Neviem, čím to je, no čoraz častejšie vídam ľudí, ktorí doslova zbožňujú Octaviu RS 1. generácie. Považujú ju za neskutočnú legendu a najlepšie auto, aké kedy Škodovka vyrobila. Je však Octavia RS 1. generácie skutočne legendou, alebo len preceňovanou „Oktávkou“ s vyšším výkonom?
Písal sa rok 1996, keď Škodovka predstavila prvú generáciu modernej Octavie. Bol to prelomový model, ktorým chcela Škoda uspieť na medzinárodnom trhu. Spájal staré materiály a techniku s novými riešeniami, ktoré oslovili mnohých zákazníkov. Ľudia si Octaviu veľmi obľúbili, no Škodovke to nestačilo a rozhodla sa Octavii nadeliť športovejšieho ducha. Do ponuky tak pridala motor 1.8 T. Turbom preplňovaný štvorvalec vyvinul na tú dobu ohromujúcich 150 koní. Tento motor sa však montoval do klasických Octavii, ktoré sami o sebe nemali veľký športový potenciál. Škoda tak zašla ešte ďalej a spolu s modernizáciou Octavie 1. generácie v roku 2001 priniesla vôbec prvú Octaviu RS, ktorá sa vyrábala do roku 2005. Tá spôsobila doslova ošiaľ.
Úpravy na správnych miestach
Octavia RS 1. generácie sa stala prakticky ihneď plagátovým autom. Malí chlapci mali jej obrázky vyvesené nad posteľou, starší slintali nad jej cenníkmi. Určite si na tieto časy pamätáte aj vy. Voči klasickej Octavii priniesla verzia RS zaujímavé dizajnové úpravy. Spredu ju rozoznáte podľa typického predného nárazníka, mriežke chladiča s nápisom vRS a xenónových svetlometov, ktorými bola Eresa vybavená štandardne. Základné obutie predstavovali 16-palcové kolesá, oveľa atraktívnejšou voľbou sú však krásne 17-tky nazývané Spider. Za nimi sa ukrývajú zelené brzdové strmene, ktorými boli vybavené všetky Eresy. Zozadu upúta pozornosť decentný spojler a charakteristická koncovka výfuku v tvare splošteného šesťuholníka. Dizajn jednotkovej Octavie RS je veľmi podarený, na prvý pohľad spoznáte, že sa jedná o výnimočné auto, na druhej strane však športové úpravy príliš nekričia. Tak to má byť. Mimochodom, dostupná bola aj verzia kombi, skôr by som však volil športovejší liftback. Mrzí ma len jedna vec – „tuneri“, ktorí týmito nádhernými a legendárnymi prvkami z verzie RS „obdarúvajú“ svoje vylietané naftové jednotkové Octavie. Takýto tuning fakt nemusím.
Motor, nad ktorým sa slintalo
Po tom, ako fanúšikovia Octavie RS doslintali nad jej dizajnom, vo vzdychaní a nekonečnom rozjímaní sa mohli pokračovať po otvorení prednej kapoty. Pod ňou tróni 1.8 litrový, turbom preplňovaný štvorvalec, ktorý pochádza z Audi TT. V dnešnej dobe sa jeho výkon 180 koní a 235 Nm nezdá ako extrémne očarujúca hodnota, no na tú dobu to boli famózne čísla. Však to bolo o 30 koní viac, ako mala klasická Octavia 1.8 T, ktorá už bola tiež dosť veľkým delom! Špecifická je aj samotná konštrukcia tohto motora – tvorí ho robustný zliatinový blok s hliníkovou hlavou valcov, v ktorej sa nachádza 5 ventilov na valec – 3 sacie a 2 výfukové. Dokopy má tak tento motor 20 ventilov. Keby človek neznalý veci uvidel nápis 20V, pomyslel by si, že sa jedná o 5-valec. Zaujímavé riešenie, ktoré v histórii automobilového priemyslu využilo len pár výrobcov. Motor je vybavený aj variabilným časovaním ventilov, ktoré je riešené reťazou spájajúcou vačky s hydraulickým napinákom. Tento systém bol prevzatý z Porsche 968.
Jazda, ktorá berie dych?
Motor Octavie RS je spárovaný s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou a výkon prenáša výhradne na predné kolesá. Napriek tomu, že Octavia 1 mohla mať pri vybraných motorizáciách pohon 4×4, verzia RS ho nedostala. 5-stupňová manuálna prevodovka bola typická svojimi extrémne dlhými dráhami, kedy ste na 2. prevodový stupeň môžete ísť 120 km/h, na tretí dokonca až 170 km/h. Brutálne! Z 0 na 100 vyšprintuje Octavia RS za 7,9 sekundy a maximálna rýchlosť je na úrovni 232 km/h. V dnešnej dobe opäť nič špeciálne, no hovoríme tu o aute z roku 2001. Octavia RS 1. generácie mala upravený podvozok, dostala tvrdšie tlmiče a stabilizátory. Voči klasickej Octavii je nižšia o 15 milimetrov, napriek tomu však neposkytuje príliš tvrdú jazdu. Mnohí ju dokonca v porovnaní s modernými športovo ladenými autami označujú za mäkkú. Podvozok sa v zákrutách trochu nakláňa a najlepšia nie je ani trakcia pri športovej jazde, keďže výkon sa na kolesá prenáša cez klasický otvorený diferenciál. No to je charakteristický prejav prvej Octavie RS, ktorý nemôžeme považovať za chybu. Len na okraj dodám, že jednotková Octavia RS váži okolo 1325 kg – ani veľa, ani málo.
Analógová legenda
Aspekt, ktorým Octavia RS 1. generácie poteší snáď najviac, je analógovosť celého auta. Žiadne elektronické „kravinky“, len plne vypínateľné ESP, bielo-čierne športové sedadlá s kombináciou látky a kože, so slušným bočným vedením, krásny trojramenný volant a žiariace biele pásma budíkov. Takto má vyzerať pravé športovo ladené auto. Eresa pritom nebola ukrátená o mnohé prvky komfortnej výbavy, akurát tie nezasahovali do jazdenia tak, ako v prípade moderných áut.
Či sa to hejterom páči alebo nie, Octavia RS 1. generácie je pravou legendou. Odráža sa to aj na zvyšujúcom sa záujme zberateľov a fanúšikov. Hoci by sa mohlo zdať, že jednotkovú Octaviu RS nájdete na každom rohu, opak je pravdou. Mnohí ľudia, ktorí zháňajú exemplár v skvelom stave, ho hľadajú aj niekoľko rokov. Môžeme čakať, že postupne už ceny Octavií RS 1. generácie budú len stúpať a toto auto začne byť čoraz viac cenené. Ak máte záujem, kúpe si ju, kým sa dá. Osobne by som ju bral v tej nádhernej žltej Lemon farbe. A ak vám robí radosť už teraz, udržujte si ju v skvelom stave. Toto auto si to rozhodne zaslúži. A dedinskí tuneri v naftových jednotkových Octaviách so zle napasovanými dielmi z RS? Tí nech zhoria v pekle. 😀
Pozri tiež:
Zdroj a obrázky – Speed, Wikipedia, Auto, Etrend, Autorevue, Škoda, Hyperinzerce
žiadna legenda, kus šrotu ktorý kupujú pubertálne zmýšľajúci z prvej výplaty v nemecku na stavbe
To je tvoj názor, z mojich skúseností zas môžem povedať to, že väčšina autičkárov Octaviu RS 1. gen. za legendu považuje a začína byť čoraz viac cenená.
[…] Je Škoda Octavia RS 1. gen. pravou legendou? […]