fbpx

Peugeot 309 GTI nepatril v dobe svojho debutu k ľahko dostupným modelom značky a cestu k zákazníkom mu neuľahčoval ani jeho menší brat 205 GTI, ktorý bol pre zákazníkov dostupnejší, kompaktnejší a na pohľad ostrejší. S odstupom času sa však práve 309 vymanila z nadvlády svojho menšieho brata a naplno ukazuje svoj zberateľský potenciál.

Výroba Peugetu 309 začala v r. 1985 v továrni v Poissy, v ktorej sa kedysi montovali autá dnes už neexistujúcej značky Simca. Peugeot 309 GTI prišiel do ponuky v r. 1987 ako päťdverový a trojdverový liftback. Poďme sa však zamerať na raritnejšiu trojdverovú verziu.

Navonok „sleeper“

Exteriér aj interiér auta pôsobil pomerne nenápadne naproti tomu, čo Peugeot 309 GTI skrýval pod kapotou. Dnes by sme takéto vozidlo, ktoré v nenápadnom a decentnom rúchu čaká na to, kým sa môže predviesť, nazvali „sleeper“. Poznávacím znamením verzie GTI je čierny plastový spojler na piatych dverách, bočne lišty s červeným pásikom a dva páry svetlometov v prednom nárazníku. Nechýbajú ani špeciálne zliatinové kolesá od značky Speedline.

Peugeot 309 GTI – to najlepšie sa skrýva pod kapotou

Peugeot 309 GTI sa dodával len s väčším motorom s objemom 1.9 litra (205 GTI sa dodával aj s 1.6 litrovým motorom). Benzínový štvorvalec disponoval výkonom 96 kW (130 k). Výkon posielal cez 5-stupňovú manuálnu prevodovku na predné kolesá. Zrýchlenie z pokoja na sto tak dokázal za úctihodných 8,2 s, čo bolo len o dve desatiny pomalšie, ako jeho menší brat, no v maximálnej rýchlosti ho prekonával rýchlosťou až 210 km/h. Neskoršia verzia motora prišla o pár koní kvôli použitiu 95 oktánového benzínu a disponovala tak výkonom 90 kW (122 k). Najvzácnejším kusom je však verzia GTI16, ktorá využívala motor z Peugeotu 406 Mi-16. Ten mal výkon až 118 kW (160 k) a 975 kilogramovú 309 dokázal poriadne prehnať po ceste. Vyrábal sa však len v limitovanom počte. Bezo zmeny neostal ani podvozok, ktorý si musel vedieť poradiť s vysokým výkonom. Treba tiež dodať, že Peugeot 309 GTI bol na ceste o mnoho stabilnejší a ovládal sa ľahšie než jeho menší a obľúbenejší brat 205 GTI.

Investičný potenciál

Peugeot 309 GTI je jednoznačne atraktívny youngtimer a za kusy v dobrom stave si majitelia pýtajú už nemalé sumy, obzvlášť za tie, ktoré majú veľmi nízky nájazd kilometrov. Jeden taký sa pred necelými dvomi rokmi na jednej aukcii vydražil za tučných 15 600 eur, pričom touto cenovkou prekonal menšieho brata 205 GTI, ktorý sa na aukcii vydražil za 6 800 eur. Treba však priznať, že 205 GTI mal o čosi vyšší nájazd. Nič to však nemení na tom, že Peugeot 309 GTI sa môže stať do budúcna dobrým investičným vozidlom.

Zdroje a obrázky: Garáž.cz, Trend, jadeFausite, Vintagedistrict, Topspeed, Motor1