fbpx

BMW v roku 1998 vyslalo na trať svoje V12 LM, no mnoho technických nedostatkov nedovolilo tomuto prototypu započať úspešnú kariéru, a tak sa BMW Motorsport a Williams F1 rozhodli postaviť jeho nástupcu BMW V12 LMR. Aj napriek tomu, že kariéra prototypu V12 LMR bola krátka, podarilo sa mu získať celkové víťazstvo v 24-hodinovom závode Le Mans.

Po neúspešnom modeli V12 LM aj naďalej pokračuje spolupráca BMW Motorsport a Williams F1 a v roku 1999 posielajú na dráhu Le Mans Roadster BMW V12 LMR, ktoré zdieľalo základnú konštrukciu s modelom LM, no dostalo mnoho konštrukčných vylepšení, medzi ktoré patrí napr. zlepšenie aerodynamiky zmenením tvaru karosérie či presunutím chladiacich potrubí zo spodnej časti do hornej časti vozidla. O vytvorenie a naladenie podvozku sa postarala firma Williams. Podvozok sa oproti prototypu LM zmenil len minimálne. Aj napriek vylepšeniam však inak úspešná kariéra BMW V12 LMR netrvala dlho.

Krátka ale úspešná kariéra BMW V12 LMR

BMW V12 LMR malo premiéru na 12-hodinovom závode na Sebringu. Dva prototypy vo farbách BMW Motorsport a Schnitzer Motorsport vyhrali kvalifikáciu, no jedno z nich sa počas závodu poškodilo a preteky ukončilo neúspechom. Druhé však do cieľa dorazilo a získalo nakoniec i celkové víťazstvo. Po úspešnej skúške prichádzajú prípravné závody na Le Mans a BMW V12 LMR s nimi dostáva aj nové farby a úpravy, akými je napr. zakrytie kokpitu. Prototyp okamžite vykazoval skvelé výsledky a v prípravách obsadzoval popredné priečky. Automobil nakoniec zaznamenal celkové víťazstvo v 24-hodinovom závode Le Mans, po ktorom sa ešte úspešne zúčastnil aj ďalších pretekov v Severnej Amerike.

Srdce z McLarenu

BMW dokonale prepojilo podvozok od firmy Williams a osvedčené srdce od McLarenu do dokonalého závodného stroja. V strede uložený 12-valec s objemom 6 l posielal na zadné kolesá 580 divokých koní. Stroj sa mohol pýšiť maximálnou rýchlosťou 350 km/h a krútiacim momentom 678 Nm. Motor spolupracoval so sekvenčnou 6-st. manuálnou prevodovkou. Celé hnacie ústrojenstvo bolo uložené v karbónovej kostre, vďaka čomu bola hmotnosť vozidla len 915 kg. Výkon krotila brzdová sústava od firmy AP Racing, využívajúca vpredu 6-piestove a vzadu 4-piestove karbon-keramické brzdy.

Koniec kariéry

BMW V12 LMR sa ešte zúčastnilo aj americkej Le Mans, kde však už nedokázalo udržať krok s Audi R8, a tak sa BMW v roku 2000 rozhodlo ukončiť kariéru svojho LMR, ktoré sa na dlho stalo jediným BMW, ktorému sa podarilo zvíťaziť v 24-hodinovom závode Le Mans.

Zdroj a obrázky – Ultimatecarpage, Drivetribe, BMW

Pozri tiež: