Viete, aká je najdôležitejšia prevádzková kvapalina v automobiloch? Mnohí by povedali, že palivo či chladiaca kvapalina, no bezprostredne najpodstatnejšou kvapalinou je práve brzdová. Nech máte auto v akomkoľvek stave, vždy musí dokázať zabrzdiť. Brzdový systém v konkrétnom aute musí zabrzdiť minimálne trikrát vyšší výkon, než je výkon motora daného automobilu. Povieme si teda, prečo je výmena brzdovej kvapaliny taká dôležitá a čo vám hrozí pri zanedbaní jej výmeny.
Je fajn, ak sa vaše auto dokáže bleskurýchle rozbehnúť, alebo ak je obratné v zákrutách, no načo by vám to bolo, keby ste nevedeli potom zabrzdiť? Správne fungujúci brzdový systém je kľúčový hlavne pre vašu bezpečnosť. Brzdová kvapalina v aute realizuje prenos brzdnej sily od stlačenia pedálu až k jednotlivým brzdovým súčastiam – kotúčom či bubnom. Všetky moderné autá sú však vybavené posilňovačom bŕzd, čo znamená, že odpor stláčania neprekonávate vy, ale posilňovač za vás a vy ho len korigujete.
Čo obsahuje brzdová kvapalina v aute?
Na začiatok si rozoberieme, z čoho sa skladá brzdová kvapalina v aute. Pochopiteľne, nejde len o nejakú bežnú kvapalinu, ale o kvapalinu, ktorá musí odolávať vysokým teplotám – musí mať čo najvyšší bod varu. Je to podstatná vlastnosť, pretože pri brzdení sa absorbuje kinetická energia do brzdových častí a mení sa na teplo, ktoré ju neustále zohrieva. Hrozí tak, že by sa začala „variť“ a v systéme by sa hromadili plyny, ktoré by brzdný účinok výrazne znížili. Brzdová kvapalina v aute obsahuje tiež látky zabraňujúce korózii kovových častí, akými sú napríklad potrubia. V súčasnosti existujú dva základné typy brzdových kvapalín – pre vozidlá bez ABS a pre vozidlá vybavené ABS. Kvapalina na báze glykolu sa na najčastejšie používa pri vozidlách, ktoré majú ABS. Automobily bez ABS by mali používať kvapalinu na báze silikónu.
Kedy je potrebná výmena brzdovej kvapaliny?
Jej hladinu viete skontrolovať v priehľadnej nádobke, ktorej viečko je označené symbolom a je viditeľné po otvorení kapoty. Výmena brzdovej kvapaliny by nemala byť zanedbávaná a mali by ste ju vykonať každé dva roky, ak používate auto denne. Ak jazdíte pomenej, mali by ste ju vymeniť najneskôr po štyroch rokoch. Používaním a neustálym zahrievaním sa kvapalina degraduje – stráca svoje vlastnosti. Okrem znižovania bodu varu prebieha aj postupné zavzdušňovanie kvapaliny či pribúdanie vody kvôli netesnostiam v systéme. Voda môže byť obzvlášť nebezpečná, pretože môže urýchliť koróziu a znásobiť netesnosti brzdovej sústavy. Dôležité je, aby ste výmenu brzdovej kvapaliny prenechali vždy odborníkom, tí ju vykonajú nielen profesionálne, ale dokážu aj presne zistiť, ktorý typ potrebujete. Ak sa ju predsa rozhodnete meniť doma, nezabúdajte s ňou narábať opatrne (je toxická) a starú správne zlikvidujte.
Ako zvoliť správnu brzdovú kvapalinu?
Najideálnejšou cestou je pozrieť do manuálu k vášmu autu, kde musí byť uvedená konkrétna kvapalina pre vašu brzdovú sústavu. Ak nemáte manuál, nemusíte sa báť, pretože mechanici dokážu prístrojom presne zistiť, akú kvapalinu ste tam mali pred výmenou. Okrem toho vedia zistiť aj to, aká je miera degradácie brzdovej kvapaliny. S príchodom ABS sa vyvinula kvapalina DOT 4, v súčasnosti sa však používa kvapalina DOT 5.1, ktorá spĺňa najvyššie požiadavky pre prevádzku v súčasných vozidlách. V praxi platí, že čím je vyššie číslo DOT, tým je kvapalina lepšia. Ak máte v aute kvapalinu DOT 4, môžete ju miešať s DOT 5.1, pretože sú plne kompatibilné. Ale pozor! Na trhu je dostupná aj kvapalina DOT 5, no tá je na báze silikónu a nesmie sa kombinovať s kvapalinami DOT 4 či DOT 5.1., ktorých základ tvorí glykol.
Zdroje: TOPSPEED, Q-SERVICE, AUTORIDE, VSA (Výkladový Slovník Automobilizmu)