Mazda MX-5 druhej generácie, kódovo označovanej ako NB, je mnohými považovaná za jedno z najlepších športových áut do 5000 €. Je to však skutočne tak? Na to, aby som to preveril, som si jednu Miatku sám kúpil. Jazdil som na nej niekoľko mesiacov a skúmal som, ako dobre dokáže fungovať pri denno-dennom používaní. Na čo všetko som prišiel? To vám porozprávam v podrobnom videoteste!
Mazda MX-5 NB 1.6i
- Rok výroby – 2000
- Generácia vozidla – 2.
- Najazdené kilometre – 145 000
- Zdvihový objem motora – 1598 cm3
- Palivo – benzín
- Počet valcov/ventilov na valec – 4/4 (radový, atmosférický)
- Prevodovka – manuálna, 5-stupňová
- Otáčky motora pri 130 km/h – 3800 ot/min
- Poháňaná náprava – zadná
- Maximálny výkon – 81 kW pri 6500 ot/min
- Maximálny krútiaci moment – 134 Nm pri 5000 ot/min
- Maximálna rýchlosť – 191 km/h
- Zrýchlenie 0-100 km/h – 9,7 s
Spotreba
- Nameraná spotreba mesto – 8,4 l/100 km
- Nameraná spotreba okresné cesty – 7,5 l/100 km
- Nameraná spotreba diaľnica 130 km/h – 8,9 l/100 km
- Nameraná kombinovaná spotreba – 7,9 l/100 km
- Objem palivovej nádrže – 50 l
- Emisie CO2 – 196 g/km
- Emisná norma – EURO 3
Rozmery a hmotnosti
- Dĺžka – 3975 mm
- Šírka – 1680 mm
- Výška – 1225 mm
- Rázvor – 2265 mm
- Rozchod vpredu – 1405 mm
- Rozchod vzadu – 1430 mm
- Svetlá výška – 141 mm
- Batožinový priestor min. – 145 l
- Batožinový priestor max. – / l
- Pohotovostná hmotnosť – 1090 kg
- Celková hmotnosť – 1255 kg
Plusy
- stále pekný dizajn, ktorý púta pozornosť
- famózne jazdné vlastnosti, naladenie riadenia, radenia
- okamžité reakcie motora, pekný zvukový prejav
- nízke prevádzkové náklady
- možnosť jednoduchej inštalácie pevnej hardtop strechy
Mínusy
- horšia praktickosť interiéru
- pri každodennom používaní treba myslieť na nízku svetlú výšku (prechádzanie spomaľovačov, vjazdy do podzemných garáží, parkovanie na obrubníkoch…)
- nepohodlné sedadlá na dlhé trasy
Spoľahlivosť
Čo sa týka techniky, tú má Mazda MX-5 NB vyladenú k dokonalosti. Motor 1.6 sa vyznačuje neoblomnou spoľahlivosťou. Môj konkrétny kúsok odjazdil 145 000 kilometrov na pôvodnom rozvodovom remeni a ten ani po 21 rokoch nejavil žiadne zásadné známky opotrebenia. Benefitom je, že motor 1.6 je „nestretový“, teda ak náhodou rozvodový remeň praskne, nedôjde ku kontaktu piesta s ventilom. Jednoducho, stačí na ňom meniť olej, prípadne sviečky a bude fungovať ako hodinky prakticky donekonečna. Vysokou spoľahlivosťou sa vyznačuje aj prevodovka a diferenciál. V mojom kúsku nejavili prakticky žiadne známky opotrebenia a všetky ich komponenty boli pôvodné. Nezabúdajte však na výmenu oleja, ako v prevodovke, tak v diferenciáli.
Elektroniky je v Mazde MX-5 veľmi málo, takže na nej sa v zásade nemá čo pokaziť. Avšak, ani Miata nie je dokonalá. Pozor si treba dávať na 2 veci. Prvou je typická bolesť starších Mázd – korózia. V prípade generácie NB je situácia o to horšia, že hrdzavejú nielen prahy a zadné lemy, ale aj predné nosníky. Pokiaľ sú prehrdzavené, auto stráca štrukturálnu tuhosť a stáva sa nebezpečným. Vo väčšine prípadov sa dajú opraviť, ale pripraviť sa treba na čiastky okolo 1000 €. Pri kúpe si preto všímajte, v akom sú stave. Koróziu predných nosníkov viete ľahko skontrolovať po vytočení kolies do strany. Druhým častým problémom je zatekanie do interiéru a kufra. Pri kúpe si preto poriadne preverte, či v interiéri nie sú nejaké známky zatekania.