arona 1.5 TSI FR REDline test recenzia skúsenosti
2020 Seat Arona 1.5 TSI FR REDline test recenzia skúsenosti interiér
2020 Seat Arona 1.5 TSI FR REDline test recenzia skúsenosti interiér
2020 Seat Arona 1.5 TSI FR REDline test recenzia skúsenosti kufor
2020 Seat Arona 1.5 TSI FR REDline test recenzia skúsenosti interiér