Smart Fortwo na našom trhu nepatrí medzi najobľúbenejšie autá, avšak ja ho už odjakživa považujem za mimoriadne pozoruhodný kúsok. Dokáže byť praktickejší, ako by ste možno čakali a prináša viacero jedinečných riešení! V podrobnom teste som sa pozrel na to, čím dokáže zaujať po viac ako 170 000 najazdených kilometroch.
Smart Fortwo 0,8 CDI
- Rok výroby – 2005
- Generácia vozidla – 1.
- Najazdené kilometre – 170 000
- Zdvihový objem motora – 799 cm3
- Palivo – nafta
- Počet valcov/ventilov na valec – 3/2 (radový, preplňovaný turbodúchadlom)
- Prevodovka – robotizovaná manuálna, 6 stupňov
- Poháňaná náprava – pohon predných kolies
- Maximálny výkon – 30 kW pri 4200 ot/min
- Maximálny krútiaci moment – 100 Nm pri 1800 ot/min
- Maximálna rýchlosť – 135 km/h
- Zrýchlenie 0-100 km/h – 19,8 s
Spotreba
- Nameraná spotreba mesto – 4,1 l/100 km
- Nameraná spotreba okresné cesty – 3,7 l/100 km
- Nameraná kombinovaná spotreba – 3,9 l/100 km
- Emisie CO2 – 88 g/km
- Emisná norma – EURO 4
Rozmery a hmotnosti
- Dĺžka – 2500 mm
- Šírka – 1515 mm
- Výška – 1549 mm
- Rázvor – 1812 mm
- Rozchod vpredu – 1283 mm
- Rozchod vzadu – 1385 mm
- Svetlá výška – N.Ú. mm
- Batožinový priestor min. – 143 l
- Batožinový priestor max. – 143 l
- Pohotovostná hmotnosť – 750 kg
- Celková hmotnosť – 990 kg
Plusy
- nízka náchylnosť na hrdzavenie vďaka plastovým dielom karosérie
- prekvapivo vzdušný interiér
- množstvo praktických riešení v interiéri
- nízka spotreba paliva
Mínusy
- pomalá robotizovaná manuálna prevodovka
- tvrdý podvozok
- slabšie svetlomety
Spoľahlivosť
Testovaný Smart Fortwo 1. generácie mal najazdených vyše 170 000 km a napriek tomu som z neho nemal pocit, že by sa šiel každú chvíľu rozpadnúť. To dokazuje, že ide o skutočne robustne postavené auto, ktoré toho zvládne naozaj veľa. Mechanické súčasti vrátane prevodovky sa vyznačujú veľmi dobrou životnosťou a spoľahlivosťou. Čo sa týka motorov, v prípade 1. generácie Smartu Fortwo sa radšej vyhýbajte jednotke s objemom 0,6 litra, ktorá trpela na množstvo vážnych problémov. Po stránke spoľahlivosti je oveľa lepšou voľbou motor 0,7. Diesel s objemom 0,8 litra nie je nespoľahlivý, občas sa však vyskytli problémy s turbodúchadlom či únikmi oleja. Pripraviť sa treba na nákladnejší servis, keďže pri mnohých úkonoch je potrebné demontovať motor z auta.