fbpx
spaľovacie motory

Zo strán vedeckých aj politických autorít počúvame, že sú spaľovacie motory hrozbou pre našu planétu a treba sa ich čo najskôr zbaviť. Prečo to tvrdia a aké ponúkajú riešenia a alternatívy?

Už do roku 2030 chce väčšina európskych krajín vyradiť autá poháňané spaľovacími a vznetovými motormi z predaja. Do roku 2035 sa k nim majú pridať aj hybridné vozidlá. Tento zdanlivo radikálny krok však má svoje opodstatnenie. Predpokladá sa, že elektromobil bude mať do tohto roku lepšie jazdné vlastnosti a dojazd ako vyššie spomenuté autá. Vďaka tomu ich bude možné prestať predávať, keďže budú vo všetkých aspektoch horším produktom.

Prečo je spaľovací motor hrozbou pre planétu?

Môže za to práve palivo, ktoré používa. Toto palivo treba najprv rafinovať z ropy a už pri tomto procese začína produkcia skleníkových plynov, a to najmä oxidu uhličitého. Väčšia záťaž pre planétu je však samotné používanie vozidla. Výskumy ukázali, že priemerné auto v priebehu 160 000 km vyprodukuje až 43 ton oxidu uhličitého. Takéto ohromné množstvo nedokáže priemerný strom vstrebať ani za 1000 rokov. Naviac sa pri spaľovaní benzínu vylučujú aj ďalšie nebezpečné látky ako oxid uhoľnatý, ktoré vo veľkým mestách spôsobujú smogové clony.

Je to náš najväčší problém?

Spaľovacie motory nie sú jediný znečisťovateľ, a rozhodne ani najväčší. Len európske výletné lode produkujú viac emisií ako všetky európske autá dokopy. Okrem nich sú tu tankery, lietadlá a produkcia elektriny neobnoviteľnými zdrojmi, ktoré dokopy vytvárajú mnohonásobne väčší objem oxidu uhličitého a iných plynov.

Prečo sa teda snažia západné krajiny bojovať práve proti spaľovacím motorom? Pretože je to najjednoduchšie. Bolo by oveľa komplikovanejšie vyradiť lietadlá či nákladné lode, pretože sú dôležitou súčasťou modernej infraštruktúry. Pre spaľovacie motory však už poznáme vhodnú alternatívu, elektrické autá. Stále častejšie ich vídame na uliciach a rozrastá sa aj sieť nabíjacích staníc. Mnoho ľudí však stále spochybňuje ich budúcnosť.

Sú na tom elektromobily lepšie?

Z mnohých strán sa ozýva, že elektrické autá sú rovnako zlé, ak nie horšie pre životné prostredie. Kritika smeruje na ich lítiové batérie a zdroj energie, z ktorého sa nabíjajú. Aj napriek tomu je však produkcia oxidu uhličitého týchto áut výrazne nižšia. Ak rátame energiu na výrobu, ako aj na nabíjanie, najvyššie odhady sa pohybujú okolo 20 ton. To je však za predpokladu, že vyššie uvedené problémy nebudú vyriešené.

Pozitívnou správou teda je, že aj batérie aj energia na nabíjanie môžu byť čoskoro oveľa čistejšie. Lítiové články pravdepodobne nahradia grafénové superkapacitory. Tento typ batérie nie je potrebné vymieňať tak, ako tie lítiové, a zároveň je ich výroba omnoho ekologickejšia. Okrem toho sa rýchlejšie nabíjajú a vedia uskladniť až desaťkrát viac energie. Čo sa produkcie energie týka, stále viac krajín prechádza na obnoviteľné zdroje a je možné, že čoskoro bude využiteľná aj jadrová fúzia.