fbpx

Letná sezóna je tu a spolu s ňou aj cestovanie v rozhorúčených autách. Ešte šťastie, že máme tie klimatizácie! Zamýšľali ste sa však niekedy nad tým, ako ten zázračný chladiaci systém funguje?

Na internete nájdete milióny článkov o tom, ako sa správne starať o klimatizáciu, akým mýtom neveriť, ako často ju servisovať a podobne. Bežný motorista si takýto článok prečíta, povie si: „Wau, zaujímavé rady, začnem ich praktizovať aj ja a moja klimatizácia tiež vydrží slúžiť dlhšie!“ no sám pritom nevie, prečo dané opatrenia vlastne robí. Klimatizáciou je už vybavené prakticky každé moderné auto a stala sa jednou zo základných požiadaviek zákazníkov pri kúpe auta. V autách máme automatické dvoj, troj či dokonca štvorzónové klimatizácie. Keďže problematika klimatizácií sa týka nás všetkých, mali by sme im venovať patričnú pozornosť. V prvom rade je zaujímavé vedieť, ako klimatizácia vlastne funguje a na základe týchto poznatkov je už potom pochopenie správnej starostlivosti o klimatizáciu hračka.

Kompresor – srdce klimatizácie

klimatizácia staroslivosť fungovanie kompresor

Vonku je 30 stupňov, z vás sa začínajú valiť vodopády potu a poviete si DOSŤ! Rukou nahmatáte ono čarovné tlačidlo na zapnutie klimatizácie, nastavíte teplotu a už len pár sekúnd počkáte, kým vás začne ovievať onen slastný chladný vzduch. Čo sa deje v pozadí? Po stlačení tlačidla na zapnutie klimatizácie si najprv elektronika rýchlo overí, či sú splnené všetky podmienky na činnosť a či je klimatizačný systém schopný začať pracovať. Následne zapne srdce celej klimatizácie – kompresor. Ten je poháňaný klinovým remeňom motora, čo je dôvod, prečo pri zapnutej klimatizácii pociťujete menší pokles výkonu motora. Ak máte v aute staršiu a jednoduchšiu klimatizáciu s konštantným, nenastaviteľným výkonom, kompresor sa zapne spojením elektromagnetickej spojky. Pri tomto systéme sa môže objaviť problém s elektromagnetickou spojkou, ktorá sa vekom ničí, až prestane fungovať, kompresor klimatizácie sa tak nezopína a klimatizácia nechladí. Moderné klimatizácie s možnosťou nastavenia výkonu väčšinou nie sú vybavené elektromagnetickou spojkou, zapínajú sa otvorením ventilu, ktorý ovláda prietok chladiva kompresorom. Mimochodom, kompresor klimatizácie je mazaný mazivom, ktoré je súčasťou chladiva. A keď už sme pri tom chladive…

Chemické čáry-máry

klimatizácia staroslivosť fungovanie chladivo náplň

Spomínaným chladivom klimatizácie v aute je chemická zlúčenina – buď 1,1,1,2-tetrafluóretán (toto chladivo sa označuje ako R134a) alebo 2,3,3,3-tetrafluórpropén (toto sa zas označuje ako R1234yf). Chladivo R134a už nájdeme väčšinou len v starších autách, keďže od roku 2017 platí novela zákona, ktorá hovorí, že klimatizácie v autách už nesmú byť plnené skleníkovými plynmi, ktoré chladivo R134a obsahuje. Chladivo sa do klimatizácie dopĺňa v plynnom skupenstve, „natankované“ je vo výparníku. Priemerná moderná klimatizácia obsahuje približne 500 gramov plynného chladiva, ktoré je vo výparníku pod tlakom 1,8 – 2,5 baru.

Tak ako to funguje?

klimatizácia staroslivosť fungovanie princíp

Po zapnutí klimatizácie je plynné chladivo nasávané do kompresora, ktorý ho stláča na približne 1,6 MPa, čím sa jeho teplota zvýši na 60-90 stupňov. Stlačené chladivo následne putuje do kondenzátora, kde sa opätovne schladí a skvapalní. Pri kondenzácii sa chladivo prirodzene ochladí, keďže odovzdá svoje teplo okoliu. Skondenzované chladivo putuje v klimatizačnom okruhu ďalej, do filtra a dehydrátora, ktoré sú súčasťou zásobníka kvapalného chladiva. Dehydrátor je dôležitá súčasť okruhu, stará sa o to, aby chladivo neobsahovalo žiadnu nežiadúcu vlhkosť zo systému, ktorá by mohla narušiť chod klimatizácie. Stále kvapalné chladivo následne postupuje do expanznej nádržky, ktorá reguluje množstvo chladiva, ktoré sa dostane opäť na začiatok okruhu – do výparníka. Vo výparníku sa deje jednoduchá fyzika – chladivo v kvapalnom skupenstve pod vysokým tlakom sa dostane do výparníka, kde jeho tlak prudko poklesne. Pri teplote -28 stupňov sa začne vo výparníku odparovať, pričom odoberá teplo zo vzduchu, ktorý je v okolí výparníka, z vonkajšej strany. Vzduch okolo výparníka sa tak ochladzuje a takto ochladený vzduch je ventilátorom vháňaný do interiéru auta. Chladivo vo vnútri výparníka je opäť nasávané do kompresora a celý proces sa opakuje. Pomerne komplikovaný mechanizmus kvôli troche chladného vzduchu, čo poviete? 😀

P.S. – možno ste si všimli, že pri zapnutej klimatizácii niekedy zo oblasti motorového priestoru auta kvapká na zem voda. Nie je to nič zlé, opäť len bežný prejav fungovania klimatizácie – vo vzduchu okolo výparníka, ktorý sa ochladzuje, taktiež kondenzuje voda. Tá steká do zbernej nádoby, z ktorej je následne odvádzaná von – kvapká zo spodnej časti auta. Preto je aj vzduch v aute pri zapnutej klimatizácii tak suchý – jeho vlhkosť totiž skondenzovala na výparníku.

Pár tipov na správnu údržbu

klimatizácia staroslivosť fungovanie údržba

Keď už ste oboznámení s princípom činnosti klimatizácie v aute, nedá mi nenapísať niekoľko základných tipov na správnu starostlivosť o klimatizáciu, o ktorých ste už určite počuli, no ako sa vraví, opakovanie je predsa matka múdrosti 🙂

  1. Za rok zmizne z okruhu klimatizácie okolo 10 – 12% chladiaceho média – jedná sa o bežné straty na tesneniach a súčastiach klimatizačného okruhu. Vyplýva z toho jediné – klimatizáciu treba pravidelne dopĺňať. Keď cítite, že vaša klimatizácia chladí akosi slabo a veľké horúčavy jej dávajú poriadne zabrať, na vine bude s najväčšou pravdepodobnosťou nedostatok chladiaceho média.
  2. Pred dopĺňaním klimatizácie je dôležité jej dôkladné vyčistenie – takzvané vákuovanie. Pomocou špeciálneho prístroja sa z výparníku odsajú všetky zbytky chladiva a nečistôt, až potom je natlakované nové chladivo.
  3. Čistenie nevyžaduje len vnútro výparníka pred jeho doplnením, ale aj jeho vonkajšia časť. Na nej kondenzuje voda z okolitého vzduchu, časom sa na nej vplyvom vlhkosti začnú tvoriť rôzne plesne, riasy a iné nepríjemné povlaky, ktoré zapáchajú. Len sa priznajte, že aj vaša klimatizácia občas dosť zapácha? Vonkajšiu časť výparníka by ste mali poriadne vydezinfikovať aspoň raz ročne, vyhnete sa tak nielen nepríjemnému zápachu, ale aj potenciálnym ochoreniam dýchacích ciest. Pri dezinfekcii výparníka je dobré rovno vymeniť aj peľový filter.
  4. Klimatizáciu nikdy nenechávajte dlho bez zapnutia. Hovorím najmä o zimnom období, kedy veľa vodičov klimatizáciu nezapne aj niekoľko mesiacov vkuse. Takéto zaobchádzanie nerobí klimatizácii dobre – chladivo a olej, ktorý maže kompresor, pomaly degradujú, viaže sa na nich vlhkosť a tesnenia sú vystavené napospas osudu. Klimatizáciu by ste mali aspoň raz za dva týždne na pár minút zapnúť, nech sa celý okruh poriadne premaže, prevetrá a oživí. Vás to nebude nič stáť a klimatizácia sa vám za to pekne poďakuje.
  5. Na záver asi najjednoduchší tip – klimatizáciu vypnite vždy pár minút pred tým, ako vypnete motor auta. Ak ju vypnete skôr, skondenzovaná voda na výparníku sa stihne vysušiť. Naopak, ak klimatizáciu vypne až vypnutie motora auta, skondenzovaná voda na výparníku sa nestihne vysušiť, čo vedie k tvorbe plesní a ďalších pliag, ktoré zapáchajú.

Verím, že o väčšine tipov na správnu starostlivosť o klimatizáciu ste už počuli a vzorne ich dodržiavate. Ak nie, mali by ste čím skôr začať. Vaše spolužitie s klimatizáciou tak bude oveľa voňavejšie, príjemnejšie, no najmä lacnejšie. Užívajte leto v chládku svojho štvorkolesového miláčika, priatelia!

Pozri tiež:

Zdroj a obrázky – Chladenie, Hella, Autorubik, Autozurnal, Homola, Profiauto, Autoklinikaholcik

4 thoughts on “Ako funguje klimatizácia a ako sa o ňu správne starať?”

Comments are closed.