Vedeli ste o tom, že aj v roku 2025 sa dá Dacia Duster kúpiť priamo od výroby s LPG pohonom? Otázka však je, či bude tento typ pohonu dobrou voľbou, keď je v ponuke aj obľúbený hybrid. Aké má reálne spotreby, koľko vám pomôže ušetriť a je tým najlepším motorom, aký si do Dustera viete zvoliť?
Dacia Duster Eco-G 100 LPG #vskratke
Mám taký pocit, že časy, kedy bolo trendom prerábať autá na plyn, sa už pomaly vytrácajú. Jednak je to tým, že spaľovacie motory sú čoraz komplikovanejšie, majú viac moderných technológií, a tak je náročnejšie a drahšie prerábať ich na LPG.

A druhý dôvod je, že mnohí motoristi to vlastne ani nepotrebujú. Doba atmosférických štvorvalcov či šesťvalcov, ktoré pri dynamickej jazde v pohode zhltli ďaleko cez 10 l/100 km, pominula už pekných pár rokov dozadu. Dnes skoro každé auto dokáže jazdiť so spotrebou 6 l/100 km. Tankovanie nie je až tak bolestivé a mnohých ani nenapadne, že by sa snažili spraviť motor svojho auta ešte úspornejším prostredníctvom LPG.

Dacia však zemnému plynu stále verí a od výroby ho ponúka aj pre nový Duster. Ten je vybavený turbom preplňovaným benzínovým motorom, ktorý má nepriame vstrekovanie paliva. Nádrž na plyn má 51 litrov (benzínová 50) a je schovaná pod dnom kufra. Zaujímavé je, že aj napriek plynovej nádrži má LPG Duster o 23 litrov väčší batožinový priestor ako Duster Hybrid.

Ako to už býva, keď idete na LPG, máte o niečo vyšší výkon a motor je trochu pocitovo živší, ako keď ide na benzín. Maximálny výkon je 67, respektíve, 74 kW. Keď pôjdete na plyn, na stovku zrýchlite za 13,2 sekundy, o 0,8 sekundy skôr než na benzín.

Možno to znie tak, že litrový trojvalček bude do Dustera málo, ale treba si uvedomiť, že toto auto je celkom ľahké. Testovaný kus vo výbave Expression vážil iba 1351 kg.

Inak, ak vás zaujíma, kde vývojári ušetrili peniaze, tak na lakovaní to nebolo. To má hrúbku 120 – 130 mikrónov, takže len tak ľahko sa neobije od kamienkov. A nebolo to ani na výbave. Napriek tomu, že testovaný kus stál na dnešné pomery “len” 20 380 €, vo výbave mal parkovaciu kameru, vyhrievanie predných sedadiel a volantu. Paradoxom ale je, že síce v interiéri máte pekný veľký displej infotainmentu, ale klimatizácia je len manuálna.

A teraz to, čo vás asi zaujíma najviac. Po Bratislave som mal spotrebu 6,3 litra benzínu na 100 km a 9,2 litra plynu na 100 km. Pri diaľničných 130 km/h to bolo dlhodobo 6,7, respektíve, 10,2 l/100 km. Treba rátať s tým, že spotreba plynu býva vždy o cca 3 až 3,5 litra vyššia ako spotreba benzínu.

Aktuálne však liter LPG stojí cca 0,75 €. Napriek tomu, že spotreba je v LPG režime vyššia ako na benzín, na každých 100 km jazdy ušetríte zhruba 2,5 € – 3 €. Teda, plyn stále dáva ekonomický zmysel.

A viete čo? Kým za hybrid si musíte dosť priplatiť, LPG verzia je vlastne najlacnejšia verzia Dustera, akú si dnes viete kúpiť. Pri kalkulácii návratnosti a výhodnosti tak nemusíte rátať s vyššou obstarávacou cenou auta.

Snáď jediný neduh LPG, ktorý mi trochu prekážal, je to, že som nemohol chodiť do podzemných garáží. To býva v mestách ako Bratislava, kde má každé obchodné centrum a každá kancelárska budova podzemné parkovisko, celkom obmedzujúce. Dokonca, keďže aj doma parkujem autá v podzemnej garáži, bol som nútený počas týždňa niekoľko desiatok minút venovať hľadaniu voľných parkovacích miest na ulici.

Čo ma ale naopak veľmi bavilo, to bol celkový dojazd. Po ceste do Prahy a späť, jazdení po Bratislave a intenzívnom natáčaní mi stále na palubnom počítači svietilo vyše 300 km dojazdu. Zhrnuté a podčiarknuté, LPG aj dnes môže mnohým ľudom dávať veľký zmysel. A som rád, že Dacia tento typ pohonu stále ponúka priamo od výroby.
Technické údaje Dacia Duster Eco-G 100 LPG
- Rok výroby – 2025
- Generácia vozidla – 3.
- Najazdené kilometre – 24 000
- Zdvihový objem motora – 999 cm3
- Palivo – benzín
- Počet valcov/ventilov na valec – 3/4 (radový, preplňovaný turbodúchadlom)
- Prevodovka – manuálna, 6 stupňov
- Poháňaná náprava – pohon predných kolies
- Maximálny výkon – 67 kW / 74 kW (benzín/plyn)
- Maximálny krútiaci moment – 160 Nm / 170 Nm (benzín/plyn)
- Maximálna rýchlosť – 163/168 km/h
- Zrýchlenie 0-100 km/h – 14/13,2 s
Otáčky motora na diaľnici
- Otáčky motora pri 130 km/h – 3200 ot/min
Hlučnosť
- Hlučnosť v interiéri (pravé ucho vodiča) pri 130 km/h – 69 dB
Spotreba
- Nameraná spotreba mesto – 6,3 l/100 km / 9,2 l/100 km
- Nameraná spotreba okresné cesty – 5,5 l/100 km
- Nameraná spotreba diaľnica 130 km/h – 6,7 l/100 km / 10,2 l/100 km
- Nameraná spotreba diaľnica 115 km/h – 5,6 l/100 km
- Nameraná kombinovaná spotreba – 6,4 l/100 km
- Objem palivovej nádrže – 50/51 l
- Emisie CO2 – 147/126 g/km
- Emisná norma – EURO 6d
Rozmery a hmotnosti
- Dĺžka – 4343 mm
- Šírka – 1813 mm
- Výška – 1661 mm
- Rázvor – 2657 mm
- Rozchod vpredu – 1574 mm
- Rozchod vzadu – 1547 mm
- Svetlá výška – 217 mm
- Batožinový priestor min. – 453 l
- Batožinový priestor max. – 1632 l
- Pohotovostná hmotnosť – 1351 kg
- Celková hmotnosť – 1765 kg
Plusy
- imidžový dizajn s premyslenými detailmi
- praktický kufor
- príjemný posed na zadných sedadlách
- pekne spracovaný virtuálny prístrojový štít
- prehľadný infotainment
- dobré vlastnosti v teréne
- super ergonómia v interiéri
- dlhý dojazd vďaka 50/51 litrovým nádržiam
- nízke prevádzkové náklady
Mínusy
- tvrdá lakťová opierka v zadných dverách
- halogénové diaľkové svetlá by mohli svietiť lepšie
- s LPG nemôžete parkovať v podzemných garážach
Ceny
- Základ – 17 490 € (akciová cena)
- Testovaný kus – 20 380 €