Od zavedenia benzínu E10 s vyšším obsahom biozložky prešiel už nejaký ten čas, no mnohým vodičom stále spôsobuje vrásky na čele. Na druhej strane sa však objavujú riešenia, ako s účinkami benzínu E10 na palivový systém a motor auta účinne bojovať. Jedným z nich sú práve aditíva do benzínu.
Aditíva do benzínu a nafty sú na trhu už odjakživa, pozornosť im však ešte donedávna venovali len nadšení motoristi, ktorí majú radi svoje autá a chcú im dopriať to najlepšie. Bežný vodič častokrát ani netušil, že niečo také ako aditívum do paliva vôbec existuje. Situáciu však zmenilo práve nelogické a často kritizované nastolenie benzínu E10 na naše pumpy. Vtedy si už aj bežní motoristi uvedomili, že je zle. Stačí sa pozrieť na priemerný vek vozového parku Slovákov a všetko je jasné. Nehovoriac o nás, automobilových nadšencoch. My máme radi staršie benzínové autá a nehodláme ich kvôli nejakému blbému benzínu meniť za novšie.
Myslím, že nežiaduci vplyv benzínu E10 na motor a palivovú sústavu nemusím bližšie popisovať, ten dnes pozná už asi každý. Možnosti, ako v tomto čase vlastniť staršie benzínové auto a zároveň mu neškodiť, sú dve – buď do neho tankujete drahší prémiový benzín, alebo využijete aditíva do benzínu. Práve tá druhá možnosť rozhodne stojí za pozornosť…
Aditívum do benzínu = prémiové palivo za menej peňazí?
Samozrejme, tankovať prémiové palivo je najjednoduchší a najrýchlejší spôsob, ako môžete svoje auto ochrániť pred účinkami benzínu E10. Významnú úlohu tu však zohráva aj cena. Kým do víkendového auta nie je problém tankovať výlučne prémiové palivo, bežný vodič, ktorý svoje auto používa dennodenne, už môže vyššiu cenu za liter považovať za veľké mínus. Tu sa dostávajú k slovu aditíva do benzínu. Tie fungujú na jednoduchom princípe – pred tankovaním do nádrže nalejete určité množstvo aditíva, presný pomer vždy určuje výrobca, a natankujete plnú nádrž klasického benzínu E10. Benzín sa v nádrži premieša s aditívom a výsledná zmes je vlastne akési podomácky vyrobené prémiové palivo.
Keď si vezmeme, že 500 ml nádoba obľúbeného aditíva do benzínu VIF Super Benzin stojí okolo 7 € a aditívum sa s benzínom mieša v pomere 1:1000, cenovo vychádza pridávanie aditíva o dosť lepšie, ako tankovanie väčšiny prémiových benzínov. No cena nie je jediná výhoda aditív do benzínu…
Aké pozitívne účinky môžete očakávať?
V súvislosti s benzínom E10 prinášajú aditíva do benzínu hneď niekoľko výhod. V prvom rade zabraňujú korózii palivového systému. Zvýšený obsah biozložky v palive E10 na seba viaže vlhkosť, ktorej účinky na kovové časti palivovej sústavy sú asi každému jasné. Mnohé moderné aditíva na seba dokážu viazať vlhkosť z palivovej sústavy, teda pomáhajú odstrániť už aj samotnú príčinu vzniku korózie. Medzi negatívne účinky benzínu E10 patrí aj znehodnocovanie gumených tesnení. Aj v tomto prípade pomôžu aditíva, ktoré premazávajú gumové časti, čím predlžujú ich životnosť a chránia ich pred naleptaním.
Samozrejme, aditívum prináša pre motor aj ďalšie benefity. Prečisťuje ventily, vstrekovače a sacie kanály, v ktorých sa často ukladá karbón. Vďaka tomu sa bude motoru lepšie dýchať, čo sa prejaví na lepšom prejave a, samozrejme, dlhšej životnosti komponentov. Treba spomenúť, že na trhu zoženiete veľké množstvo rozličných druhov aditív, pričom mnohé z nich sú špecializované na nejaké konkrétne účinky. Ak však kúpite jedno kvalitné aditívum, získate všetky spomínané účinky v jednom balení. Pridávanie aditíva do paliva však nie je jednorazová záležitosť. Ak chcete, aby aditívum skutočne plnilo svoj účel, mali by ste ho pridávať dlhodobo, ideálne pri každom tankovaní.
Chyby, ktorým sa vyhnúť
Ohľadom aditív koluje v spoločnosti množstvo mýtov a neprávd, preto som si na záver pripravil ešte krátky zoznam niekoľkých chýb, ktorým by ste sa pri pridávaní aditív do paliva mali vyhýbať. V prvom rade, kupujte kvalitné a overené aditíva od známych výrobcov. Kvalitné značkové aditíva motoru nemôžu nijako uškodiť a prinášajú zaručené výsledky, čo sa však nedá vždy povedať o lacných neznačkových prísadách. Aditívum pridávajte pred tankovaním, nie až po natankovaní – lepšie sa tak premieša s benzínom. Nezabudnite si vopred overiť správny pomer benzínu a aditíva. Mnohí si mylne myslia, že ak pridajú aditíva viac, bude mať lepší účinok. V skutočnosti však účinok takmer nijako nezlepšíte, zbytočne vyhodíte peniaze a autu môžete skôr uškodiť. Zmysel veľmi nemá ani pridávanie aditív do prémiových palív. Testy ukázali, že pridanie aditíva do prémiového paliva nijako rapídne nezlepšilo jeho účinky. Opäť tak zbytočne vyhodíte peniaze za niečo, čo nemá takmer žiaden efekt.
Základné pravidlo je teda jednoduché – kúpiť kvalitné aditívum, pridávať ho dlhodobo, pred každým tankovaním a dodržať pokyny výrobcu. Takýmto spôsobom dokážete za pomerne výhodnú cenu plnohodnotne ochrániť vášho štvorkolesového miláčika pred nežiadúcimi účinkami benzínu E10, ale aj pred karbónovými usadeninami a udržať tak motor dlhodobo v skvelej kondícii.
Používate aditíva do benzínu? Aké máte s nimi skúsenosti? Dajte vedieť v komentároch!
Obrázky – Themustangsource, Whichcar
Pozri tiež: